Hållaren för lattan har gått till botten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gaidin
Diamantmedlem

Hållaren för lattan har gått till botten

Inlägg av Gaidin » fre 16 maj 2014, 10:48

På två meters djup ligger det en hållare för en latta, precis bredvid båten, en bit ner i dyn.
Jag har ingen bild på konstruktionen men någon kanske kan hjälpa mig med vad prylen heter?

Från mastliket på storseglet går den en ficka bak till akterliket för en latta, alltså fullattestor, åtminstone på de två översta lattorna. Som fäste vid mastliket lägger jag in lattan i en liten plastdetalj och skruvar sedan på ett "lock" som gör att lattan sitter kvar. Locket ligger nu någon decimeter under botten i hamnen...

Kan man köpa detta som reservdel? Har inte hittat någon segelmakare som har dessa i sin webshop och jag vet inte ens vad jag skall kalla den.
Seglet är drygt tio år men är i gott skick så jag vill inte byta riktigt ännu.

Gaidin
Diamantmedlem

Re: Hållaren för lattan har gått till botten

Inlägg av Gaidin » fre 16 maj 2014, 11:07

Beka beslag heter det visst!
De tillverkas tydligen inte längre, någon som kan tänkas ha en sådan liggandes som inte behövs?
Bilagor
beka.jpg
beka.jpg (3.34 KiB) Visad 2708 gånger

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » fre 16 maj 2014, 11:13

Surfade också runt här och där utan att hitta något av värde.
Jag skulle ringa till en segelmakare och fråga om de har dylika tingestar. Kanske helst den segelmakare som sydde seglet en gång i tiden. Annan variant är ju att kolla på travaren och se om det går att lista ut vilket fabrikat det är och gå den vägen.
Lycka till!
/ ChrisE

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » fre 16 maj 2014, 12:04

Beka har tydligen "slarvat bort" gjutformen till beslaget, jag har ringt runt till en massa segelmakare (Märkligt att alla prata göteborska... :) ) och fått beskedet att de är slut. Uk Syversen sålde sitt sista förra veckan, de andra önskade lycka till...

Till slut fick jag tag på Albatross segel som hade beställt nya och fått dom levererade, hur nu det gick till men de var väldigt smidiga och skickar en till mig på posten med tillhörande faktura.

Skriv svar