utombodare till stortriss MK 1
utombodare till stortriss MK 1
tjena är så att jag behöver en ny utombodare till min stortriss MK1 och jag har hittat här nu men då står valet mellan lång och kort rigg men jag vet inte vilken jag ska välja,
kort eller lång rigg till en stortriss mk1??
tack på förhand
kort eller lång rigg till en stortriss mk1??
tack på förhand
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!
Re: utombodare till stortriss MK 1
Mät!
Kavitationsplattan skall hamna i eller strax under vattenytan.
Sen är det också som så att om du skall ha nån backverkan så är det en fördel om motorn sticker ner lite längre.
Samma sak om man kör för motor i lite motsjö, blir lätt att propellern "luftas" om man har för kort rigg.
Åtminnstone tidigare har det ju funnits vissa motormodeller med sk "segelbåts-rigg", dvs extra lång rigg och propellerstigning som ger mer kraft.
Men FÖR lång rigg kan vara ett problem om den släpar i vattnet vid uppfällt läge - de flesta motorfästen för segelbåtar går ju dessutom att antingen höja upp mha en fjäderbelastad anordning eller att den sitter på ett par skenor som går att dra upp.
Men Stortrissen har väl en "vanlig" motorbrunn typ eka där man drar fast motorn direkt i akterspegeln?
Kavitationsplattan skall hamna i eller strax under vattenytan.
Sen är det också som så att om du skall ha nån backverkan så är det en fördel om motorn sticker ner lite längre.
Samma sak om man kör för motor i lite motsjö, blir lätt att propellern "luftas" om man har för kort rigg.
Åtminnstone tidigare har det ju funnits vissa motormodeller med sk "segelbåts-rigg", dvs extra lång rigg och propellerstigning som ger mer kraft.
Men FÖR lång rigg kan vara ett problem om den släpar i vattnet vid uppfällt läge - de flesta motorfästen för segelbåtar går ju dessutom att antingen höja upp mha en fjäderbelastad anordning eller att den sitter på ett par skenor som går att dra upp.
Men Stortrissen har väl en "vanlig" motorbrunn typ eka där man drar fast motorn direkt i akterspegeln?
Re: utombodare till stortriss MK 1
Regeln med kavitationsplattan är inte riktigt tillämpbar på segelbåtar, det är viktigare med en planande båt. Gissningsvis går det med en kort rigg, men du får bättre bett med lång rigg. Den måste då gå att fälla upp så den inte släpar i vattnet bär du seglar.
Hur lång rigg har din gamla utombordare (?), och hur har det funkat?
Hur lång rigg har din gamla utombordare (?), och hur har det funkat?
Alla borde ha skägg
Re: utombodare till stortriss MK 1
vet inte hur man mäter ut längden på dom men det är ju äna så att den är nån centimeter eller så under vatten ytan men även om jag lutar upp den så hänger ju ena delen ner i vattnet ändå men propellen åker ju ner helt i vattnet när man seglar och det är lite vågor men är det inga vågor och man lutat upp motorn så är det ju bara den delen propellen sitter fast på som ligger i vattnet
hoppas ni hänger med nu
hoppas ni hänger med nu
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!
Re: utombodare till stortriss MK 1
hittade ju denna http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=12913 motorn fanns i 2 utförande kort och lång rigg men då blir det nog kort rigg i alla fall då ju efter som min nuvarande motor sticker ner lite i vattnet så får det bli en kort en men går det att backa med den då eller är det helt uteslutet??
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!
Re: utombodare till stortriss MK 1
Här finns en fin bild hur man mäter, http://www.maringuiden.se/forum/topic/2 ... A5ng-rigg/tomhenrik skrev:vet inte hur man mäter ut längden på dom men det är ju äna så att den är nån centimeter eller så under vatten ytan men även om jag lutar upp den så hänger ju ena delen ner i vattnet ändå men propellen åker ju ner helt i vattnet när man seglar och det är lite vågor men är det inga vågor och man lutat upp motorn så är det ju bara den delen propellen sitter fast på som ligger i vattnet
hoppas ni hänger med nu
Alla borde ha skägg
Re: utombodare till stortriss MK 1
Stor skillnad på motorer hur mycket de går att tilta upp - just för att slippa att propellern eller tom delar av riggen släpar i vattnet när man seglar.
Kanske läge för ett höj/sänkbart motorfäste?
http://www.hjertmans.se/article/utborda ... -aluminium
Kanske läge för ett höj/sänkbart motorfäste?
http://www.hjertmans.se/article/utborda ... -aluminium
Re: utombodare till stortriss MK 1
Hade kort rigg den utombordare jag hade då jag seglade stortriss för mer än 40 år sedan. Kavitationsplattan hamnade strax under botten vid aktern. Tveksam om båten klarar ett uppfällbart fäste - motorn kommer långt ut på kort båt. Som jag minns var det inget problem med uppfälld motor - bara motorn går att fälla upp ordentligt.
Lycka till
Lycka till
Re: utombodare till stortriss MK 1
HansH skrev:Stor skillnad på motorer hur mycket de går att tilta upp - just för att slippa att propellern eller tom delar av riggen släpar i vattnet när man seglar.
Kanske läge för ett höj/sänkbart motorfäste?
http://www.hjertmans.se/article/utborda ... -aluminium
jo har faktiskt funderat på att höja motorfästet lite men det får jag göra då jag lyckas få upp båten för måste ändå reparera då folk skruvat åt som fan så det blivit stora märken osså finns det ett litet dränerings rör strax nedanför och där igenom tränger det in vatten så jag måste plocka upp båten när sommarn är slut och åtgärda dom massa grejer o göra men höjningen är inte viktigt det kan vänta tills man fixat det viktigaste .....men tack för alla svar men har luskat ut vad det är för fel på den nuvarande motorn den blir för varm och då dör den eller börja gurgla och ha sig men den får funka ett tag till men tack för alla svar ska komma ihåg att det är en kort riggad jag ska ha
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!
Re: utombodare till stortriss MK 1
Det där dränagehålet ska du vara noga med. I akterspegeln finns en plywoodskiva och hålet är borrat rakt igenom den. Om hålet inte är avtätat mot skivan tränger det in vatten med risk för att skivan frostsprängs eller förstörs på annat sätt. Föreslår att du förstärker både in och utsida med kraftiga rostfria plåtskoningar.
Beträffande motor så hade jag 6 hk vilket var mer än nog. Det gick inte att köra fullt. Den var även i tyngsta laget.
Beträffande motor så hade jag 6 hk vilket var mer än nog. Det gick inte att köra fullt. Den var även i tyngsta laget.
Re: utombodare till stortriss MK 1
jo vet att man ska vara noga med det men när jag får upp båten ska jag slipa ner och plasta in ordentligt osså göra om dränerings hålet så det inte siprar in vatten,,,Kjelle skrev:Det där dränagehålet ska du vara noga med. I akterspegeln finns en plywoodskiva och hålet är borrat rakt igenom den. Om hålet inte är avtätat mot skivan tränger det in vatten med risk för att skivan frostsprängs eller förstörs på annat sätt. Föreslår att du förstärker både in och utsida med kraftiga rostfria plåtskoningar.
Beträffande motor så hade jag 6 hk vilket var mer än nog. Det gick inte att köra fullt. Den var även i tyngsta laget.
asså okay nja det blir nog en 5hk när man får tag i pengar köpte solcell och regulator härom dagen inte kopplat in det dock men ska få tummen ur röva och göra det imon ska passa på och ladda batteriet när jag ändå håller på
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!
Re: utombodare till stortriss MK 1
Det är inte så att den saknar kylning? Kolla impellern och att det kommer vatten ur skvallerstrålen.tomhenrik skrev: .....men tack för alla svar men har luskat ut vad det är för fel på den nuvarande motorn den blir för varm och då dör den eller börja gurgla och ha sig men den får funka ett tag till men tack för alla svar ska komma ihåg att det är en kort riggad jag ska ha