vatten i sötvattenkretsen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

vatten i sötvattenkretsen

Inlägg av Glad_seglare » lör 26 apr 2014, 15:14

Hej

Tänkte byta vatten i kylsystemets sötvattenkrets. Har inhadlat glykol och ska nu enligt motorns manual ha destilerat avjoniserat vatten att blanda glykolen med. Det finns bla batterivatten att köpa som är avjoniserat,

Vad tror någon klok person? Skulle batterivatten duga eller bör jag leta efter något som är bättre för ändamålet?

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: vatten i sötvattenkretsen

Inlägg av Seawolf » lör 26 apr 2014, 15:51

Batterivatten är OK. Om du råkar ha en avfuktare så kan du ta reda på dess kondensvatten, det är också destillerat.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vatten i sötvattenkretsen

Inlägg av Anders S » lör 26 apr 2014, 17:43

Man kan också plundra familjens kondenstumlare på dess spillvatten. Möjligen kan det finnas litet doft av mjukgörare i vattnet (om man nyttjar sådant i tvättmaskinen), men det gör inget i denna applikationen. Batterivatten går mycket bra.
Anders S

Glad_seglare
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 15 jun 2004, 14:12

Re: vatten i sötvattenkretsen

Inlägg av Glad_seglare » lör 26 apr 2014, 17:55

OK tusen tack för svar.

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: vatten i sötvattenkretsen

Inlägg av S-B A-son » lör 26 apr 2014, 18:08

Om det sitter en gammal gjutjärnshäck a'la MD7 i båten, kanske med original sötvattenskylning eller Martecs variant, så skulle jag säga att avjoniserat batterivatten känns som överkurs.

Nog borde det räcka med färdigblandad glykol från biltillbehörfirmans eller bensinmackens hylla. Med hänsyn tagen till själva motorn. Det finns glykolsorter som sägs vara mer lämpade för motorer med aluminiumtopp,

Men är det en MD7'a så fungerar de enklaste sorterna bra! Men man kanske bör fundera på en sådan sort som inte dödar djur, en propylenglykol.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: vatten i sötvattenkretsen

Inlägg av Seawolf » lör 26 apr 2014, 19:59

Man skulle kunna tycka att lite salter etc. i vattnet man späder glykolen med inte gör något. Men jag har haft dålig erfarenhet av att ha använt vatten från en djupborrad brunn som dessvärre hade en aning östersjövattenintrång.

Det som hände var att en säsong efter jag fyllt på så fick jag en liten läcka vid Martecpumpen på grund av en slarvigt åtdragen slangklämma. Jag noterade då att det läckta vattnet var mörkbrunt i stället för den vackra blåa färg det hade året innan då det hälldes i. Så det blev att tömma och skölja hela systemet med vanligt bra stadsnätsvatten, som därpå tömdes ut. Sen fylldes hela systemet upp med färdigblandad köpt glykol.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: vatten i sötvattenkretsen

Inlägg av S-B A-son » lör 26 apr 2014, 20:29

Seawolf skrev:Man skulle kunna tycka att lite salter etc. i vattnet man späder glykolen med inte gör något. Men jag har haft dålig erfarenhet av att ha använt vatten från en djupborrad brunn som dessvärre hade en aning östersjövattenintrång.

Det som hände var att en säsong efter jag fyllt på så fick jag en liten läcka vid Martecpumpen på grund av en slarvigt åtdragen slangklämma. Jag noterade då att det läckta vattnet var mörkbrunt i stället för den vackra blåa färg det hade året innan då det hälldes i. Så det blev att tömma och skölja hela systemet med vanligt bra stadsnätsvatten, som därpå tömdes ut. Sen fylldes hela systemet upp med färdigblandad köpt glykol.
Blandar man olika glykolsorter, trots att de enligt uppgift ska kunna blandas, kan man ibland få fenomenet med en brunaktig färg.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vatten i sötvattenkretsen

Inlägg av Anders S » sön 27 apr 2014, 06:35

Nu var ju det ju motorfabrikanten som hade förskrivet avjoniserat vatten och man kan gissa att kylvätskan är tänkt att skall hålla ett tag. Vet man att vattnet på orten är mjukt (låg kalkhalt) är det inte så kritiskt och Seawolfs vatten har troligen innehållit både salter, kalk och kanske t o m organiska föroreningar. Det finns ett par principer för hur korrosionskydd för glykol: det finns både organiska antikorrosionstillsatser (OAT och HOAT är sökord) som traditionella oorganiska (silikater och fosfater, sökord IAT) så måste man veta vilka sorter som är kompatibla. Framförallt korrosionsskyddet kan påverkas om man blandar - man kanske helt enkelt inte når till till tröskelvärdena för funktionen om man har 25 % av en sorts glykol, 15 % av en annan, ens med det förnämsta vatten... Propylen- och etylenglykol (även om de har samma tillsatspaket) är inte alltid så blandbara som man kan önska sig. Till äldre motorer kan man till och med skapa problem med "för fin" glykol, om kemin utgår från att det inte finns mässing (gulmetall) i systemet (det finns det ofta i båtmotorer). Är motorleverantören inte specifik med glykolsorten (eller man har en äldre motor) kan det vara säkrast att "byta ofta" och använda en gammaldags typ av etylenglykol. Givetvis följer man fabrikantens rekommendation om denna är specifik.

Sköljer man sjövattensystemet med glykol för frysriskens skull använder man givetvis propylenglykol av enkel sort. Då spelar andra goda egenskaperna än frysrisk ingen roll.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: vatten i sötvattenkretsen

Inlägg av Seawolf » sön 27 apr 2014, 06:39

S-B A-son skrev:
Blandar man olika glykolsorter, trots att de enligt uppgift ska kunna blandas, kan man ibland få fenomenet med en brunaktig färg.

mvh Sven-Barry
Det kan inte uteslutas. Internet kan ge stöd för detta och klargör att om man blandar olika typer av antifrysmedel så kan det ske bruna fällningar och egenskaperna försämras till stor del.
I mitt fall kommer jag inte ihåg att jag skulle ha blandat, men eftersom den vattenburna värmen har rött antfrys och motorsystemet blått, så kan hjärnsläpp ha ställt till det.....

Hur som helst, det kan vara en bra ide att använda färdigblandade antifrysmedel, så slipper man bry sig om vattenkvaliteten.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: vatten i sötvattenkretsen

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 27 apr 2014, 12:33

Jag har aldrig nånsin använt nåt annat än kranvatten till glykolblandning i motorer. O vattnet i Ljusne är ganska hårt. Har aldrig haft dålig erfarenhet, inte ens hört talas om att annat än kranvatten behövs.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar