Oljetryck
Oljetryck
Ibland när min Volvo 2030 diesel (det är visst en Perkins egentligen) gått ett längre tag så tjuter oljelampslarmet på låga varv.
Varvar jag upp lite Grand så slutar det.
Jag använder finoljan SAE 15W-40.
Är det givaren, pumpen eller något annat som bör ses över?
Varvar jag upp lite Grand så slutar det.
Jag använder finoljan SAE 15W-40.
Är det givaren, pumpen eller något annat som bör ses över?
Re: Oljetryck
Varvtal ?..skall vara 850 rpm +/- 25 rpm
Bra tips, ska kolla nästa gång det händer.
Kan jag själv enkelt ställa tomgångsvarvet?
Kan jag själv enkelt ställa tomgångsvarvet?
..enkelt med skruvmejsel på tomgångskruven
Så här fungerar det: Oljetrycksgivare är inställda på att larma då det inte finns något tryck, dvs då trycket är så lågt att det är bekymmer på riktigt. Nu brukar det stå i diverse handböcker och anvisningar att det inte finns någon anledning till oro om larmet BARA larmar på tomgång. Men tomgångsvarvtalet är bestämt för att passa bra med backslaget och så att motorn går stabilt ( till exempel vid växling skall det vara så lågt varv som möjligt). Oljetrycksgivaren är därför inte ett bra mätinstrument för att justera tomgångsvarvtalet, i vart fall inte utanför toleranserna.
Men i det här fallet tyder larmet inte på att trycket är lågt (fullt normalt för en sliten (inkörd) motor där trycket är på gränsen vid tomgång), utan på att oljan blir alltför het efter att körts länge. Det kan vara motiverat att kontrollera värmeväxlaren för oljekylaren (en sådan finns det nog) och också kolla kylvattenvärmeväxlaren. Har man otur kan man få beväxning eller skräp i systemet.
Men i det här fallet tyder larmet inte på att trycket är lågt (fullt normalt för en sliten (inkörd) motor där trycket är på gränsen vid tomgång), utan på att oljan blir alltför het efter att körts länge. Det kan vara motiverat att kontrollera värmeväxlaren för oljekylaren (en sådan finns det nog) och också kolla kylvattenvärmeväxlaren. Har man otur kan man få beväxning eller skräp i systemet.
Anders S
Jag hade liknande problem i min VP D1-30 (första generationen) när den var alldeles ny.
Garantiåtgärderna från VP var:
1. Byta givare - problemet kvarstod
2. Montera en liten oljekylare mellan motor och oljefilter - problemet löst.
Har hört efteråt att det visst var något seriefel med givarna som nog var i känsligaste laget men efter oljekylaren blev monterad så försvann i alla fall problemet helt.
Garantiåtgärderna från VP var:
1. Byta givare - problemet kvarstod
2. Montera en liten oljekylare mellan motor och oljefilter - problemet löst.
Har hört efteråt att det visst var något seriefel med givarna som nog var i känsligaste laget men efter oljekylaren blev monterad så försvann i alla fall problemet helt.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Tomgångsvarvet var 700.
Det var hyfsat lätt att skruva in 827,17 varv per minut.
Nu verkar det lira fast jag har inte provat när den är riktigt varm.
Det var hyfsat lätt att skruva in 827,17 varv per minut.
Nu verkar det lira fast jag har inte provat när den är riktigt varm.