Kanske en Scampi?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Kanske en Scampi?

Inlägg av kajlahtinen » tis 20 maj 2014, 23:15

Jag får tacka för den utförliga behandlingen av min fråga och speciellt Seagull för det fina initiativet. Det är så som Seagull säger, alla Scampin och de flesta båtar överlag från 70-80-talet har kvar sina originalmotorer. Då kan man ju nästan räkna den fina utombordaren på båten som ett plus. Men som sagt så bor jag i Åbo och det blir nog litet krångligt med förhandlingar om motorn/installering ända härifrån. Jag tror att den båten jag kommer och hämta bör vara i relativt bra skick och ha en nyare eller åtminstone nyligen renoverad motor och gärna också nyare segel. Och det verkar vara en svår ekvation (om man alltså vill hålla sig i prisläget kring 60-80 tusen). På tal om elmotorer var jag på väg att köpa en Dixie som hade en sådan men sedan försvann den (63 i begärt pris). Samma sak med en Grimbo 82 med en nästan ny motor och nya segel, den dröjde inte många dagar på marknaden (85 i begärt).

Saken blir inte lättare av att båtarna ligger utspridda i hela avlånga Sverige. Nu ha jag sikte på en båt som ligger i Helsingborg:

http://www.blocket.se/helsingborg/Linje ... ?ca=12&w=3

MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Kanske en Scampi?

Inlägg av Seagull » ons 21 maj 2014, 12:41

Det är bra att du inte "snöat" in på någon viss båtmodell utan tittar på flera. Och ja, det är jobbigt att vårt land är långt och ännu värre för dig som också måste ta dig över potten. Jag har själv, för några år sedan, köpt en båt som låg 50 mil bort och ett tipps kan vara att försöka få så mycket bilddokumentation som möjligt av säljaren och försöka ställa de rätta frågorna (som inte kan besvaras med bara ja eller nej). Detta för att minska risken för att behöva göra en onödig resa. Ett annat tipps kan vara att samtidigt titta på flera båtar i samma region och göra det hela till en lillsemester-resa.
Den Linjett 30 du länkade till verkar vettig i annonsen men tänk på att många av dessa båtar är byggda i halvfabrikat -det fanns bara 1 bild av inredningen och den förmedlar inte riktigt den kvalité som Rosättravarvet är kända för. Om du stöter på en varvsbyggd, och sedan väl omhändertaget Linjett 30 får du ett väldigt bra bygge som dessutom seglar fint.

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Kanske en Scampi?

Inlägg av Tomas E » ons 21 maj 2014, 21:51

kajlahtinen skrev:Är nu sugen på en Scampi som går at få under 100 tusen men har en konstig motorlösning: motorn sitter på en fäste som är fastsvetsat i badplatformen och hänger därmed långt utanför aktern. Båten ser annars fin ut. Vad sägs? Sen har man ju Gelins förvarningar on Scampi i minnet: om att den mot däcket bultade skrovet kan deformera vid hård segling och att bottenstockarna är i järn och lossnar vid grundstötning. Åsikter om detta? Båten tilverkades under ett tiotal år så kanske det blev bättre med åren?

http://www.blocket.se/vi/53574710.htm

MVH
Kaj
Plastsegelbåtar kan kategoriseras efter olika dimensioner. Här är några olika, där det första ledet i motsatsparet står för styrka och det andra för svaghet:

lång köl - fenköl
enkellaminat - smörgåslaminat
ihopplastat däck-skrov - bultat däck-skrov

Scampin har:
fenköl (relativt kort, dessutom en dålig sådan, åtminstone eller särskilt i början av produktionen)
enkellaminat
bultat däck-skrov

Det finns olika längd på fenkölar och fenkölade båtar seglar betydligt bättre än långkölade båtar. Här kan man välja en halvlång fenköl med ordentligt kölsvin.

Dimensionen ihopplastat - bultat däck-skrov tycker jag får alldeles för lite uppmärksamhet. Ju äldre båten är, ju hårdare den har seglats, ju längre man tänker ha den och ju hårdare man tänker segla den, desto viktigare är det att skrov och däck är ihopplastade.

Sen är det viktigt att man vet vad man vill ha: vill man ha en projektbåt eller inte? Alla båtar innebär någon form av projekt, men det är stor skillnad mellan att byta från standardvinschar till ST-vinschar eller att byta motor det första man gör. Har man båten för att segla eller för att man gillar att meka med ett projekt?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Kanske en Scampi?

Inlägg av jaba » sön 25 maj 2014, 21:51

Hellre en båt med en bra utombordare än en dålig inombordare, och det funkar, jag har provat :)

Styvkuling
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 30 maj 2014, 22:47

Re: Kanske en Scampi?

Inlägg av Styvkuling » lör 31 maj 2014, 23:19

Herre jösses så mycket stolliga inlägg.
Marknaden för gamla 30-fotare är i princip stendöd idag precis som för de flesta fritidsbåtar. Utbudet är enormt och bara någon enstaka blir såld, så pruta, pruta och åter pruta. Den som verkligen vill bli av med sin båt är tvungen att sänka priset ner till rent löjliga summor. Ofta räcker inte ens det då det helt enkelt inte finns några spekulanter oavsett pris. Och en Scampi med utombordare???!!! Priset ska i alla fall inte vara över 50 000:- om det är en sen modell i riktigt bra skick. Installation av en liten diesel hamnar över 100 000:- och behövs därtill några nya segel så är det bara att räkna.
Under senare tid har det då och då dykt upp annonser där ägaren skänker bort mindre segelbåtar för att möjligen bli av med de fasta kostnader som det för med sig att äga en båt. Som sagt: utbudet är enormt och spekulanterna lyser med sin frånvaro.

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Kanske en Scampi?

Inlägg av jaba » sön 01 jun 2014, 08:35

Kul med en riktig expert! Max 50000, vad kostar en sån där utombordare som hänger på?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Kanske en Scampi?

Inlägg av T » sön 01 jun 2014, 09:05

Styvkuling skrev:Herre jösses så mycket stolliga inlägg....
....
Ja, herre jösses... och själv bidrog du med ett till... Tyckte du inte att det redan var nog?

:o
/T

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Kanske en Scampi?

Inlägg av Seagull » mån 02 jun 2014, 11:29

"Stolliga inlägg", det kanske kan uppfattas så men är nog inte meningen bland de som svarat på trådskaparens inlägg utan ska ses mer som att ursprungsfrågan nöts och blöts för att ge trådskaparen mer beslutsunderlag.
Men jag ska hålla med Styvkuling om att det absolut är köparens marknad och att det finns ovanligt många båtar till salu i de prisklasser som här diskuteras. En del väljer säkert att inte sälja alls när de inte får vad de tror båten är värd medans andra av olika skäl är tvungna att bli av med båten snarast. Så visst finns det prutmån. Säljer båten gör man oftast för att: Man inte längre vill/kan ha någon båt. Eller att man vill byta upp sig till större/dyrare. I bägge dessa fall bör det finnas prutmån -den som inte ska ha båt längre blir av med kostnad, underhåll och bekymmer. Den som ska byta upp sig kan säkert pruta en motsvarande hygglig slant på den tilltänkte nya båten.

Men det är väldigt svårt för oss som skriver här på forumet att sätta priser på båtar som vi inte ens sätt annat än möjligen på bild. Om Scampin som diskuteras är värd 95- eller 50 000 kan man först ta ställning till när man på plats gått igenom båt, skick och utrustning. Den bästa affären gör inte den som prutat mest utan den som fått den bästa båten.

Skriv svar