Montera pianogångjärn - knep?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Montera pianogångjärn - knep?

Inlägg av AndersGustafsson » mån 28 apr 2014, 20:48

Hej!

Har ni några bra knep hur man enklast monterar pianogångjärn på luckor och liknande och verkligen får det rakt och i rätt höjd?
/Anders G

Kjelle
Diamantmedlem

Re: Montera pianogångjärn - knep?

Inlägg av Kjelle » ons 30 apr 2014, 07:47

Jag brukar lägga bitarna med "utsidan" nedåt på en skiva och märka in hålen. Då kommer gångjärnet automatiskt i plan. Fungerar så länge som öppningsvinkeln inte är större än 90 grader. Trixet är att göra det vid rätt tillfälle, dvs när man har fortfarande har delarna läsa.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 30 apr 2014, 10:39

Kjelle skrev:Jag brukar lägga bitarna med "utsidan" nedåt på en skiva och märka in hålen. Då kommer gångjärnet automatiskt i plan. Fungerar så länge som öppningsvinkeln inte är större än 90 grader. Trixet är att göra det vid rätt tillfälle, dvs när man har fortfarande har delarna läsa.
Precis. VIll man få större öppningsvinkel än 90 grader kan man lägga skivor under båda bitarna men inte under gångjärnet.

Man kan ha hjälp av s.k. monteringstejp (tunn, dubbelsidig) som håller ihop det medan man märker ut skruvhålen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 01 maj 2014, 09:37

Jo, det var väl så jag tänkt med. Problemet är att bara ena biten är fast. Så jag tänkte lägga den på plats, sedan sätta en passbit med skruvtvingar på ovansidan och fast i skottet med skruvtvingar, ta bort luckan och sätta gångjärnet dikt mot passbiten för att få hålen rätt.

Att använda dubbehäftande tape var ett bra tips!
/Anders G

Skriv svar