Värmare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
iznogod
Rookie

Värmare

Inlägg av iznogod » tis 06 maj 2014, 09:41

Hej, har en Webasto diesel-värmare i båten, den har väl funkat hyggligt bra sisådär. Men i avgasutblåset tycker jag det lever om alldeles för mycket, en tjutande/vinande ljud, kanske dålig dämpare eller dålig värmare?
Blir ju irriterande för båtar runtomkring, och då jag bor i Norrland är det inte fy skam att få värmra såhär i början av säsongen.
Hursomhelst, om jag ger mig fan på att fixa detta, vad borde vara det första jag felsöker, byta ut ljuddämparen eller placera om den, vinkla den? göra nått i brännaren? är helt vilse i frågan så jag tänkte att nån kanske kan ge mig lite tips i hur jag borde börja.

Rökgasslangen med dämpare ser ut såhär
Vad är skillnaden på en sån här ljuddämpare och den jag länkat till ovan?
Vilken modell av Webasto vet jag inte, men den är antagligen rätt gammal.

peterh
Diamantmedlem

Re: Värmare

Inlägg av peterh » tis 06 maj 2014, 11:12

iznogod skrev:Hej, har en Webasto diesel-värmare i båten, den har väl funkat hyggligt bra sisådär. Men i avgasutblåset tycker jag det lever om alldeles för mycket, en tjutande/vinande ljud, kanske dålig dämpare eller dålig värmare?
Blir ju irriterande för båtar runtomkring, och då jag bor i Norrland är det inte fy skam att få värmra såhär i början av säsongen.
Hursomhelst, om jag ger mig fan på att fixa detta, vad borde vara det första jag felsöker, byta ut ljuddämparen eller placera om den, vinkla den? göra nått i brännaren? är helt vilse i frågan så jag tänkte att nån kanske kan ge mig lite tips i hur jag borde börja.

Rökgasslangen med dämpare ser ut såhär
Vad är skillnaden på en sån här ljuddämpare och den jag länkat till ovan?
Vilken modell av Webasto vet jag inte, men den är antagligen rätt gammal.
Nyare webastu är nästan ljudlösa även utan dämpare. Jag har en 4.5 kw installerad sedan 2 år.

Däremot vet jag ett en gammal ebersprakare ( D1 ) förde ett väldans liv , detta berodde på att "någon" skruvat upp bränslemängden. Efter service så var den betydligt tystare om än inte tyst.

Det kan hända att din webastu väsnas av "fladdrande förbränning" genom att inställningarna inte är rätt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

iznogod
Rookie

Inlägg av iznogod » tis 06 maj 2014, 11:33

Nyare webastu är nästan ljudlösa även utan dämpare. Jag har en 4.5 kw installerad sedan 2 år.

Däremot vet jag ett en gammal ebersprakare ( D1 ) förde ett väldans liv , detta berodde på att "någon" skruvat upp bränslemängden. Efter service så var den betydligt tystare om än inte tyst.

Det kan hända att din webastu väsnas av "fladdrande förbränning" genom att inställningarna inte är rätt.
Bra tips, är det nån på detta forum som prövat serva och fippla med förbränningen på en Webasto? jag har förvisso en extra till om jag fipplar sönder den som är monterad :-) fast jag har ingen aning om den fungerar

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 06 maj 2014, 12:03

iznogod skrev:

Bra tips, är det nån på detta forum som prövat serva och fippla med förbränningen på en Webasto? jag har förvisso en extra till om jag fipplar sönder den som är monterad :-) fast jag har ingen aning om den fungerar
Du kan ju lämna den till KG knutsson ( eller authoriserad verkstad) för att få allt rätt. Det är väldigt irriterande att hålla på
att meka med "brännarhelvetet" under en båttur. Dessutom är de viss brandfara förknippat med dem ...

Själv hade jag min ebersprakare servad på tyrilux med gott resultat.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar