Båtar skrotas

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
johzac01
Silvermedlem

Båtar skrotas

Inlägg av johzac01 » sön 04 maj 2014, 19:57

Såg (under lagom störning av andra intressen) på nyheterna idag att det behöver skrotas en hel massa båtar. Den typiska båten var till råga på allt en 70-tals segelbåt.
Mycket möjligt att det ligger alldeles för många båtar och utgör "tickande miljöbomber" men vi har ju samtidigt en falnande båtkultur i landet.
Det kostar pengar att skrota en båt - varför inte hellre skänka bort den så någon kan få ta hand om den?

De flesta båtklubbar har väl ändå några praktiker som kan renovering av båtar och även i en värld där "minsta motståndets lag" gäller så borde det väl finnas de som vill skapa något eget, spara (initiala) pengar, vårda ett arv osv? Klubbarna skulle då kunna bistå med kunskapen för att ledsaga nykomlingarna, eller?

Varför inte försöka rädda båtarna? Om några år kanske vi till och med ser på dem med samma trånande ögon som på de veteraner vi idag beundrar.
Jag håller själv på med ett omfattande projekt men nästan varje dag med det är en glädjedag. Även de som inte har verktyg, kunskap eller handlag kan ju fortfarande ha viljan - tror vi har ett antal blivande entusiaster att hämta och vad det gäller miljön så belastas den än mindre av återbruk än av återvinning.

Tycker helt enkelt att det är synd att se båtar skrotas när jag vet att flera vill ha än de som kan ha båt.
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Båtar skrotas

Inlägg av Anders S » sön 04 maj 2014, 21:22

johzac01 skrev:Såg (under lagom störning av andra intressen) på nyheterna idag att det behöver skrotas en hel massa båtar. Den typiska båten var till råga på allt en 70-tals segelbåt.
Mycket möjligt att det ligger alldeles för många båtar och utgör "tickande miljöbomber" men vi har ju samtidigt en falnande båtkultur i landet.
Det kostar pengar att skrota en båt - varför inte hellre skänka bort den så någon kan få ta hand om den?

De flesta båtklubbar har väl ändå några praktiker som kan renovering av båtar och även i en värld där "minsta motståndets lag" gäller så borde det väl finnas de som vill skapa något eget, spara (initiala) pengar, vårda ett arv osv? Klubbarna skulle då kunna bistå med kunskapen för att ledsaga nykomlingarna, eller?

Varför inte försöka rädda båtarna? Om några år kanske vi till och med ser på dem med samma trånande ögon som på de veteraner vi idag beundrar.
Jag håller själv på med ett omfattande projekt men nästan varje dag med det är en glädjedag. Även de som inte har verktyg, kunskap eller handlag kan ju fortfarande ha viljan - tror vi har ett antal blivande entusiaster att hämta och vad det gäller miljön så belastas den än mindre av återbruk än av återvinning.

Tycker helt enkelt att det är synd att se båtar skrotas när jag vet att flera vill ha än de som kan ha båt.
Så kan man tycka. Det står även hos oss (i Lomma) ett antal båtar på "ruttna raden" och, åtminstone bildligt, "ruttnar". Problemet tycks vara att de här båtarna dels finns i rätt många exemplar, har ett begränsat saluvärde och kostar precis lika mycket som moderna, relativt nya och oslitna båtar i drift, försäkring och avgifter. Att renovera (?) en sliten Shipman 28, en trött IF, en gammal RJ85 behövs inte, det finns gott om den till salu, i fullt anständigt skick. Men problemet i stora delar av landet är att ägandet av en segelbåt (alla båtar, för övrigt) är förknippat med stora rörliga kostnader.
Anders S

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » mån 05 maj 2014, 11:36

Jag håller med om att det är synd (och skam) att båtarna skrotas. Storleken på många av de båtar som bara ligger (och ruttnar) är bra som förstabåt för en som vill prova på seglarlivet.

Vad kan vi göra åt detta?

När det gäller den rörliga kostnaden är den ju inte så stor för en mindre båt och möjlig för många att ta om båten i stort sett är gratis. Det som måste få kosta är
Sommar och vinterplats 4000:- till 10 000:- kr
Vårrustning (Bottenfärg mm) 1000:- kr
(Vax mm) 500:- kr
Underhåll (begränsat/nödvändigt) 2000:- kr
Det är svårt att finna något billigare semesternöje för en familj än att segla en båt man fått nästan gratis.

Naturligtvis tillkommer kostnader om man blir gripen, då vill man ha nya segel, mera/bättre navigationsmöjligheter etc, etc.

Hur kan man uppmuntra de som har sina pärlor kvar att mer eller mindre ge bort dem till någon behövande?

Vilken/vilka organisationer är lämpade att driva en fråga om ett breddat båtägande?

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 05 maj 2014, 12:40

Vi har några båtar i klubben som faktiskt är berättigade att skrota tycker jag.
De finns överallt.
Båtar som aldrig seglat bra, som är trånga och som är misskötta. De saknar ägare och därmed segel, motor och om det finns dynor i båten är de förstörda. Övriga inredningen likaså.

Dessa båtar kan jag bara se en användning med:
Plasta igen genomföringar, luckor och fönster, riv ut inredningen, gräv ner dem i hamnen till vattenlinjen och använd som septiktankar. Man kan rigga dem om man vill, det är snyggt. Och kanske plantera blå blommor kring som påminner om havets vågor, kanske Corydalis ‘Craighton Blue’?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » mån 05 maj 2014, 13:07

Det är klart att de flesta "förstörda" båtar bara är att skrota. Det finns ingen rimlighet i att lägga hundratals timmar och massor med pengar på att få dem i stånd igen.

Det viktiga tycker jag är att de båtar som ännu inte är klara för skroten kommer till användning.

Mackey
Comfort 32

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 maj 2014, 19:02

Peter_K skrev:Vi har några båtar i klubben som faktiskt är berättigade att skrota tycker jag.
De finns överallt.
Båtar som aldrig seglat bra, som är trånga och som är misskötta. De saknar ägare och därmed segel, motor och om det finns dynor i båten är de förstörda. Övriga inredningen likaså.

Dessa båtar kan jag bara se en användning med:
Plasta igen genomföringar, luckor och fönster, riv ut inredningen, gräv ner dem i hamnen till vattenlinjen och använd som septiktankar. Man kan rigga dem om man vill, det är snyggt. Och kanske plantera blå blommor kring som påminner om havets vågor, kanske Corydalis ‘Craighton Blue’?
Rätt så kreativt. Nu kan man ju tänka tanken (!) ett steg till: I stället för att gräva ner dem kan de förtöjas i uthamnarna som bajspontoner. Sådana har ju marknadsförts som lösning på det tänkta problemet med täta tömningar.

Men mer allvarligt - när de rörliga kostnaderna för båt närmar sig 10-12 tusen kan det ju vara tveksamt om man ser 'även en "fådd båt" som en gudagåva. Det finns ju ett skäl till att den som äger den inte brukar den.
Anders S

tomhenrik
Platinamedlem

Inlägg av tomhenrik » mån 05 maj 2014, 19:08

om man hittar ett ställe med båtar som inte har någon ägare eller sådant kan man då ta med sig den hem och börja göra i ordning den då eller måste man ringa land och rike runt för att ta en båt utan herre??
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 05 maj 2014, 19:19

tomhenrik skrev:om man hittar ett ställe med båtar som inte har någon ägare eller sådant kan man då ta med sig den hem och börja göra i ordning den då eller måste man ringa land och rike runt för att ta en båt utan herre??
.Hittar du en båt får du väl lämna in den till polisen som man gör med allt annat hittegods. :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » tis 06 maj 2014, 09:13

Anders S skrev: ...
Men mer allvarligt - när de rörliga kostnaderna för båt närmar sig 10-12 tusen kan det ju vara tveksamt om man ser 'även en "fådd båt" som en gudagåva. Det finns ju ett skäl till att den som äger den inte brukar den.
Ja, vad är det som gör att man inte använder sin båt?
Den stora delen av den rörliga kostnaden slipper man ju inte genom att låta bli att använda båten.
Många sjösätter tom. sin båt, men använder den inte.

När det gäller rörlig kostnad måste den ju inte vara 10 - 12 tusen kronor.
Det finns möjlighet att få ner den till 6 000:- kr och ännu lägre, det gäller ju "bara" att leta upp en billig båtplats och det finns sådana också (även om de är svåra att få tag i på vissa platser).

Frågorna kvarstår!
Hur kan man uppmuntra de som har sina pärlor kvar att mer eller mindre ge bort dem till någon behövande?
Det måste ju vara bättre än att låta båten förfalla och kosta pengar år ut och år in.

Vilken/vilka organisationer är lämpade att driva en fråga om ett breddat båtägande?

Mackey
Comfort 32

Skriv svar