Stänga gamla genomföringar utifrån?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Stänga gamla genomföringar utifrån?

Inlägg av Calvados » mån 07 apr 2014, 22:41

Hej, har två genomföringar jag vill "stänga" för gott. Skrovet är av trä så min tanke var om det fanns genomföringar med inre gängor så man bara kan skruva i en tapp/lock från utsidan om ni förstår hur jag menar. Typ dyvika modell större ca 1 1/4"....
Skulle spara mycket tid o jobb=)

Mvh
Calvados

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stänga gamla genomföringar utifrån?

Inlägg av Anders S » mån 07 apr 2014, 23:25

Om du tar en av de beramade träpluggarna, målar denna med färg (för hållbarhetens skull) och trycker i den så blir det bra. Knacka in den "lagom" - den sväller trots färgen, så skär ner den flush med genomföringen då den sitter. Lossnar den då du sågar, då satt den inte... Sedan sätter du ett lock på genomföringen på insidan, antingen en hatt med två slangklämmor på slanganslutningen eller ett mässingslock ("renspropp") i/på gängan. Träkorken tätar då den sväller. Givetvis kollar du pluggen när du lyfter, men lossnar den (murphy kanske är med?) så har du ju ett lock på insidan också.
Anders S

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 153
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Re: Stänga gamla genomföringar utifrån?

Inlägg av Calvados » tis 08 apr 2014, 17:47

Hej, bra tips! :D
/Calvados

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Stänga gamla genomföringar utifrån?

Inlägg av Peter_K » ons 09 apr 2014, 11:25

En risk med Anders metod är att du spräcker bordet när pluggen sväller i vattnet, så jag hade nog inte gjort så. Jag hade istället tillverkat en plugg i smma material som skrovet med samma fiberriktning och dessutom lagt en brädlapp eller plywoodbit på insidan. Limmat ihop allt med epoxy och dragit några skruvar.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stänga gamla genomföringar utifrån?

Inlägg av Anders S » ons 09 apr 2014, 17:22

Peter_K skrev:En risk med Anders metod är att du spräcker bordet när pluggen sväller i vattnet, så jag hade nog inte gjort så. Jag hade istället tillverkat en plugg i smma material som skrovet med samma fiberriktning och dessutom lagt en brädlapp eller plywoodbit på insidan. Limmat ihop allt med epoxy och dragit några skruvar.
Kanske missförstod någon? Det handlar alltså om att slå in en träplugg i den genomföring man vill täta och sedan sätta på blindproppen på genomföringen. Genom att göra så får man dubbel säkerhet och flush yta mot genomföringen (alltså inget hål). Man har också genomföringen kvar om man nu skulle ångra sig.

Alltså, på genomföringens insida en sådan här: http://mitabmarin.se/artikel.php?kid=27 ... k=&id=3541
I genomföringen från utsidan en sådan här: http://www.hjertmans.se/base/getimage?p ... 7/5837.jpg
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Stänga gamla genomföringar utifrån?

Inlägg av Peter_K » ons 09 apr 2014, 22:24

Jag missförstod helt klart då jag var övertygad om att man tog bort genomföringen först. Hade nog satsat må min lösning, den känns mer permanent.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Stänga gamla genomföringar utifrån?

Inlägg av jason » fre 11 apr 2014, 05:53

Peter_K skrev:Jag missförstod helt klart då jag var övertygad om att man tog bort genomföringen först. Hade nog satsat må min lösning, den känns mer permanent.
Om det nu var en helt permanent lösning som önskades. Det kan vara en quick fix som efterlystes.

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stänga gamla genomföringar utifrån?

Inlägg av Anders S » fre 11 apr 2014, 06:46

Det PeterK föreslår är också en "quick fix" - helt likvärdig. Eftersom det handlar om en träbåt är den enda "korrekta" reparationsproceduren att byta bordet (eller borden!) i sin helhet, men så roligt vill Calvados nog inte ha.

Till att börja med hoppas man att de som en gång monterat genomföringarna har haft den goda insikten att placera hålet i sin helhet inom bordets bredd. Annars får man tänka sig för när det gäller laskbrickan, eftersom den då kommer att förbinda två bord med varandra, lokalt. (I så fall hade jag inte rört genomföringen) Troligen ligger det dock en bit redan nu, som stöd och förstärkning, men den har i så fall ett hål.... Väljer man vägen via en träpropp med en laskbricka på baksidan (det blir troligen nättare än att låta genomföringen sitta) så är det förstås viktigt att proppen 1. görs av samma träslag som skrovet och med liknande struktur och fibertäthet och och 2. skärs ur en planka av samma dimension som bordläggningen. En (träpropp där ändträt är exponerat duger inte här). Sedan passas denna in med precision, fiberriktningen stäms av, den limmas noga och med en ny laskbricka (jag utgår från att det finns en dubbel bit vid genomföringen redan, annars blir det en nu) som förstärkning, stöd och säkerhet på baksidan. Laskbrickan skall förmodligen inte limmas (bara möjligt att göra om resten av bordläggningen är limmad) utan hellre läggas i en lämplig smet som tätar även när trät rört sig en smula (oundvikligt i en träbåt) och skruvas eller spikas fast (spik=kopparspik med bricka). Beroende på hur påkostad Calvados båt är (eller en gång varit, vid bygget), så kan den ha vackert bordlagt skrov med få eller inga laskar (mycket ovanligt) eller duktigt många (som går bra det också). Här tar man förstås modell på de befintliga laskbrickorna, så den man själv lagt till inte sticker ut mer än nödvändigt.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Stänga gamla genomföringar utifrån?

Inlägg av Peter_K » fre 11 apr 2014, 09:08

Visst är det mer jobb att laga i träet med nytt, och visst ska det vara i samma träslag och pluggen skall läggas i samma ådringsriktning - jämfört med att banka in en träplugg i ett hål. Men, som alla känner till (?) är varje genomföring en potentiell läckagerisk genom bl a avzinkning och materialhaveri, så jag hade av den anledningen valt att ta bort dem för gott. Även med extra-jobbet som det innebär.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stänga gamla genomföringar utifrån?

Inlägg av Anders S » fre 11 apr 2014, 20:13

Peter_K skrev:Visst är det mer jobb att laga i träet med nytt, och visst ska det vara i samma träslag och pluggen skall läggas i samma ådringsriktning - jämfört med att banka in en träplugg i ett hål. Men, som alla känner till (?) är varje genomföring en potentiell läckagerisk genom bl a avzinkning och materialhaveri, så jag hade av den anledningen valt att ta bort dem för gott. Även med extra-jobbet som det innebär.
Det jag beskrev så mångordigt är inte särskilt tidsödande att göra, om man har träverktyg (i synnerhet en lämplig fräs för att fräsa ut proppen, en hålsåg kan gå till nöds. Har man materialet till hands sätter man igen två hål på ett par timmar. Dessvärre är det kanske så att det är materialjakten som är tidsödande, om man vill ha tag på entums mahogny, ek eller lärk (vad nu skrovet kan vara gjort i).

Jag tänkte mig nog mest att slippa lossa beslagen, och då är det ju den hatt som man skruvar på som är "det stabila". Proppen man slår i behövs stort taget inte.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Stänga gamla genomföringar utifrån?

Inlägg av S-B A-son » lör 12 apr 2014, 15:21

Tycker nog att den av Calvados föreslagna metoden verkar helt OK.

Drar mig till minnes hur bottenpluggen tätades på i stort sett alla båtar jag växt upp med vilket till mitt försvar kan sägas vara ett tag sedan.

Speciellt drar jag mig till minnes den träplugg av gran som jag täljde för att passa i hålet till en mahognybåt. Alltså ett hål borrat direkt i mahognybordet. Jag vill minnas att pluggen täljdes av en spillbit från en s.k. locklist. Den lösningen fungerade ypperligt i trettio år och mig veterligen lever båten fortfarande. Med träplugg må vara osagt.

Men, mitt säkerhetsmedvetande är betydligt större idag.

mvh Sven-Barry

Skriv svar