packboxar S-drev

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

packboxar S-drev

Inlägg av HansH » tor 03 apr 2014, 11:31

Upptäckte att packboxarna (dvs radialtätningarna som det egentligen heter) på propelleraxeln behöver bytas. Det är ett VP S-drev MS25S, men det är samma packboxar på 100, 110, 120 och MS25-dreven (enligt Penta/Marinepartseurope).
https://www.marinepartseurope.com/sv/vo ... sring.aspx
Tyvärr har Volvo Penta samma horribla prismodell för dessa som för övriga reservdelar.
Det lär ju inte vara VP själva som tillverkat dem utan det är standard-tätningar, dock så måste de vara för marint bruk (rostfri fjäder).
Pentas artikelnummer är 3593663 (ersätter gamla art 851979 eller 873108).
Det enda som jag hittade på nätet var att någon sade att JEFA 5-10487132 eller 5-10467132 skall vara samma.
Men JEFA verkar ha bytt artikel-nummer för några såna artiklar/tätningar som ovan finns inte...
Skall iofs trycka ur dem o åka ut till Momentum efter helgen, men om nån har koll på vad jag skall ha - så mycket bättre.
/Hans
ps. Packboxarna byttes av VP-representant när vi köpte båten 2005 så de är inte alltför gamla.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: packboxar S-drev

Inlägg av Anders S » tor 03 apr 2014, 12:07

HansH skrev:Upptäckte att packboxarna (dvs radialtätningarna som det egentligen heter) på propelleraxeln behöver bytas. Det är ett VP S-drev MS25S, men det är samma packboxar på 100, 110, 120 och MS25-dreven (enligt Penta/Marinepartseurope).
https://www.marinepartseurope.com/sv/vo ... sring.aspx
Tyvärr har Volvo Penta samma horribla prismodell för dessa som för övriga reservdelar.
Det lär ju inte vara VP själva som tillverkat dem utan det är standard-tätningar, dock så måste de vara för marint bruk (rostfri fjäder).
Pentas artikelnummer är 3593663 (ersätter gamla art 851979 eller 873108).
Det enda som jag hittade på nätet var att någon sade att JEFA 5-10487132 eller 5-10467132 skall vara samma.
Men JEFA verkar ha bytt artikel-nummer för några såna artiklar/tätningar som ovan finns inte...
Skall iofs trycka ur dem o åka ut till Momentum efter helgen, men om nån har koll på vad jag skall ha - så mycket bättre.
/Hans
ps. Packboxarna byttes av VP-representant när vi köpte båten 2005 så de är inte alltför gamla.
Givetvis har jag inte numren i huvudet, men packboxar (simmerringar. fjädertätningar, läpptätnikngar mm etc etc) är oftast (alltid) standardprodukter. Det bör räcka med måtten för att hitta rätt. Det bästa är att mäta spåret och axeln på drevet, det näst bästa är att ta måtten från den befintliga packningen.

I maskinaffären där jag skulle köpa sådana till en eldriven kinatoalett för ett antal år sedan visade man t o m att själva rostfria spiralfjädern fanns i lösvikt så man kan konvertera en tätring som IOFS passar till marint utförande. Tänk på att berätta att det är transmissionsolja på ena sidan, havsvatten på andra. Samma langare kunde enkelt förse mig med de rullager som behövdes för att renovera såväl en Enke-winch som till mitt Lewmar-sedan-hedenhös-utgångna ankarspel. (Firman heter Betrans, ligger i Malmö och har tålamod med amatörer, bara en sådan sak).
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: packboxar S-drev

Inlägg av Seawolf » tor 03 apr 2014, 12:29

Kontrollera att inte axeln har fått för stort slitspår där tätringen trycker.
Antingen kan du försöka montera den nya ringen så att kontaktytan flyttas nån halv mm eller så, så funkar det längre efteråt.
Alternativt har SKF supertunna hylsor man kan trycka/limma på axeln som ökar diametern en liten aning, och som "döljer" slitspåren.
Bl.a. hade "Practical Boat Owner" en instruktiv artikel om hur man gör detta för kanske 4 år sen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: packboxar S-drev

Inlägg av HansH » tor 03 apr 2014, 22:13

Tack, jag har sett att det finns rostfria fjädrar i "lösvikt" på bla kullager.se
Och axeln ser ok ut.
Skall både mäta axel, "huset" tätningen sitter i och ta med mig de gamla tätningarna.
Nån som vet om måtten är mm eller tum?
Oljepluggens gänga är ju tex tum...

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: packboxar S-drev

Inlägg av Excel 319 » lör 05 apr 2014, 07:15

Jag provade med Momentum men fick gå tomhänt där ifrån när det gällde tätningarna. Däremot fick jag med mig en sådan hylsa Seawolf skrev om. De heter Speedi-Sleev
http://www.skf.com/group/products/seals ... ndex.html
Om Momentum har bättre lycka hos dig, så kan du väl vara snäll och meddela oss här vilket artikelnr. det är som passar.

Hur får jag länken klickbar? Minnet är kort och blir bara kortare :evil:

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: packboxar S-drev

Inlägg av HansH » mån 07 apr 2014, 09:59

Excel 319 skrev:Jag provade med Momentum men fick gå tomhänt där ifrån när det gällde tätningarna.
Om Momentum har bättre lycka hos dig, så kan du väl vara snäll och meddela oss här vilket artikelnr. det är som passar.
Vilken Momentum-butik var det som du besökte? Jag hade tänkt åka till deras Göteborgsfilial i morgon...
Efter att ha knackat ur packboxarna - vilket krävde en del våld för även lagerbanan innanförboxarna (i lagerhuset) måste bort för att få ut dem.
Packboxarna är STEFA S 104 6713
Måtten för S 104 är enligt nätet:
Inside diam 1.25 in (31.75mm)
Outside diam 2.004 in (50.9mm)
Width - här säger nätet nåt annat än verkligheten. Enligt nätet är breddmåttet 0.25in (6.35mm) men det egentliga måttet är ca 10mm (har inte tillgång till nåt skjutmått just nu)

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: packboxar S-drev

Inlägg av Excel 319 » ons 09 apr 2014, 22:00

Det var i Karlstad jag frågade. Men mina gamla boxar var rätt skadade då jag inte tog bort lagerbanan innan jag slog ut tätningarna.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: packboxar S-drev

Inlägg av HansH » tor 10 apr 2014, 10:27

Excel 319 skrev:Det var i Karlstad jag frågade. Men mina gamla boxar var rätt skadade då jag inte tog bort lagerbanan innan jag slog ut tätningarna.
Jag kollade med Momentum GBG och de har bara packboxar i millimeter-mått. Och den packbox som de hade hemma var dels en tiondels millimeter för liten + att den inte var för marint bruk (icke rostfri fjäder). De hade iofs lösa utbytesfjädrar i RF men det kändes som överkurs.
Angående lagerbana och vilket håll som tätningarna skall demonteras. Framgår inte av sprängskissen så även jag misshandlade mina lite innan jag upptäckte att det var INÅT de skulle tryckas. Och där sitter ju lagerbanan i vägen :)
Lyckades däremot via tips från en bekant hitta en firma här i GBG som hade exakt de STEFA packboxar som VP använder/säljer, fast de är inte "ompaketerade" av VP varvid prisbilden är klart bättre.
De såldes endast paketerade som en packningssats där även de två O-ringarna ingår som tätar mellan lagerhuset och själva S-drevet.
Påsen med packboxar/O-ringar ligger i bilen, skall kolla och återkommer med vilken firma det var som paketerat packningssatsen - de har förhoppningsvis nån
återförsäljare i dina hemtrakter.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: packboxar S-drev

Inlägg av Excel 319 » tor 10 apr 2014, 10:39

HansH skrev:
Excel 319 skrev:Det var i Karlstad jag frågade. Men mina gamla boxar var rätt skadade då jag inte tog bort lagerbanan innan jag slog ut tätningarna.
Jag kollade med Momentum GBG och de har bara packboxar i millimeter-mått. Och den packbox som de hade hemma var dels en tiondels millimeter för liten + att den inte var för marint bruk (icke rostfri fjäder). De hade iofs lösa utbytesfjädrar i RF men det kändes som överkurs.
Angående lagerbana och vilket håll som tätningarna skall demonteras. Framgår inte av sprängskissen så även jag misshandlade mina lite innan jag upptäckte att det var INÅT de skulle tryckas. Och där sitter ju lagerbanan i vägen :)
Lyckades däremot via tips från en bekant hitta en firma här i GBG som hade exakt de STEFA packboxar som VP använder/säljer, fast de är inte "ompaketerade" av VP varvid prisbilden är klart bättre.
De såldes endast paketerade som en packningssats där även de två O-ringarna ingår som tätar mellan lagerhuset och själva S-drevet.
Påsen med packboxar/O-ringar ligger i bilen, skall kolla och återkommer med vilken firma det var som paketerat packningssatsen - de har förhoppningsvis nån
återförsäljare i dina hemtrakter.
När jag tänker efter lite mer, så stämmer det. Jag tog också bort lagerbanan. :oops:

Libra
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 jan 2015, 17:00

Re: packboxar S-drev

Inlägg av Libra » tis 27 jan 2015, 17:08

"HansH skrev:
Lyckades däremot via tips från en bekant hitta en firma här i GBG som hade exakt de STEFA packboxar som VP använder/säljer, fast de är inte "ompaketerade" av VP varvid prisbilden är klart bättre.
De såldes endast paketerade som en packningssats där även de två O-ringarna ingår som tätar mellan lagerhuset och själva S-drevet.
Påsen med packboxar/O-ringar ligger i bilen, skall kolla och återkommer med vilken firma det var som paketerat packningssatsen - de har förhoppningsvis nån
återförsäljare i dina hemtrakter.

HansH, kan du tala om vilken firma i Göteborg det var som Du köpte satsen med packboxar/O-ringar?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: packboxar S-drev

Inlägg av HansH » ons 28 jan 2015, 11:25

@Libra - det var hos Långedrag Teknik på Lindholmen.
Var ju snart ett år sedan så jag kommer inte ihåg märket på leverantören...
Men det var STEFA-packningar - fast inte i "VP-märkt förpackning"

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: packboxar S-drev

Inlägg av Lasse L » ons 28 jan 2015, 15:01

Som den messersmiter jag är så ligger http://www.langedragsteknik.se/ på gamla Götaverkens område. :-))

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: packboxar S-drev

Inlägg av HansH » fre 30 jan 2015, 16:28

Ja - Pumpgatan 9 ligger på Lindholmen och Götaverkan gjorde det samma (Lundbyvass ligger innanför gamla varvsområdet).
Jobbar på Lindholmen och har växt upp i närområdet :)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: packboxar S-drev

Inlägg av Lasse L » fre 30 jan 2015, 19:58

Jobbade i Lundbyhamnen hela 60-talet.
http://lasselundell.se/decca.html

Skriv svar