Montering av genomföring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kalle51
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 11:54

Montering av genomföring

Inlägg av kalle51 » fre 23 maj 2014, 09:01

Byter genomföring och kulventil till diskho och sjövatten. Med lite våld :twisted: och en vinkelslip är de gammla nu historia. Det finns tydligen två skoler när man monterar en ny genomföringen, att slutdra mutter efter att Sikan har härdat eller direkt vid monteringen. Vilken metod använder ni? Är någon metod bättre eller sämre.

Tacksam för svar

Kalle med Becker 27

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Montering av genomföring

Inlägg av Mats Brage » fre 23 maj 2014, 09:35

Hej,

jag har alltid monterat "färdigt" på en gång- dvs medan sikan är ohärdard - om det sen är bäst vet jag inte. Spontant skulle jag inte ville efterdra ngt som har härdat ut med risken att få släpp i vidhäftningen.
Scanner 391 nr 142

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Montering av genomföring

Inlägg av HansH » fre 23 maj 2014, 11:05

Om man slutdrar direkt så blir ju sikan (ellar vad man nu använder) endast ett tunt "lim-skikt".
Vanligaste rekommendationen är väl att låta sikan härda innan man slutdrar så att den bildar en "packning" som tätar och förhindrar läckage.
Så har jag gjort med både genomföringar och beslag på däck och aldrig haft problem med läckage.
Kompisar som slutdragit direkt har däremot haft rejäla problem med läckande beslag (skotskenor mm) och rutor.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Montering av genomföring

Inlägg av Mats Brage » fre 23 maj 2014, 11:43

Hej,

jag har inte haft några problem med att dra fast genomförningarna direkt, men här har vi olika erfarenheter, men jag ska också medge att då jag inte haft några problem har jag inte utvärderat några andra metoder

//Mats

PS det är nu 7 år sedan jag bytte alla genomföringar på båten och dom såg utmärkta ut vid sjösättning och har efter årets sjösättning inte visat sig läcka.
Scanner 391 nr 142

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Re: Montering av genomföring

Inlägg av Ingemar » fre 23 maj 2014, 22:35

Men om man nu inte drar fast med en gång och har sika både på utsidan och insidan
Då pajar ju tätningen under muttern när man skruvar till. och därför tycker jag att det är bättre att dra fast med en gång
Sedan så är det så att om en tjock tätning går sönder så läcker det mycke men en tunn så. Ja..

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Montering av genomföring

Inlägg av Besqua » lör 24 maj 2014, 09:14

Inget märkvärdigt tryck från utsidan men visst det ska vara tätt, har använt både lin, silicon (jodå) och sika, allt har förblivit tätt, men då det talas om att inte färdigdra med sika så antar jag att det rör sej om de sista 2-3 varven för att skapa en "packning", viktigt med den metoden är antar jag att det är muttern som dras och genomföringen hålls fast i sitt läge, säkert gör dom så i ubåtarna..... :D

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Re: Montering av genomföring

Inlägg av Ingemar » lör 24 maj 2014, 17:02

Att man ska hålla fast gemomföringen är jag med på, Men om man har sika även på insidan mellan skrov och mutter,
Som det visas på olika medier då funkar det inte med att dra till efteråt.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Montering av genomföring

Inlägg av Excel 319 » lör 24 maj 2014, 18:47

Måste man ha tätningsmedel mellan mutter och skrov, så är det fel gjort. Skulle det vara så att man då inte heller har behandlat sidorna i hålet så kommer plasten att suga vatten. Inte bra.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Montering av genomföring

Inlägg av T » lör 24 maj 2014, 19:39

För länge sen, förmodligen i samband med en liknade diskussion på ett liknande forum, kollade jag upp hur man egentligen skulle förfara vid tätning med Sika (troligtvis Sikaflex 291). Svaret var att man skulle dra ihop direkt, ingen väntan med påföljande efterdragning, alltså. Jag minns inte nu om jag hittade informationen på nätet eller om jag kontaktade Sika för svar. Alldeles oavsett så var det tillverkarens rekommendation. Att dra åt allt direkt.

:eek:
/T

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Montering av genomföring

Inlägg av feeling286 » sön 25 maj 2014, 09:22

Drog mina med sika 291, drog allt med en gång. Om jag inte minns fel så var det ett spår fräst i genomföringen där det liksom lägger sig som en packning. 5 år sedan nu. Än så länge torrt O fint.

H / Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Montering av genomföring

Inlägg av Anders S » sön 25 maj 2014, 17:08

Gåtans lösning: Titta på genomföringens fläns. Hittar man där ett spår (ränna) så bildas en alldeles utmärkt packning mellan hål och fläns. Är det sedan så att en sträng sika (eller "sika" - kärt barn har många fabrikanter) genom åtdragningen kommer upp och kryper ut under muttern, så är det alldeles tillräckligt (då är hålet och mellanrummet helt uppfylt).

Att man efter att härdgummit härdat inte kan röra genomföringen det allra minsta radiellt måste man också inse. Så rådet att dra "för gott" direkt är mycket vettigt. Att i sammanhanget sedan skruva på ventilen direkt (innan härdning) och "för gott" med lin eller gängtape är ett sätt, att använda Loctites "snor" och INTE dra stenhårt är ett annat. Men låter man sikan härda, drar åt muttern och drar åt ventilen med kraft är det nästan säkert att bryta tätningen mot skrovet.
Anders S

kalle51
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 11:54

Re: Montering av genomföring

Inlägg av kalle51 » sön 01 jun 2014, 08:37

OK!
Det verkar som de flesta slutdrar vid monteringen. Då kommer nästa fråga :oops: . När monterar jag kulventilen, direkt när Sikan har satt sig lite eller när den har härdat?

Kalle med Becker 27

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Montering av genomföring

Inlägg av feeling286 » sön 01 jun 2014, 12:20

Jag satte den efter det härdat ordentligt, men jag hade ett mothåll i genomföringen från utsidan, mesans rörmokaren staten kulventilen på plats. Vet ej om det är rätt men det funkade för mig.

H Johan

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Montering av genomföring

Inlägg av Göran A » sön 01 jun 2014, 12:49

Jag gjorde så att jag drog kulventil + ev övriga kopplingar innan jag skruvade fast genomföringen.
Då fick jag vred och kopplingar precis där jag ville ha dem. En rörtång kring gängorna höll fast genomföringen tillräckligt (med muttern nedanför).

/Göran A

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Montering av genomföring

Inlägg av Vilse » sön 01 jun 2014, 15:13

Jag monterar en extra mutter som låser kulventilen, på så vis kan jag få den i vilket läge jag vill och den dagen jag vill demontera genomföringen har jag ett mothåll att greppa i.

Skriv svar