Lagom pump till dusch?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Lagom pump till dusch?

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 04 maj 2014, 22:40

Jag har en elpump som matar sjövatten till varmvattenberedaren o även till kallt sjövatten som jag använder till disk o till att duscha i sittbrunnen. Pumpen är gammal grej med impeller, hur många liter den ger vet jag inte, det står inget på den, men duschstrilen är i underkant av det klenare slaget. Småkalla dagar vore det fint att ha rejält tryck när man duchar, om motorn gått en stundså vv-burken är varm, o sen låter motorn fortsätta gå kan jag sen duscha i en timme eller mer utan att varken vattnet eller värmen tar slut, jag har det kopplat så eftersom vi har så pass lite salt i vattnet här, o enbart sötvatten i hemmahamnen. Jag kopplade om det till färskvattentanken på 150 liter en sommar, men uj vad fort vattnet tog slut då, så jag kopplade snart tillbaka till sjövatten.
Men hur många liters effekt bör man ha för skön dusch? Förslag på tillförlitlig pump, som helst inte väsnas för mycket?

Till färskvattnet kör jag en överbliven cirkulationspump som är ljudlös. Bra när man kokar kaffe tidigt på morron i gästhamnar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Re: Lagom pump till dusch?

Inlägg av Vilse » mån 05 maj 2014, 06:33

Har en 35PSI 12,5 L/M men det är för lite. Håller på att installera en VVB och får bara plats med 16L. Hur stor beredare har du?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 06 maj 2014, 14:59

Den ärpå ungf 25 liter. I går insåg jag att jag glömt attvtömma den i höstas så den frusit sönder. Inte kul alls.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » tis 06 maj 2014, 21:39

Trist! Sea Sea har kampanjpris på VVB om den typen passar dig.
Det blir intressant hur snabbt min 15Hk kommer att värma upp vattnet och hur det länge räcker till dusch. :wink:

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 maj 2014, 02:47

Nu har jag fått svetshjälp så vvb tanken blev nästan (!) tät. Med såpvatten o blåsning in i tanken kunde vi konstatera att det pyste rakt genom plåten där det var helt omöjligt att se minsta spricka. O då är det två mm rf plåt. Den har väl blivit uttöjd av issprängningen så det blivit pyttesmå porer. Det här var på två ställen, där la jag på Marinepoxi sen verkar det vara helt tätt. Krånglade dit den formsydda tanken under akterslafen igår, ett skapligt rörmokeriarbete. Få se om epoxin sitter kvar när vattnet blir riktigt hett...
Men slipper jag köpa ny vvb burk kan jag kosta på en kraftigare pump. Den här har ju både filter o rejäl kapacitet till lågt pris. Tror ni den håller?
http://www.seasea.se/Article.aspx?Artic ... ricerunner

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 21 maj 2014, 18:45

Jag satsade på en Johnsonpump från Martec, nu i har har jag monterat den, 13 liter o 2,8 bar, fan vad bra det blev. Står jag i lucknedgången kan jag sprutta iväg vattnet över hela sittbrunnen så det hamnar bakom båten. Och väldigt vad tyst nya pumpen är. Man kan ju fundera när det är bättre med en impullerpump liknande den förra, ett jävla oväsen o skitdåligt tryck.
http://www.martec.se/pumpar/johnson-pum ... 5-12v.html
Nu blev det så bra duschstril att man borde kunna dusha sig genomvarm i sittbrunnen även om det är bara några få plusgrader ute... Över förväntan.

Skriv svar