Impellerbyte VP

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Impellerbyte VP

Inlägg av feeling286 » lör 17 maj 2014, 09:21

Hej.

Jag brukar som sagt leja bort allt maskinellt men har ändå några gånger bytt filter O dvs grejer själv ( mycket stolt), kan ju vara bra O veta hur man gör ifall det blir skarpt läge någon gång.

Men just impellern sitter så in i bomben, fick tips O liksom bända ut den med skruvmejslar, till slut fick jag ut den med hjälp av polygrip, kom ut i molekyler visserligen.
O montering av den nya sker ju med lite våld. Träklubba O ett större don.
Allt är på plats, allt fungerar O inget läckage.

Är dom så tröga??? Känns som man kanske använder lite för mycket kraft i detta moment.
Det är en VP 2001.

H / Johan

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av ALm » sön 18 maj 2014, 03:43

Försök med en svetstång/universaltång med smal "näbb" . Den har (nästan) parallella käftar som ger stor kontaktyta. Man placerar käftarna över "navet" och drar åt hårt med en skruv på tången. Drag rakt ut och ut kommer impellern. För mig har det fungerat bekymmersfritt - kostnad ca 50 kr

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av jason » sön 18 maj 2014, 07:27

Och montering av den nya ska gå med handkraft enligt min erfarenhet.

/j

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av feeling286 » sön 18 maj 2014, 21:01

Det känns som jag är väldigt långt från handkraft. Tog en vredpinne från ett handtag då jag hade annläggningsyta på hela sprinten nästan O sen en träklubba. Känns ju om man driver på för hårt så kan ju själva axeln få sig en känga.
Kan man sära på "spåret " på axel på något sätt?? Skulle ju räcka med väldigt lite för att slippa använda klubban.

H / Johan

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av ALm » sön 18 maj 2014, 21:49

På min VP2020 använder jag ett digitalt verktyg, d v s fingrarna, för monteringen. När jag pressar in impellern med handkraft ser jag till att vingen före respektive vingen efter "klacken" ligger just före resp efter avfasningen på klacken - de måste böjas kraftigt. De övriga går in utan problem, men visst måste man trycka till ordentligt. På pumphuset har jag fett, det underlättar monteringen och skyddar bladen vid "torrstarten". Sen måste man förstås ta hänsyn till rotationsriktningen: Bladet som går in mot kylvattenutloppet måste/bör vara vikt motsatt rotationsriktningen, annars blir det ett lappkast. En lång beskrivning, men för min del har den sparat in ett flertal svordomar.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av HansH » mån 19 maj 2014, 13:41

Vid montering av impellern - ta ett buntband (strap) och dra åt såpass mycket att vingarna böjs tillräckligt mycket för att passa i impellerhuset. Har man bara fått in ändarna på vingarna så trycker man lätt in resten av impellern och buntbandet glider av mot kanten.
Man skall INTE behöva bruka våld.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av jason » mån 19 maj 2014, 17:35

Tanke: hur är det med spåret i axeln och skruven i impellern? Går skruven in lätt i spåret?

/j

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av feeling286 » mån 19 maj 2014, 17:39

Ok, känns ändå som jag gjort det mesta rätt, med tillhörande fett osv. Får göra ett nytt försök nästa vår O förhoppningsvis utan träklubba!

Mvh Johan

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av feeling286 » mån 19 maj 2014, 17:41

jason skrev:Tanke: hur är det med spåret i axeln och skruven i impellern? Går skruven in lätt i spåret?

/j


Nä det är ju det den inte gör. Känns som att sprinten på impellern är lite!!! För stor för spåret på själva axeln... Där tror jag problemet är.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av jason » mån 19 maj 2014, 17:50

Om både gamla o nya impellern inklusive deras respektive sprintar/skruvar är för stora för axelns spår så måste det vara fel axel. Eller fel impellrar. Har nån tidigare ägare bytt impellerhus? Denna fråga kanske är helt dum att ställa då det kanske är omöjligt att sätta dit något annat impellerhus än ett som passar just VP2020.

/j

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av HansH » tis 20 maj 2014, 07:46

jason skrev:Om både gamla o nya impellern inklusive deras respektive sprintar/skruvar är för stora för axelns spår så måste det vara fel axel. Eller fel impellrar. Har nån tidigare ägare bytt impellerhus? Denna fråga kanske är helt dum att ställa då det kanske är omöjligt att sätta dit något annat impellerhus än ett som passar just VP2020.

/j
Om man kollar Pentas sprängskissar så finns det två olika impellerhus till 2020 motorn...
Olika pumpar beroende på om man har en 2020A eller en 2020B.
Impellerhuset på A är helt runt medan B's är lite "kantigt" med en helt rak sida på locket.
Tror iofs att själva impellern är samma - när man köper impeller så får man med två olika packningar beroende på impellerhus.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av jason » tis 20 maj 2014, 20:28

jason skrev:Om både gamla o nya impellern inklusive deras respektive sprintar/skruvar är för stora för axelns spår så måste det vara fel axel. Eller fel impellrar. Har nån tidigare ägare bytt impellerhus? Denna fråga kanske är helt dum att ställa då det kanske är omöjligt att sätta dit något annat impellerhus än ett som passar just VP2020.
/j
Det kan ju blivit fel axel...

/j

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av ALm » tis 20 maj 2014, 22:00

Kylvattenpumpen på VP2001 känner jag inte till, men slitsen i pumpaxeln måste med marginal ge plats för impellerskruven. Mitt förslag: Ta reda på produktnumret (?) på pumplocket. Kontakta Martec, 08-835020, de hjälper dig att kolla/leverera rätt tillbehör till din pump.

Ett förtydligande betr. tidigare inlägg: Jag använder vaselin för smörjning av pumpen före sjösättningen. Vinterförvarar impellern behandlad med glycerin i en plastpåse. Impellertillverkarna vill nog att man använder glycerin i alla lägen. Jag har väl använt 6-7 impellrar på ca 35 säsonger. En nyinköpt havererade kort tid efter säsongstarten!

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Impellerbyte VP

Inlägg av feeling286 » ons 21 maj 2014, 05:13

Tack för alla svar, har låtit renovera pumpen för ett par år sedan . Var iofs utan auktoriserad VP i Stenungsund. O sedan låtit annan firma sköta underhåll/ konservering. Konstigt att aldrig någon sagt något eller så är det kanske mitt handhavande:)

Till hösten tänkte jag att det är dags för en allmän översyn igen "av mekaniker" så då får man väl slänga ett öga vid just detta moment.

Mvh Johan

Skriv svar