packboxar S-drev
packboxar S-drev
Upptäckte att packboxarna (dvs radialtätningarna som det egentligen heter) på propelleraxeln behöver bytas. Det är ett VP S-drev MS25S, men det är samma packboxar på 100, 110, 120 och MS25-dreven (enligt Penta/Marinepartseurope).
https://www.marinepartseurope.com/sv/vo ... sring.aspx
Tyvärr har Volvo Penta samma horribla prismodell för dessa som för övriga reservdelar.
Det lär ju inte vara VP själva som tillverkat dem utan det är standard-tätningar, dock så måste de vara för marint bruk (rostfri fjäder).
Pentas artikelnummer är 3593663 (ersätter gamla art 851979 eller 873108).
Det enda som jag hittade på nätet var att någon sade att JEFA 5-10487132 eller 5-10467132 skall vara samma.
Men JEFA verkar ha bytt artikel-nummer för några såna artiklar/tätningar som ovan finns inte...
Skall iofs trycka ur dem o åka ut till Momentum efter helgen, men om nån har koll på vad jag skall ha - så mycket bättre.
/Hans
ps. Packboxarna byttes av VP-representant när vi köpte båten 2005 så de är inte alltför gamla.
https://www.marinepartseurope.com/sv/vo ... sring.aspx
Tyvärr har Volvo Penta samma horribla prismodell för dessa som för övriga reservdelar.
Det lär ju inte vara VP själva som tillverkat dem utan det är standard-tätningar, dock så måste de vara för marint bruk (rostfri fjäder).
Pentas artikelnummer är 3593663 (ersätter gamla art 851979 eller 873108).
Det enda som jag hittade på nätet var att någon sade att JEFA 5-10487132 eller 5-10467132 skall vara samma.
Men JEFA verkar ha bytt artikel-nummer för några såna artiklar/tätningar som ovan finns inte...
Skall iofs trycka ur dem o åka ut till Momentum efter helgen, men om nån har koll på vad jag skall ha - så mycket bättre.
/Hans
ps. Packboxarna byttes av VP-representant när vi köpte båten 2005 så de är inte alltför gamla.
Re: packboxar S-drev
Givetvis har jag inte numren i huvudet, men packboxar (simmerringar. fjädertätningar, läpptätnikngar mm etc etc) är oftast (alltid) standardprodukter. Det bör räcka med måtten för att hitta rätt. Det bästa är att mäta spåret och axeln på drevet, det näst bästa är att ta måtten från den befintliga packningen.HansH skrev:Upptäckte att packboxarna (dvs radialtätningarna som det egentligen heter) på propelleraxeln behöver bytas. Det är ett VP S-drev MS25S, men det är samma packboxar på 100, 110, 120 och MS25-dreven (enligt Penta/Marinepartseurope).
https://www.marinepartseurope.com/sv/vo ... sring.aspx
Tyvärr har Volvo Penta samma horribla prismodell för dessa som för övriga reservdelar.
Det lär ju inte vara VP själva som tillverkat dem utan det är standard-tätningar, dock så måste de vara för marint bruk (rostfri fjäder).
Pentas artikelnummer är 3593663 (ersätter gamla art 851979 eller 873108).
Det enda som jag hittade på nätet var att någon sade att JEFA 5-10487132 eller 5-10467132 skall vara samma.
Men JEFA verkar ha bytt artikel-nummer för några såna artiklar/tätningar som ovan finns inte...
Skall iofs trycka ur dem o åka ut till Momentum efter helgen, men om nån har koll på vad jag skall ha - så mycket bättre.
/Hans
ps. Packboxarna byttes av VP-representant när vi köpte båten 2005 så de är inte alltför gamla.
I maskinaffären där jag skulle köpa sådana till en eldriven kinatoalett för ett antal år sedan visade man t o m att själva rostfria spiralfjädern fanns i lösvikt så man kan konvertera en tätring som IOFS passar till marint utförande. Tänk på att berätta att det är transmissionsolja på ena sidan, havsvatten på andra. Samma langare kunde enkelt förse mig med de rullager som behövdes för att renovera såväl en Enke-winch som till mitt Lewmar-sedan-hedenhös-utgångna ankarspel. (Firman heter Betrans, ligger i Malmö och har tålamod med amatörer, bara en sådan sak).
Anders S
Re: packboxar S-drev
Kontrollera att inte axeln har fått för stort slitspår där tätringen trycker.
Antingen kan du försöka montera den nya ringen så att kontaktytan flyttas nån halv mm eller så, så funkar det längre efteråt.
Alternativt har SKF supertunna hylsor man kan trycka/limma på axeln som ökar diametern en liten aning, och som "döljer" slitspåren.
Bl.a. hade "Practical Boat Owner" en instruktiv artikel om hur man gör detta för kanske 4 år sen.
Antingen kan du försöka montera den nya ringen så att kontaktytan flyttas nån halv mm eller så, så funkar det längre efteråt.
Alternativt har SKF supertunna hylsor man kan trycka/limma på axeln som ökar diametern en liten aning, och som "döljer" slitspåren.
Bl.a. hade "Practical Boat Owner" en instruktiv artikel om hur man gör detta för kanske 4 år sen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: packboxar S-drev
Tack, jag har sett att det finns rostfria fjädrar i "lösvikt" på bla kullager.se
Och axeln ser ok ut.
Skall både mäta axel, "huset" tätningen sitter i och ta med mig de gamla tätningarna.
Nån som vet om måtten är mm eller tum?
Oljepluggens gänga är ju tex tum...
Och axeln ser ok ut.
Skall både mäta axel, "huset" tätningen sitter i och ta med mig de gamla tätningarna.
Nån som vet om måtten är mm eller tum?
Oljepluggens gänga är ju tex tum...
Re: packboxar S-drev
Jag provade med Momentum men fick gå tomhänt där ifrån när det gällde tätningarna. Däremot fick jag med mig en sådan hylsa Seawolf skrev om. De heter Speedi-Sleev
http://www.skf.com/group/products/seals ... ndex.html
Om Momentum har bättre lycka hos dig, så kan du väl vara snäll och meddela oss här vilket artikelnr. det är som passar.
Hur får jag länken klickbar? Minnet är kort och blir bara kortare
http://www.skf.com/group/products/seals ... ndex.html
Om Momentum har bättre lycka hos dig, så kan du väl vara snäll och meddela oss här vilket artikelnr. det är som passar.
Hur får jag länken klickbar? Minnet är kort och blir bara kortare
Re: packboxar S-drev
Vilken Momentum-butik var det som du besökte? Jag hade tänkt åka till deras Göteborgsfilial i morgon...Excel 319 skrev:Jag provade med Momentum men fick gå tomhänt där ifrån när det gällde tätningarna.
Om Momentum har bättre lycka hos dig, så kan du väl vara snäll och meddela oss här vilket artikelnr. det är som passar.
Efter att ha knackat ur packboxarna - vilket krävde en del våld för även lagerbanan innanförboxarna (i lagerhuset) måste bort för att få ut dem.
Packboxarna är STEFA S 104 6713
Måtten för S 104 är enligt nätet:
Inside diam 1.25 in (31.75mm)
Outside diam 2.004 in (50.9mm)
Width - här säger nätet nåt annat än verkligheten. Enligt nätet är breddmåttet 0.25in (6.35mm) men det egentliga måttet är ca 10mm (har inte tillgång till nåt skjutmått just nu)
Re: packboxar S-drev
Det var i Karlstad jag frågade. Men mina gamla boxar var rätt skadade då jag inte tog bort lagerbanan innan jag slog ut tätningarna.
Re: packboxar S-drev
Jag kollade med Momentum GBG och de har bara packboxar i millimeter-mått. Och den packbox som de hade hemma var dels en tiondels millimeter för liten + att den inte var för marint bruk (icke rostfri fjäder). De hade iofs lösa utbytesfjädrar i RF men det kändes som överkurs.Excel 319 skrev:Det var i Karlstad jag frågade. Men mina gamla boxar var rätt skadade då jag inte tog bort lagerbanan innan jag slog ut tätningarna.
Angående lagerbana och vilket håll som tätningarna skall demonteras. Framgår inte av sprängskissen så även jag misshandlade mina lite innan jag upptäckte att det var INÅT de skulle tryckas. Och där sitter ju lagerbanan i vägen
Lyckades däremot via tips från en bekant hitta en firma här i GBG som hade exakt de STEFA packboxar som VP använder/säljer, fast de är inte "ompaketerade" av VP varvid prisbilden är klart bättre.
De såldes endast paketerade som en packningssats där även de två O-ringarna ingår som tätar mellan lagerhuset och själva S-drevet.
Påsen med packboxar/O-ringar ligger i bilen, skall kolla och återkommer med vilken firma det var som paketerat packningssatsen - de har förhoppningsvis nån
återförsäljare i dina hemtrakter.
Re: packboxar S-drev
När jag tänker efter lite mer, så stämmer det. Jag tog också bort lagerbanan.HansH skrev:Jag kollade med Momentum GBG och de har bara packboxar i millimeter-mått. Och den packbox som de hade hemma var dels en tiondels millimeter för liten + att den inte var för marint bruk (icke rostfri fjäder). De hade iofs lösa utbytesfjädrar i RF men det kändes som överkurs.Excel 319 skrev:Det var i Karlstad jag frågade. Men mina gamla boxar var rätt skadade då jag inte tog bort lagerbanan innan jag slog ut tätningarna.
Angående lagerbana och vilket håll som tätningarna skall demonteras. Framgår inte av sprängskissen så även jag misshandlade mina lite innan jag upptäckte att det var INÅT de skulle tryckas. Och där sitter ju lagerbanan i vägen
Lyckades däremot via tips från en bekant hitta en firma här i GBG som hade exakt de STEFA packboxar som VP använder/säljer, fast de är inte "ompaketerade" av VP varvid prisbilden är klart bättre.
De såldes endast paketerade som en packningssats där även de två O-ringarna ingår som tätar mellan lagerhuset och själva S-drevet.
Påsen med packboxar/O-ringar ligger i bilen, skall kolla och återkommer med vilken firma det var som paketerat packningssatsen - de har förhoppningsvis nån
återförsäljare i dina hemtrakter.
Re: packboxar S-drev
"HansH skrev:
Lyckades däremot via tips från en bekant hitta en firma här i GBG som hade exakt de STEFA packboxar som VP använder/säljer, fast de är inte "ompaketerade" av VP varvid prisbilden är klart bättre.
De såldes endast paketerade som en packningssats där även de två O-ringarna ingår som tätar mellan lagerhuset och själva S-drevet.
Påsen med packboxar/O-ringar ligger i bilen, skall kolla och återkommer med vilken firma det var som paketerat packningssatsen - de har förhoppningsvis nån
återförsäljare i dina hemtrakter.
HansH, kan du tala om vilken firma i Göteborg det var som Du köpte satsen med packboxar/O-ringar?
Lyckades däremot via tips från en bekant hitta en firma här i GBG som hade exakt de STEFA packboxar som VP använder/säljer, fast de är inte "ompaketerade" av VP varvid prisbilden är klart bättre.
De såldes endast paketerade som en packningssats där även de två O-ringarna ingår som tätar mellan lagerhuset och själva S-drevet.
Påsen med packboxar/O-ringar ligger i bilen, skall kolla och återkommer med vilken firma det var som paketerat packningssatsen - de har förhoppningsvis nån
återförsäljare i dina hemtrakter.
HansH, kan du tala om vilken firma i Göteborg det var som Du köpte satsen med packboxar/O-ringar?
Re: packboxar S-drev
@Libra - det var hos Långedrag Teknik på Lindholmen.
Var ju snart ett år sedan så jag kommer inte ihåg märket på leverantören...
Men det var STEFA-packningar - fast inte i "VP-märkt förpackning"
Var ju snart ett år sedan så jag kommer inte ihåg märket på leverantören...
Men det var STEFA-packningar - fast inte i "VP-märkt förpackning"
Re: packboxar S-drev
Som den messersmiter jag är så ligger http://www.langedragsteknik.se/ på gamla Götaverkens område. :-))
Re: packboxar S-drev
Ja - Pumpgatan 9 ligger på Lindholmen och Götaverkan gjorde det samma (Lundbyvass ligger innanför gamla varvsområdet).
Jobbar på Lindholmen och har växt upp i närområdet :)
Jobbar på Lindholmen och har växt upp i närområdet :)
Re: packboxar S-drev
Jobbade i Lundbyhamnen hela 60-talet.
På http://lasselundell.se/decca.html
På http://lasselundell.se/decca.html