Gammalt teakdäck - Alternativ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av Gaidin » tis 06 maj 2014, 09:46

Hej

Jag har hittat en tjusig Najad på 34 fot där teakdäcket är slitet.
Som spekulant måste jag ju ta höjd för detta i mitt bud och har fått ett lite snabbt kostnadsförslag från OYS på byte till nytt teakdäck.
200.000kr för däcket, ytterligare 60.000 för vinteruppläggningsplats (!) och eventuellt 60-90.000kr till beroende på hur mycket fukt som trängt in i plasten under teaken.

Med den prisbilden på nytt däck borde jag få båten i det närmsta gratis... Eller byta jämnt upp med min gamla Möre 30 =)

Nu ser jag inte teakdäck som något så viktigt att det inte kan få ersättas av något annat, jag har tänkt mig att långsegla med båten och vill inte ha en tickande bomb med mig ut på oceanerna.

Vad finns det för rimliga alternativ? Plasta igen däcket och vad kostar i så fall det mellan tummen och pekfingret? Är det görligt att göra själv? Jag har i stort sett ingen erfarenhet av plastning men har förstått att det inte är raketforskning. Hur går man i så fall till väga? Bort med teaken och sedan plasta upp samma höjd med glasfiber och polyester (eller epoxi) till samma höjd och sedan på med halkskyddsmatta? Hur mycket jobb är detta och blir det bra?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av HansH » tis 06 maj 2014, 10:16

Om jag inte minns fel så har precis det här ämnet/problemet berörts i en artikel i tidningen Segling (tror jag det var).
Man tog upp flera alternativ till att lägga ny teak. Både "plastning" av alla skruvhål + målning med däcksfärg och de alternativ som finns i form av nya alternativ till ädelträ. Även kork...
Om man Googlar lite så har även Praktiskt Båtägande skrivit om liknande projekt:
http://www.livetombord.se/praktisktbata ... n-mojligt/
Personligen hade jag nog satsat på plastning/däcksmålning av däcket + kork i sittbrunnen för sittkomforte.
Teak är tungt + om den är skruvad så är väl inte frågan om den börjar läcka utan när den gör det...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av Anders S » tis 06 maj 2014, 14:56

Det behöver inte vara så illa som man kanske tror. Är däcket undertill välbyggt är skruvskadorna mycket lokala. Balsasandwich är mycket stryktåligt, skummad sandwich kanske litet mindre så. Det är i vart fall inga stora problem att reparera däcket, problemet blir mer visuellt. Jag hade inte alls uteslutit att teakdäcket kan nåtas om och slipas ner och hänga med ett antal år till.

Den dag mitt teakdäck har gjort sitt blir det troligen någon av halkskyddsmattorna, efter att ha plastat alla hålen. Jämfört med att RIVA BORT SKITDYRT TRÄ och SLIPA EN FÖRFÄRLIG MASSA, så är reparationsplastningen bara trevlig och rolig...
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av Tomas E » tis 06 maj 2014, 21:24

Intressant artikel!

"Att blunda för skadorna i teaken kan få förödande konsekvenser. Fukt under däcket kan tränga ned i sandwichen och orsaka frostsprängningar i laminaten. Däcket försvagas och blir i värsta fall obrukbart.

- Det viktiga är att få däcket bytt eller reparerat innan detta händer. Annars talar vi om mycket kostsamma reparationer, säger Conny Zetterberg. "

Varför väntar Anders S med att riva bort teaken, plasta och lägga matta?

"- Det var avgörande att däcket var helt torrt i sandwichlaminatet, annars hade projektet tagit alldeles för lång tid för att bli klart till sommaren. Jag hade mätt fukten från insidan nästan överallt. "

Med vilken säkerhet kan man fastställa graden av fukt på detta sätt?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av Gaidin » ons 07 maj 2014, 08:43

Det blir nog inget nytt teakdäck oavsett. Jag skall åka och titta på båten för att se om fukten träng igenom däcket och in i inredningen, är så fallet blir det inget köp, annars kan jag tänka mig att slå till med en pruta.
Jag gillar båtmodellen och om det inte är panik med däckbyte så kan jag tänka mig att slå till för ett lägre pris.

Det största jobbet med att byta däck till plast/matta verkar vara att skruva bort och tillbaka alla beslag och annat. Frågan är om det går att få det nya däcket snyggt med mina smärre erfarenheter av plastning...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av Anders S » ons 07 maj 2014, 11:07

Tomas E skrev:
Varför väntar Anders S med att riva bort teaken, plasta och lägga matta?
Därför att jag inte är överdrivet ängslig och anser mig ha hyfsad koll på teakdäcket jag har på båten. Men en vacker dag räcker det kanske inte att underhålla nåten och träet är nerslitet alltför långt, och då får man göra något. Teak är ett utmärkt däcksmaterial, det är snyggt, halkfritt och det är mycket arbete och kostnad med att ersätta det, även om man ersätter med matta. Det är inget man gör för att det är roligt, utan för att det är dags.
Anders S

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av robban999 » ons 07 maj 2014, 12:49

Anders S:
Att balsasandwich skulle vara bättre än skum förstår jag bara om du med det inte inkluderar t.ex. divinycell. Balsa är organiskt och ruttnar bort. Divinycell kan inte suga vatten och ruttnar inte. Vad är bättre med balsa?
Mvh

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av Excel 319 » ons 07 maj 2014, 13:59

Om du är intresserad av båten och ett ev. däckbyte så kolla med http://www.lidkopingsbatsnickeri.se/. En medlem i vår klubb bytte däcket på en Diva 39 och det var till mindre än halva priset. Detta är tre år sedan så priset har troligen stigit något, men den prisuppgifter du har fått låt uggligt dyrt.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av Gaidin » ons 07 maj 2014, 14:02

Tack Excel!
Skickar en förfrågan till dom.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av Anders S » ons 07 maj 2014, 14:56

robban999 skrev:Anders S:
Att balsasandwich skulle vara bättre än skum förstår jag bara om du med det inte inkluderar t.ex. divinycell. Balsa är organiskt och ruttnar bort. Divinycell kan inte suga vatten och ruttnar inte. Vad är bättre med balsa?
Mvh
Det beror på att balsa läggs med "ändträet upp" och suger i sig plast redan vid lamineringen, också till glädje för vidhäftningen. Varje liten balsakloss blir en enhet som inte "smittar" till nästa, och cellstrukturen i träet gör sedan att ett läckande skruvhål inte sprider fukt mer än ner i det lokala skruvhålet. En tänkt läcka eller skada på balsakärnan blir inte så utbredd. Det är lätt att tro att en liten vatteninträngning förvandlar balsakärnan i hela däcket till svartruttet trä, men så brukar det aldrig se ut annat än alldeles lokalt, och inte ens då om det inte stått vatten mycket länge. Bara om man är mycket noggrann och har skum som absorberar plasten kan man få till något liknande när det gäller plastskum som kärna. Men då blir det också bra, bara kärnan mättas med plast och porerna tätas mot fuktinträngning.

I de flesta fall jag sett använder man i stället plast med slutna celler som kärnmaterial. Då brukar läckageskador uppstå genom frysning på vintern, där mer och mer av kärna lossnar efterhand som vatten kommer in, men kanske inte ut. Sådana skador kan man ibland reparera med epoxyliming (injicering), medan (förstås) ett balsakärnat däck inte kan repareras på det sättet. Men det skall mycket (mer) till om det skall inträffa.

Men visst kan man tycka att plastskum borde vara bra och balsa borde ruttna, men i de applikationer där balsa använts har den visat sig vara mycket stark och hållbar.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av Peter_K » ons 07 maj 2014, 16:34

På min båt var ett bortrivet gammalt teakdäck. Återställningen var rätt tafflig, så jag spacklade, slipade och målade om däcket. Båten fick ett rätt modernt stuk om jag får säga det själv...
image.jpg
Alla borde ha skägg

Coca
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 28 nov 2012, 12:24

Re: Gammalt teakdäck - Alternativ?

Inlägg av Coca » fre 09 maj 2014, 07:53

Jag har i flera års tid nu rivit ut förmultnad balsa i taket på min NF och måste säga att det är helt otroligt hur stort område förmultnad balsa det kan finnas runt en enda skruv som börjat läcka in vatten. Så jag håller inte alls med om att balsan skulle bilda slutna celler som inte leder vattnet vidare. Det är nog ett påstående som baserar sig på tro och inte på fakta.
H. Åke

Skriv svar