fixa elen och ska koppla in lantrnorna!!!
fixa elen och ska koppla in lantrnorna!!!
tjena är så att jag ska ge mig på att koppla in lanternorna men får först byta kablar på dom då alla lanternor har färgen röd på kablarna så ska byta ut sladdarna till brun och svart men kom på att tänka på lanternan på masten och tycker att den sitter lite lågt då den sitter i höjd med bröstet när jag vid masten och tycker det är lite lågt men det funkar väll ändå att ha den så lågt??? eller måste den sitta längt upp på masten?
mvh
mvh
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: fixa elen och ska koppla in lantrnorna!!!
1. Om du byter kablar: Använd tennad kabel, inte vanlig kopparkabel. Finns på Biltema till vettigt pris.
2. Menar du lanternplacering? En kort sammanfattning
Topplanterna (samt vit runtlysande lanterna) skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna.
/Anders G
Ofta sitter ju topplanternor på segelbåtar så himla högt upp i masten. Ofta vid spridaren. Är då båten lite större är det nästan omöjligt att nå den från tex mastkran.
En topplanterna skall väl sitta minst en meter ovan sidolanternorna
En topplanterna skall väl sitta minst en meter ovan sidolanternorna
thallatha(alfakrull)hotmail.com
AndersGustafsson skrev:1. Om du byter kablar: Använd tennad kabel, inte vanlig kopparkabel. Finns på Biltema till vettigt pris.
Topplanterna (samt vit runtlysande lanterna) skall placeras minst 1 meter ovanför sidolanternorna.
så jag kan typ sätta en starkare ute belysning på båten som lyser när man ligger o sover eller seglar natte tid som lyser upp båten
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Om du seglar på natten skall du antingen ha en trefärgs topplanterna röd/grön/vit, eller separata lanternor röd/grön på sidorna och en vit i aktern. Om du går för motor skall du dessutom ha en vit som lyser framåt och som skall vara 1m eller mera ovanför de andra.så jag kan typ sätta en starkare ute belysning på båten som lyser när man ligger o sover eller seglar natte tid som lyser upp båten
Om du ligger för ankar skall du ha en vit topplanterna som lyser 360 grader runt. Behöver inte i sig vara i masttoppen, utan kan hissas upp. Viktiga är att den syns från alla håll.
Sjötrafikföreskrifterna bör du ha med dig i båten och läsa. Här finns allt du behöver veta.
/Anders G
okay så jag måste skaffa mig en 360 lanterna som jag på något sätt måste hissa upp i masten när jag ankrar för natten på sjön men då är väll ändå det lättaste att plocka ner masten fästa den på toppen och sätta upp masten...AndersGustafsson skrev:Om du seglar på natten skall du antingen ha en trefärgs topplanterna röd/grön/vit, eller separata lanternor röd/grön på sidorna och en vit i aktern. Om du går för motor skall du dessutom ha en vit som lyser framåt och som skall vara 1m eller mera ovanför de andra.så jag kan typ sätta en starkare ute belysning på båten som lyser när man ligger o sover eller seglar natte tid som lyser upp båten
Om du ligger för ankar skall du ha en vit topplanterna som lyser 360 grader runt. Behöver inte i sig vara i masttoppen, utan kan hissas upp. Viktiga är att den syns från alla håll.
Sjötrafikföreskrifterna bör du ha med dig i båten och läsa. Här finns allt du behöver veta.
men kan man inte sätta säg 2 st 360 lanternor i fören och aktern som man startar natte tid när man ligger ankrad tänkte så man slipper plocka ner masten nu när säsongen precis börjat liksom?? men kan ju dock lägga mig väldigt nära land då min båt inte går så djupt 0,76 har jag för mig djupet va på den så man kan väll ändå göra så att man sätter upp 2 st 360 lanternor i fören och aktern för då syns man ju ändå
Seglar man nattetid vill man inte ha något som lyser upp båten
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Du kan ha en lös ankarlanterna som du bara hissar upp i ett fall tex. Notera att Sverige dessutom har ett undantag från de internationella sjövägsreglerna som gör att du inte behöver ha ankarlanterna om du ligger skyddat. Naturligtvis är det dock alltid bra att ha en ankarlanterna dock. Har du läst igenom PDFen jag länkade till?okay så jag måste skaffa mig en 360 lanterna som jag på något sätt måste hissa upp i masten när jag ankrar för natten på sjön men då är väll ändå det lättaste att plocka ner masten fästa den på toppen och sätta upp masten...
men kan man inte sätta säg 2 st 360 lanternor i fören och aktern som man startar natte tid när man ligger ankrad tänkte så man slipper plocka ner masten nu när säsongen precis börjat liksom?? men kan ju dock lägga mig väldigt nära land då min båt inte går så djupt 0,76 har jag för mig djupet va på den så man kan väll ändå göra så att man sätter upp 2 st 360 lanternor i fören och aktern för då syns man ju ändå
Här har du ett kul exempel på en hembyggd: http://arne.ljungdahl.info:8080/falken/ ... nterna.htm
/Anders G
Förväxla nu inte gångljus med "att synas". Lanternor berättar något (vart man är på våg, vilken typ av båt man är, om man ligger för ankar eller, i sanslösa fall: om man är ett mudderverk bogserat av ett fartyg sysselsatt med minsvepning. Att man syns bra ordnar man med den belysning som kan stå till buds till exempel däcksbelysning eller arbetsbelysning. Detta påpekas och uppmuntras särskilt i föreskrifterna och vi ser det varje natt på sjön. Lanternan får man då leta efter bland de andra ljuskällorna, men den kan ju då åtminstone bekräfta att fartyget (till exempel) ligger för ankar.
Om nu TomHenrik (denne entusiast) har kvar sin Stortriss, så har vi en båt som är under 7 meter, och därmed har vissa lättnader i lanternföringen redan från början. Man utgår då från att seglaren har viss självbevarelsedrift och håller sig ur vägen för allt som är farligt. Då räcker det faktisk med en runtlysande vit lanterna och vaksamhet.
Vad gäller "två röda trådar" till lanternorna kan man faktiskt ha det så. En lampa är en förbrukare som inte frågar efter plus och minus, och då spelar det inte så stor roll om man har samma färg på kablarna. Det viktiga är förstås att man håller isär TRÅDPAREN ordentligt.
Om nu TomHenrik (denne entusiast) har kvar sin Stortriss, så har vi en båt som är under 7 meter, och därmed har vissa lättnader i lanternföringen redan från början. Man utgår då från att seglaren har viss självbevarelsedrift och håller sig ur vägen för allt som är farligt. Då räcker det faktisk med en runtlysande vit lanterna och vaksamhet.
Vad gäller "två röda trådar" till lanternorna kan man faktiskt ha det så. En lampa är en förbrukare som inte frågar efter plus och minus, och då spelar det inte så stor roll om man har samma färg på kablarna. Det viktiga är förstås att man håller isär TRÅDPAREN ordentligt.
Anders S
Denne TomHenrik måste väl ändå vara ett s.k. troll? Det finns ett stort underhållningsvärde i det han skriver men det känns som att det mesta handlar om att få lite reaktioner och uppmärksamhet?
X-342 SWE 18 "Kexet"
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Hursomhelst, efter att ha spenderat hela dagen med att slita ut och ersätta kopparkabel med tennad dito, bara för att jag skulle byta en däckskontakt kan jag bara önska att det vore skottpengar på de som drar vanlig otennad kabel i båtar...
/Anders G
Så kan det vara.Fredrik skrev:Denne TomHenrik måste väl ändå vara ett s.k. troll? Det finns ett stort underhållningsvärde i det han skriver men det känns som att det mesta handlar om att få lite reaktioner och uppmärksamhet?
Men önskar han ledning och kanske litet spänning i tillvaron skall vi väl inte förmena honom litet upplysning? Det är kanske Sailguide som är hans ljus i mörkret, hans LED-sagare och hans tråd kanske är för att få kontakt med sagda visdom?
Anders S
Muhaha! Jag hade anledning att byta en lanterna i nyss (det medför givetvis att även fästet behövde bytas, och en ny del till pulpiten skulle svetsas, men så är det nu med båtar, det vi alla). Men kabeln till lanternan är förtent, och åtminstone det var bra. Om man nu har kopparkabel som drabbats av "det stora svarta", dvs den oxid som gör den helt oduglig att kontaktera, så har jag hört att saltsyra löser denna svarta oxid. Här skulle man kunna testa att använda den i vanliga fall odugliga lödpastan med syrafluss, och sedan kanske rena den med en lämplig bas - om man nu inte vill blaska med syror ombord.AndersGustafsson skrev:Hursomhelst, efter att ha spenderat hela dagen med att slita ut och ersätta kopparkabel med tennad dito, bara för att jag skulle byta en däckskontakt kan jag bara önska att det vore skottpengar på de som drar vanlig otennad kabel i båtar...
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag har även hört detdär med saltsyra, men då kablarna till största delen låg i ett rör så bytte jag, drog dessutom fram en extra för ankarlanterna och bytte kontakten till en fyrpolig. Tänkte byta trefärgslanternan i masttoppen till en LED dito, kanske en Aqua Signal 34, någon kommande vår.
Medan kablar dragna inne i båten är OK (elen är omdragen av en tidigare ägare) så är alla kablar som suttit genom däck svarta. Antagligen sugs fukten in kapillärt. Så det senaste åren har jag bytt vartefter och framförallt märkt upp och dokumenterat.
Gäller dock att byta lagom mycket per år, man måste hinna segla också.
Medan kablar dragna inne i båten är OK (elen är omdragen av en tidigare ägare) så är alla kablar som suttit genom däck svarta. Antagligen sugs fukten in kapillärt. Så det senaste åren har jag bytt vartefter och framförallt märkt upp och dokumenterat.
Gäller dock att byta lagom mycket per år, man måste hinna segla också.
/Anders G
Ett knep för att bli av med oxiderad koppar t ex innan lödning är att kamma ut kardelerna och sedan ta ett fint slippapper och slipa av oxiden. Lägg kardelerna på en yta och dra pappret några gånger, fördela om kardelerna och upprepa. Används när man ska avisolera s k Litz-tråd där varje kardel är isolerad (lackad). Man bränner bort lacken men låga och sedan slipar man bort oxiden (och lackresterna/sotet) på nämnt sätt.