Förstört batteri?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Förstört batteri?

Inlägg av hedgehog » sön 06 apr 2014, 12:13

Inför stundande sjösättning passade jag på att kolla spänningen på startbatteiet igår. Till min förtvivlan låg den på 10,7 v!
Kollade utgången för startbatteiet på Mobitronic-laddaren och där var det 13,6 v, dålig kontakt i anslutningen alltså. Sista turen innan torrsättningen i höstas bestod av 10 timmars motorgång så batteriet lär ha varit rejält laddat då. Sedan har batteriladdaren gått då och då under vintern men på grund av nämnda kontaktfel så det inte gett något. Vad tror ni, går batteriet att rädda eller är det nytt som gäller. Batteriet är 5-6 år gammalt om jag minns rätt. Jag testade att fixa kontakten och köra laddning några minuter och då steg spänningen till strax över 12 v, även efter att laddaren stängts av
Senast redigerad av 1 hedgehog, redigerad totalt 0 gånger.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Förstört batteri?

Inlägg av AndersGustafsson » sön 06 apr 2014, 12:41

Det har säkerft blivit skadat (sulfaterat), men du kan ju testa ladda fullt och sedan lägga på en känd last, tex en lampa och se hur bra det håller spänningen.
/Anders G

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Förstört batteri?

Inlägg av hedgehog » mån 07 apr 2014, 06:35

Ok, jag testar att låta laddaren gå över natten så får man se vad det ger. Batteribankarna är skilda åt med ett relä. Det bästa är väl att tillfälligt koppla ihop dem så att den kraftigare och bättre reglerade utgången på laddaren får jobba? Ingen fara att man sabbar de tre ok batterierna?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11669
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förstört batteri?

Inlägg av Anders S » mån 07 apr 2014, 08:37

Det är inte intuitivt (kanske) men det här är ett tillfälle när en "dum" garageladdare som ger ca 5 A vare sig det behövs eller ej, och som regleras med batteriets motEMK, dvs minskar laddningen därför att batteriet får allt högre motspänning ) kan vara till större nytta än de listiga, reglerade. Här gäller det att ladda länge och envist med rätt svag ström, så kan även trötta batterier "ta sig".

Sedan är inte motorstart så illa som man kan tro heller. Sommartid och med en frisk motor finns marginaler. Det viktiga är väl bara att du har full redundans (på batterierna) och kan koppla in förbrukarbatteriet på motorstart (och gärna tvärtom). Startkablar är en ultraenkel lösning på detta, fasta brytare kanske mer "sjömässigt", men också risk för oönskade felgrepp.
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Förstört batteri?

Inlägg av hedgehog » mån 07 apr 2014, 17:41

Ok, jag testar med en ful-laddare så fort tillfälle ges.
Återkommer med rapport
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Förstört batteri?

Inlägg av Peter_K » tis 08 apr 2014, 14:44

Samtidigt kan jag tycka, att ett 5-6 år gammalt startbatteri som laddat ur är läge att ersätta. Kostar inte många hundralappar, och då vet man att det funkar.
Alla borde ha skägg

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Förstört batteri?

Inlägg av hedgehog » tis 08 apr 2014, 15:53

Vad menar du? 5-6 år är ju nyss köpt! :)
Skämt åsido, jag håller egentligen med men problemet är att en segelbåt (och allt annat med...) innehåller massor med områden där det går att resonera likadant. Till slut blir det dyrt...
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Förstört batteri?

Inlägg av Mackey » tor 10 apr 2014, 21:53

Den som vill spara kan googla på

Lead Acid Battery Desulfation Using Epsom Salt
eller
Lead Acid Battery Desulfation Using chemicals

Kolla här tex.

http://www.youtube.com/watch?v=vqfaziZE1XM
Kolla part 1 - 6

Min första bil hade ett dåligt batteri som inte gick att ladda och som inte funkade när det blev vinter och jag hade inga pengar. Jag hittade några tabletter på Teknikmagasinet som man skulle lägga i en i varje cell och ladda. Jag hade det batteriet ytterligare ett år utan problem.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Förstört batteri?

Inlägg av Jaramaz » fre 18 apr 2014, 19:25

Å det har varit många trådar i detta (och andra) forum om det trots allt inte går att köra vidare med sitt gamla en gång urladdade, batteri.

Sanningen är tyvärr obekväm: inte i en båt, nej nej.

Ett några år gammalt batteri som varit urladdat ett längre tag har inte kvar någon egentlig kapacitet.
Det går fint att ladda upp det till sedvanlig spänning, men provar man så håller den inte länge.

Visst, det finns en massa fina ideer om att använda en äldre laddare, som låååångsamt skall puffa in Wh. Jo, tro på det.
Eller varför inte de gamla fina ideerna om polvändning? De är fina. Polvänd, gärna med lite högre spänning, så blir allt så bra.
Extremvarianten är att ansluta direkt till 230 V AC. Jo, gomidda!

Efter att ha motionerat batteriet kanske det hjälpligt fungerar. Så, mitt i sommaren uppträder konstiga fenomen, motorn vill sig inte riktigt om det är startbatteri. På hushållssidan är det ännu värre, trots alla ansträngningar så räcker kapaciteten aldrig.

Den som vill riskera sin semester för några hundra kan ju försöka alla de där fina recepten. Den som vill ha en bra semester köper ett nytt batteri.

/J

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Förstört batteri?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 18 apr 2014, 19:38

Den som vill ha en bra semester köper ett nytt batteri.
Amen och en bra smartladdare så man kan hålla batteriet laddat, så håller det länge.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11669
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förstört batteri?

Inlägg av Anders S » lör 19 apr 2014, 06:59

Jaramaz skrev:Å det har varit många trådar i detta (och andra) forum om det trots allt inte går att köra vidare med sitt gamla en gång urladdade, batteri.

Sanningen är tyvärr obekväm: inte i en båt, nej nej.

Ett några år gammalt batteri som varit urladdat ett längre tag har inte kvar någon egentlig kapacitet.
Det går fint att ladda upp det till sedvanlig spänning, men provar man så håller den inte länge.

Visst, det finns en massa fina ideer om att använda en äldre laddare, som låååångsamt skall puffa in Wh. Jo, tro på det.
Eller varför inte de gamla fina ideerna om polvändning? De är fina. Polvänd, gärna med lite högre spänning, så blir allt så bra.
Extremvarianten är att ansluta direkt till 230 V AC. Jo, gomidda!

Efter att ha motionerat batteriet kanske det hjälpligt fungerar. Så, mitt i sommaren uppträder konstiga fenomen, motorn vill sig inte riktigt om det är startbatteri. På hushållssidan är det ännu värre, trots alla ansträngningar så räcker kapaciteten aldrig.

Den som vill riskera sin semester för några hundra kan ju försöka alla de där fina recepten. Den som vill ha en bra semester köper ett nytt batteri.

/J
Man kan inte veta om batteriet går att rädda om man inte provar. Har batteriet stått tomt i månader går det inte, har det hänt nyss kan det gå alldeles utmärkt. Med 10.7 i batteriet kan man inte veta säkert, någotdera. Problemet med "finladdare" är dels att de får hjärnsläpp när de träffar på ett tomt batteri och ibland nekar att ladda över huvud taget, dels att de inte laddar på i behövlig takt när de känner att spänningen är på "normal, fulladdad nivå". Dit kommer man lätt om plattorna är sulfaterade, är de sulfaterade på djupet går batteriet (förstås) inte att rädda. Därför är det lämpligt att använda en "dum" laddare - den behöver inte vara svag, men de som inte är i storlek med en liten svets brukar vara det.

När man sedan skall testa sitt batteri kan man göra på flera sätt. Det finns en testmetod som använder startmotorn som effektmotstånd, men då får man koppla rätt och veta vad man mäter och när. Jag har en sådan här för att testa misstänkta batterier: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... -V-151370/ . Med startmotorn gör man samma mätning, men man använder sin multimeter vid mätningen och startmotorn blir den förbrukning som stressar batteriet. det hela bygger på att friska batterier a) orkar med belastningen, b) inte sjunker särskilt djupt i spänningen och c) kommer tillbaka på kort tid. Om man som Jaramaz inte vill riskera semestern med ett batteri som trilskas av ålder och slitage, men som Hedgehog, vill "veta om det är lönt att prova" är detta den perfekta kompromissen - den kostar nämligen mitt emellan att köpa ett nytt och att chansa utan att mäta... Att mäta är att veta (sägs på Stockholmsdialekt)

Jag har den av exakt Jaramaz skäl - en enkel sådan test avslöjar rätt bra om batteriet tröttnat eller om det kan hänga med ett tag till. Eftersom den också testar förbrukarbatterierna (om man särar på dem tillfälligt) kan den kanske bli lönsam litet snabbare för de som är multibatteriägare. Annars en typisk "klubbgrej" som gör nytta i tio minuter varje år.
Anders S

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Förstört batteri?

Inlägg av Mackey » mån 21 apr 2014, 12:02

Ett annat batterispartips från Kalman på Maringuiden, men farligt och kräver försiktighet.

Häll ut svavelsyran.
Tvätta rent cellerna med vanligt vatten
Häll i en lösning av vatten och kaliumpermanganat (KMnO4), det löser sulfateringen.
Låt verka.
Skölj med vatten. (Jag skulle skölja en sista gång med destvatten också.)
Filtrerar svavelsyran i ett melittafilter.
Häll tillbaks syran.
Ladda med rätt polaritet.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Förstört batteri?

Inlägg av Jaramaz » mån 21 apr 2014, 20:13

Mackey skrev:Ett annat batterispartips från Kalman på Maringuiden, men farligt och kräver försiktighet.

Häll ut svavelsyran.
Tvätta rent cellerna med vanligt vatten
Häll i en lösning av vatten och kaliumpermanganat (KMnO4), det löser sulfateringen.
Låt verka.
Skölj med vatten. (Jag skulle skölja en sista gång med destvatten också.)
Filtrerar svavelsyran i ett melittafilter.
Häll tillbaks syran.
Ladda med rätt polaritet.

Mackey
Ja, en kemivariant av alla hempåhitt! Visst kan det fungera - i några fall.

Men alltså: där står du med en båt värd xxx kSEK. Du vet att batterierna har begränsad livslängd. Då ingår priset för nya batterier i budgeten. Så skall du stå där och försöka få lite mer liv i gamla, trötta batterier. Ibland går det, ibland inte.

Blaska med svavelsyra - hur många vet hur det skall hanteras? Svavelsyra är en av de starkaste syror som används, skyddskläder, skyddsglasögon - ja, Mackey sa man skulle vara försiktig, men herredjävlar vilka risker skall man ta för att spara några spänn?
Filtrera i melittafilter, tack det säger allt om nivån!

/J

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Förstört batteri?

Inlägg av Fredrik » mån 21 apr 2014, 21:25

Det känns som att de kläder m.m. som man förstör när man försöker filtrera svavelsyran kostar mer än ett nytt batteri.

Lite mer kemi: Svavelsyra bränner upp papper, så jag antar att melittafiltret kommer att få svårt att klara filtreringen av svavelsyran...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11669
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förstört batteri?

Inlägg av Anders S » tis 22 apr 2014, 06:42

Det enda man kan göra inom rimliga ramar (risk-, kostnad-, tillförlitlighets- ) är att ladda batteriet och sedan testa det. Att tömma batteriet på syra och slabba runt för att få ur batteriet tre-fyra motorstarter till är möjligen en krigsreparation i en öde vik på Svalbard och när alternativet är att övervintra... Däremot är en ordentlig laddning och en belastningskontroll sunt, det finns ingen anledning att kassera ett batteri om det skulle vara urladdat genom ett misstag och som blir OK efter en rejäl laddning. Jag talar här av erfarenhet - jag glömde en lampa tänd och tömde två batterier ordentligt för ett par år sedan, och laddade dem "på chans". De lever än - om än i svår dryckenskap (de drar mycket vatten, trots att de är "underhållsfria).

En ytterligare sak: om batteriet visar 10.7 efter att ha utsatts för laddning från en vederhäftig batteriladdare kan det vara så att en cell är kortsluten (platt/galler-slam på botten av cellen) och att den cellen laddar ur tämligen omgående. 10.7 svarar väl mot fem (5) fulladdade celler. I så fall är prognosen extremt dålig.

Hur man belastningskontrollerar mha av startmotorn:

1. Separera alla batterier utom det man vill testa, enbart testbatteriet skall kopplas till motorn (man lyfter av polskorna från de andra). Testbatteriet skall vara fulladdat.
2. Mät batteriet kontinuerligt med voltmätaren. Utgångsvärdet på ett batteri som vilat en stund skall vara runt 12.7 V. Förläng mätkablarna så man kan se mätaren därifrån man startar motorn eller anlita en pålitlig repetitör.
3. Kör startmotorn i 10 sekunder (stoppreglaget ute, vi vill inte att motorn skall gå igång) och studera voltmätaren. Spänningen sjunker direkt till 10V (normalt) och stannar där under mätperioden. Spänningen skall vara stabil, runt 10V och inte sjunka. Dör batteriet sakta under denna del av testet är det slut.
4. Studera återhämtningen efter startmotorn stoppats. Det bör ta ca 10 sekunder (långsam tillbakagång) innan batteriet är tillbaka på +12V. Ett batteri som inte drar startmotorn starkt och piggt, men som går tillbaka till +12V direkt är troligen svårt sulfaterat.

Jaramaz köper då nytt, jag laddar med den simpla laddaren tre-fyra dagar på bänken och testar igen (om inte semestern står för den omedelbara handen), andra tar fram "Den lille Kemistens Handbok, gummihandskarna och glasögonen...
Anders S

Skriv svar