Kanske en Topaz?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kajlahtinen
Platinamedlem

Kanske en Topaz?

Inlägg av kajlahtinen » ons 16 apr 2014, 22:48

Hej,

Jag har pluggat båtsajter intensivt nu en tid och man kan verkligen säga att det råder köparens marknad. Om jag ursprunligen tänkte pröjsa så där 100 tusen så tror jag att det kommer att räcka med hälften av det. Det finns flera båtar i 26-27 fots storleksklassen som säkeret går att inskaffa med 50-60 papp även om de utropas för 10-20 tusen mera.

Men till saken. Jag blev litet sugen på den här Topaz http://www.blocket.se/stockholm/Topaz_5 ... m?ca=2&w=3

De här båtarna brukade ju kosta över hundra alldeles nyss. Bör man kanske ana att det är något fel med båten. Annars fyller den ju mina kriterier förutom att ruffhöjden är unkla 160. Men jag kommer nog ändå inte att hitta ståhöjd för mig i någon av dessa båtar.

Någon som vet någonting om Topaz eller har synpunkter i saken?

MVH
Kaj

paliswe
Diamantmedlem

Re: Kanske en Topaz?

Inlägg av paliswe » tor 17 apr 2014, 06:34

Efterfrågan på båtar i den storleksklassen har sjunkit rejält och det finns exempel på när båtar bortskänkes, bara dom blir av med den. Topaz är säkert ingen dålig båt, man får ju titta lite på riggen (seglen är ju nya) och konditionen i övrigt.
Yanmar som är sötvattenkyld kan gå nästan hur länge som helst om man sköter dom, de är enormt slitstarka. Motorn ska vara lättstartad, då brukar den vara i god kondition. Börjar de krångla är det dock ingen idé att reparera (om man inte gör allt jobbet själv) då reservdelar är rätt dyra. Men är båten i gott skick och man trivs med modellen kan man kosta på en ny motor om den rasar och segla i många år därefter.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 17 apr 2014, 07:57

Klubbkompisen har en Topaz, han vinner typ alla segeltävlingar han är med i. Han har gjort om rodret till ett frihängande spadroder, innan han gjorde det blev han typ två i alla tävlingar.
Han seglar både kort och långt med den.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 17 apr 2014, 08:01

Nu är det rimligtvis inte S-drev, utan Yanmars variant, kan man anta (men måste inte vara så, det finns adapters). Yanmar har en annan lösning än Volvo på sin bälg (Volvo=enkel, skottsäker, byts "enligt kalender", Yanmar dubbel, byts "aldrig". Den bör du kolla upp, givetvis. Annars handlar det som vanligt om skicket och "känslan". Men med gamla normer för vad båtar har kostat känns ju priset överkomligt.

1. Hur lurad kan man bli för 60.000 (eller mindre?) - dvs hur ekonomiskt sårbar är man personligen för en "mindre lyckad chansning".
2. Om man ångrar sig bittert på båttypen/modellen, vad kan man sälja den för och fortfarande vara på gott humör, dvs finns det en marknad? Topaz har kanske en liten marknad men den finns "där skärgårdskryssare seglas".
3. Är den välskött och väl i ordning, dvs, man behöver inte göra något dyrt omedelbart eller på medellång sikt, typ sanering, nya dynor eller nya segel ?

Men det här gäller ju inte den här Topazen, eller ens Topazer i allmänhet.
Anders S

Skriv svar