Sugtömning av septic tank
Sugtömning av septic tank
Ville inte kapa tråden om tömning av Porta Potti, även om ämnet överlappar.
Jag har septic tank i båten men ingen möjlighet att sugtömma den.
Nåväl inför nästa säsong är det ju ett krav så det är bara att krypa till korset o fixa.
Frågan är - måste/bör man montera "sugtömningsbeslaget" i däcket (dvs genomgående ). Hade en fundering om att ev sätta det i stuvfacket, strax ovanför septic tanken.
Men om det förekommer läckage av "fekalier/vätska" i samband med anslutning eller losskoppling av slangen så vill jag INTE ha grejorna i stuven utan uppe på däck där det är lätt att spola av ev läckage.
Hur är det, ni som redan har och dessutom provat på att använda grejorna. Funkar det, läcker det, osv...
Jag har septic tank i båten men ingen möjlighet att sugtömma den.
Nåväl inför nästa säsong är det ju ett krav så det är bara att krypa till korset o fixa.
Frågan är - måste/bör man montera "sugtömningsbeslaget" i däcket (dvs genomgående ). Hade en fundering om att ev sätta det i stuvfacket, strax ovanför septic tanken.
Men om det förekommer läckage av "fekalier/vätska" i samband med anslutning eller losskoppling av slangen så vill jag INTE ha grejorna i stuven utan uppe på däck där det är lätt att spola av ev läckage.
Hur är det, ni som redan har och dessutom provat på att använda grejorna. Funkar det, läcker det, osv...
-
kajlahtinen
- Platinamedlem
- Inlägg: 170
- Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
- Ort: Åbo
Re: Sugtömning av septic tank
Hej,
Vi har haft de här länge i Finland. Jag har inte stött på någon som inte haft tömning från däcket. Det läcker alltid litet vilket sedan är lätt att spola som du var inne på.
MVH
Kaj
Vi har haft de här länge i Finland. Jag har inte stött på någon som inte haft tömning från däcket. Det läcker alltid litet vilket sedan är lätt att spola som du var inne på.
MVH
Kaj
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Sugtömning av septic tank
Jag hade tömningen i ett stuvfack i gamla båten. Inga problem där inte och vi hade den 17 år, men att ha det genom däck är givetvis att föredra.
/Anders G
- tompelompe
- Silvermedlem
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tis 22 maj 2012, 07:39
Re: Sugtömning av septic tank
Var någonstans tömde ni tanken under de 17 åren?AndersGustafsson skrev:Jag hade tömningen i ett stuvfack i gamla båten. Inga problem där inte och vi hade den 17 år, men att ha det genom däck är givetvis att föredra.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Sugtömning av septic tank
Vid sugtömningsstationer, oftast i samband med höstupptagningen vid Nord-Marin. Tanken var väl 40l eller så och det var sällan vi hade behov av att tömma den mer än vid hösten. Det var en Rock 20 så utrymmet var begränsat. Tanken satt under sittbrunnen och evakueringspumpen i aktre stuvfacket och ut i sjön. Det första jag gjorde var att kapa slangen och sätta på ett T-stycke i brons mellan. I övre änden satte jag en blindplugg, men isvarvat spår för O-ring.Var någonstans tömde ni tanken under de 17 åren?
Edit: Bor på Åland. Vi har haft lag och tömningsstationer sedan 2002.
Senast redigerad av 1 AndersGustafsson, redigerad totalt 0 gånger.
/Anders G
Re: Sugtömning av septic tank
När det nu blir vanligt (vanligare?) med utsug i Sverige också, så kan man ju fundera på vilka öppningar som är kritiska. Att suga ut bajset kan rimligen inte var hälsokritiskt, bara man inte får sitt färskvatten kontaminerat. Då kan man ju försiktigtvis se till att vattenintaget och bajsutsuget inte är på samma sida, eller flytta in vattenintaget på en skyddad plats, kanske kan man "återanvända" hålet som blir ledigt. Det är egentligen lika illa med bränslet - att tanka diesel i bajstanken är inte annat än ett ekonomiskt slöseri, men det an vara riktigt illa att tanka diesel i vattentanken och tvärtom - och vi har ju pratet en del om risken med vatten i bränslet, och där är tanklocket på däck de allra troligaste boven.
Så om man tänker så kan man ju kanske överväga att flytta in vatten- och bränsle i skydd, och låta bajstanken vara på däck. I vart fall skall man vänja sig vid att spola och tvätta runt FV-intaget i fortsättningen. Friskt toa-avlopp skall egentligen inte vara någon fara, men det finns ju inga garantier för att det inte finns obehagligheter i andras båtar, även om man vet det om sin egen.
Så om man tänker så kan man ju kanske överväga att flytta in vatten- och bränsle i skydd, och låta bajstanken vara på däck. I vart fall skall man vänja sig vid att spola och tvätta runt FV-intaget i fortsättningen. Friskt toa-avlopp skall egentligen inte vara någon fara, men det finns ju inga garantier för att det inte finns obehagligheter i andras båtar, även om man vet det om sin egen.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Sugtömning av septic tank
Vi har bajs och vatten på motsatta sidor, men bäst vore ju om inte anslutningarna såg likadana ut som de gör i dag.
/Anders G
Re: Sugtömning av septic tank
Vi har tre olika lock.
Rostfritt med texren Waste = fekalier.
Monterat i ett stuvfack - på bajsbords sida - som går lätt att skjölja ur, bara två ankare förvaras här.
Svart med texteb Fuel = diesel. Här kan man ju råka få i något annat bränsle, eller står det Diesel på locket?
Monterat längst akterut invid akterstaget så att man inte behöver välja sida när man ska tanka. Ev. spill rinner ut i vattnet på gott och ont.
Blått med texten Water = vatten.
Monterat i durken i sittbrunnen. Inget sidval här heller och skjöljvatten och spill rinner ut genom självlänsarna.
Det är lite olyckligt att två börjar på W, men man får i alla fall anstränga sig om man ska göra fel. Allt är möjligt utom att pumpa in fekalier i någon av tankarna (hopas jag).
Mackey
Rostfritt med texren Waste = fekalier.
Monterat i ett stuvfack - på bajsbords sida - som går lätt att skjölja ur, bara två ankare förvaras här.
Svart med texteb Fuel = diesel. Här kan man ju råka få i något annat bränsle, eller står det Diesel på locket?
Monterat längst akterut invid akterstaget så att man inte behöver välja sida när man ska tanka. Ev. spill rinner ut i vattnet på gott och ont.
Blått med texten Water = vatten.
Monterat i durken i sittbrunnen. Inget sidval här heller och skjöljvatten och spill rinner ut genom självlänsarna.
Det är lite olyckligt att två börjar på W, men man får i alla fall anstränga sig om man ska göra fel. Allt är möjligt utom att pumpa in fekalier i någon av tankarna (hopas jag).
Mackey