Köptips Boström 31

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Stridshage
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 maj 2014, 16:25

Köptips Boström 31

Inlägg av Stridshage » sön 04 maj 2014, 21:12

Hejsan!

Jag är tämligen nyfrälst till segellivet och det börjar bli dags att skaffa en båt!
Jag har tittat runt och blivit förälskad i en Boström 31.
Min fråga nu är om det finns några fallgropar eller vanliga fel på den modellen som man bör ha i åtanke när man undersöker henne närmare under visning!

Jag ber om ursäkt om ämnet redan varit uppe men jag kunde inte hitta det!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av Anders S » sön 04 maj 2014, 21:33

Stridshage skrev:Hejsan!

Jag är tämligen nyfrälst till segellivet och det börjar bli dags att skaffa en båt!
Jag har tittat runt och blivit förälskad i en Boström 31.
Min fråga nu är om det finns några fallgropar eller vanliga fel på den modellen som man bör ha i åtanke när man undersöker henne närmare under visning!

Jag ber om ursäkt om ämnet redan varit uppe men jag kunde inte hitta det!
B31 tillhör familjen "självbyggda båtar". Det kan alltså vara en extrem skillnad på en sådan, tillverkad av en pedant med möbelsnickarbakgrund och en glad skit som anser att nödtorftig avfasning av skarpa hörn är finsnickeri. Dessutom är skroven gjutna under mycket varierande förhållanden. Detta bör man veta då man bedömer båten (och det varierande skcket och byggkvaliten är stora fallgropar i detta fall). Sedan handlar bruksvärdet mycket om hur mycket som "är kvar" och vad som är utbytt och förnyat. Uppgraderad rigg, bra segel och en fräsch motor är stora plus på alla äldre båtar. En fantastisk inredning får man värdera efter tycke och smak, och den verkliga byggkvaliteten får man kanske chansamed i den här pris- och kvalitetsklassen. En B31 skall (idag) inte vara dyr, hur bra den än är.
Anders S

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av Seagull » mån 05 maj 2014, 06:51

Ska man vara lite negativ kan man säga trög seglare med trång sittbrunn och förhållandevis stort djupgående, därtill varierande byggutförande (se ovan). Det positiva är att man kan hitta dom billigt och att prutmån säkert finns (beroende på de nämnda negativa faktorerna). Jag skulle hellre kolla på t.ex Compis 28.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av Anders S » mån 05 maj 2014, 08:34

Seagull skrev:Ska man vara lite negativ kan man säga trög seglare med trång sittbrunn och förhållandevis stort djupgående, därtill varierande byggutförande (se ovan). Det positiva är att man kan hitta dom billigt och att prutmån säkert finns (beroende på de nämnda negativa faktorerna). Jag skulle hellre kolla på t.ex Compis 28.

Jag hart alltså ett rätt elakt förhållande till den här typen av båtar: Ett hem/självbygge kan vara mycket välgjort (på alla aktuella sätt). I så fall kan man fundera på båten, men den måste också vara i bra allmänkondition för att bli aktuell. Sedan skall man förstås jämföra med seriebyggda båtar från samma tid. Kvalitet sitter inte enbart på ytan, och en sliten båt kan vara i mycket bra strukturellt skick i alla fall. Men det gäller att veta vad man tittar efter, och på en B31 skulle jag personligen förvissa mig om att skotten är väl fast i båten, alternativt om basinredet sitter fast ordentligt, röstjärnen är korrekt monterade och avlastade i skrovet och att alla bottenförstärkningar är stabila och dugliga. Därefter kan man sortera båtarna i välhållna (eller inte) respektive vackert inredda (eller inte).

Den tråkiga (eller stoiska?) attityden är då att de flesta 70-talsbåtar och många 80-talare är iskalla på marknaden och då kan man lika gärna välja den båt man gillar visuellt och fattar tycke för. Det är bara några få modeller som är eftertraktad så det märks, och dit hör varken B-31 eller Compis 28. Däremot ger ett bra exemplar (och det finns många fler modeller att välja på, också) av de här halvstora båtarna oerhört mycket bruksvärde, om de inte kräver mer än en obetydlig rparation eller komplettering. Men att köpa (hur billigt man än kan få den) ett flytande renoveringsobjekt av de här vanliga modellerna skall man akta sig för. Då skall det vara en speciell båt och hjärtat har mer att säga till om än hjärnan, litet tillspetsat.
Anders S

Stridshage
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 maj 2014, 16:25

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av Stridshage » mån 05 maj 2014, 11:55

Mycket nyttiga svar! Det tackar vi för!

Ni talar om att de inte skall vara dyra och jag tyckte de praktiskt taget gav bort dem (45tkr för en till synes mycket väl omhändertagen) och då är det svårt att inte bli sugen.

Men då är jag med på banan i alla fall! Det blir till att syna ordentligt!

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av Seglaren » mån 05 maj 2014, 13:36

Just djupgåendet är något jag skulle kunna hänga upp mig på. runt 1,9m som det står på nån till salu nu anser jag är riktigt djupt på så pass "liten" båt. Det ensamt skulle tyvärr få mig att backa. Men det beror naturligtvis helt på hur och var man tänker segla och var man vill i land. Jag tänker att om du är rätt ny i seglarlivet så har du kanske inte den erfarenheten ännu att det är himla tråkigt att begränsas av sitt djupgående när solen börjar gå ned och besättningen vill i land och grilla :o Ett par extra decimeter på djupet gör rätt stor skillnad i urvalet av naturhamnar då kölen hamnar ganska nära fören/strandlinjen jämfört med tex en 45-fotare med samma djupgående.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av Anders S » mån 05 maj 2014, 18:39

Nostalgitripp: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... GQ&cad=rja

Men jag tror att 1.90 är litet mer än vad som gäller, 1.70 låter mer rimligt, och det är vad som påstås i PDF:en. För strax under 50 papp kan man väl knappast bli alltför lurad :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av Seglaren » mån 05 maj 2014, 19:20

Nu har jag inte läst Jörnstedts artikel ännu (jo en gång i tiden) men ska strax läsa. Dock säger denna ( http://www.blocket.se/stockholm/Bostrom ... ?ca=12&w=2 ) säljare 1,88m på sin båt och vad jag förstår finns det en del som lagt på några hundra kilo på kölen, det är säkert de som går lite djupare...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av Seagull » tis 06 maj 2014, 07:12

Man ska inte enbart stirra sig blind på de låga priserna (31 fot för under 50 papp). Visst finns det fina och välskötta exemplar men båtmodellen är i grunden en inte helt lyckad konstruktion.

Stridshage
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 maj 2014, 16:25

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av Stridshage » ons 07 maj 2014, 10:44

Okej!
Med denna information blir det nog att lyfta blicken lite!
Jag har hittat en w30 kompromiss som är fruktansvärt vacker att se på och skall enligt ägare vara en riktigt bra seglare också. Frågan är som följer: Den benämns som kustseglare, innebär detta att man inte (med vettet i behåll) vill havssegla den?
Eller är den bara optimal för kustsegling men klarar havet ganska bra ändå?

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av Seagull » ons 07 maj 2014, 14:56

Var i Sverige bor du/tänker du segla? De flesta båtar klarar nog någon typ av havssegling, sedan handlar det mest om hur bekvämt det blir. Det finns dom som seglat över Atlanten med en Albin Vega även fast båten nog inte var tänkt för den typen av segling. Så om du kommer att segla i vatten där det saknas skyddande skärgård och det ofta är gropig sjö kanske du får titta efter en båt som är tänkt som havsseglare. Om du seglar i trakter med skärgård och ibland tar en sväng ut till havs så duger nog en W30 bra till detta, det är en bra seglare.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av janne » ons 07 maj 2014, 15:08

Seagull skrev:Man ska inte enbart stirra sig blind på de låga priserna (31 fot för under 50 papp). Visst finns det fina och välskötta exemplar men båtmodellen är i grunden en inte helt lyckad konstruktion.
På vilket sätt är det "en inte helt lyckad konstruktion"? Menar du att B 31 är sämre konstruerad än liknande båtar?

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Köptips Boström 31

Inlägg av Seagull » ons 07 maj 2014, 15:49

Det jag menar med "inte helt lyckad konstruktion" relaterar egentligen till hur båten kom till under slutet av 60-talet och sedan en bit in på Klondyke-eran för båtbyggare på 70-talet. Den var ju från början framtagen som tänkt kappseglare men underpresterade. Man tog fram ett nytt skrov men lappade ihop detta med den gamla överbyggnaden. Så småningom tog en bilhandlare över verksamheten och gjorde den till ett självbyggarprojekt. Sittbrunnen är smal och trång men ändå har man klämt in rattstyrning. Med tiden kom en modell Mk2 som har annat och bättre däck samt ngt större sittbrunn.Grundkonstruktionen fick alltså göras om några gånger så modellen har en brokig historia. Men det hindrar inte att man kan hitta välbyggda och välvårdade exemplar.

Skriv svar