Testa att ett S-drev är tätt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HansH
Diamantmedlem

Re: Testa att ett S-drev är tätt

Inlägg av HansH » tor 17 apr 2014, 12:37

Mitt drev är ett MS25S och där passar en av papperspackningarna (det var den packningen jag ville verifiera mha att trycksätta drevet).
Såg också i instruktionshäftet att nåt av de äldre dreven skulle tätas mha permatex eller liknande produkt.
Permatex använde jag för 25 år sedan mellan blockhalvorna på en motorcykelmotor. Jäkligt kladdig vätska som man penslar på ytorna (satt en pensel inne i burkens lock).
Verkar dock inte finnas kvar utan Permatex har en hel uppsjö av olika produkter för "form a gasket":
http://www.seab.se/produkter/permatex/packning-t/
Om inte din lokala Penta-handlare kan hjälpa dig så har säkert nån här på sailguide koll på vilken av alla packningsvätskor som du skall använda

HansH
Diamantmedlem

Re: Testa att ett S-drev är tätt

Inlägg av HansH » ons 30 apr 2014, 11:27

Om det är nån i GBG-området som vill trycktesta sitt S-drev (Penta) så har jag en "adapter" att låna ut för ändamålet ifråga.
Passar i oljepluggens hål/gänga, så det är bara att mha en bra cykelpump (med manometer) pumpa upp trycket till 1 Bar.
Spruta på såpvatten eller låt det stå ett dygn eller två o kolla sen om det fortfarande är trycksatt/tätt.

Skriv svar