o-ringar och genomföring
-
stockankare
- Guldmedlem
o-ringar och genomföring
Var till affären idag och köpte nya genomföringar. Klämde och kände, hur ska dom där kunna hålla havet ute? Lite mässing och plasttejp? Som gammal dykinstruktör skulle det kännas bättre med nåt som håller 300kg luft utan att läcka, en enkel o-ring. Funkar det eller ställer jag till det för mig?
Re: o-ringar och genomföring
Använd lin + rörpasta. Släng teflontapen !stockankare skrev:Var till affären idag och köpte nya genomföringar. Klämde och kände, hur ska dom där kunna hålla havet ute? Lite mässing och plasttejp? Som gammal dykinstruktör skulle det kännas bättre med nåt som håller 300kg luft utan att läcka, en enkel o-ring. Funkar det eller ställer jag till det för mig?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Skillnaden är att o-ringen i dykutrustningen sitter mellan två plana ytor, medan båtens skrov inte är plant.
Sika eller liknande måste till för att få genomföringen tät mot skrovet, samt lin och rörpasta för att täta gängor som redan beskrivits.
Sika eller liknande måste till för att få genomföringen tät mot skrovet, samt lin och rörpasta för att täta gängor som redan beskrivits.
Alla borde ha skägg
Eller Loctite på gängorna. Då kan du justera läget på ventilen innan det härdat, vilket inte går med gängtape. Funkar med lin och pasta också, men att få till det bra med det sistnämnda, kräver en smula skicklighet för att det ska bli perfekt. Loctite är mycket enklare.Peter_K skrev:Skillnaden är att o-ringen i dykutrustningen sitter mellan två plana ytor, medan båtens skrov inte är plant.
Tycker jag, men jag är ju ingen rörläggare...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
-
stockankare
- Guldmedlem
OK, för att summera, sika 291i mellan skrov och genomföring (det var min plan, inte där jag hade undring om o-ring utan mellan dom plana metalldelarna mellan genomföringen och kulventilen och mellan kulventilen och slangstosen) lin och rörpasta är bäst men går inte att justera, Loctite mindre bra men går att justera? Och gängtejpen som butiken rekommenderade går bort? Och o-ring mellan rördelarna är inte en option (OM det skulle funka som jag tänker, lätt att ta isär för rengöring och inspektion, lite marinfett på o-ringen sen bara att skruva åt igen, om skadad byt o-ring)
Typ. Fast jag tycker nog att lin/pasta och Loctite är likvärdigt funktionellt. Gör man det rätt blir det snortätt vilket som. Lin och pasta är mycket billigare. En tub Loctite går på flera, flera hundra, men räcker kolossalt länge. Inte ekonomiskt ändå förstås om man bara gör ett fåtal sådana här installationer i livet. Men som sagt - det går att göra lite fel med lin/pasta, eller snarare lite mindre rätt. Loctite går inte att misslyckas med...stockankare skrev:OK, för att summera, sika 291i mellan skrov och genomföring (det var min plan, inte där jag hade undring om o-ring utan mellan dom plana metalldelarna mellan genomföringen och kulventilen och mellan kulventilen och slangstosen) lin och rörpasta är bäst men går inte att justera, Loctite mindre bra men går att justera? Och gängtejpen som butiken rekommenderade går bort? Och o-ring mellan rördelarna är inte en option (OM det skulle funka som jag tänker, lätt att ta isär för rengöring och inspektion, lite marinfett på o-ringen sen bara att skruva åt igen, om skadad byt o-ring)
Tror jag...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Ett alternativ till lindrigare kostnad: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... ning-3641/Segelbo skrev:Typ. Fast jag tycker nog att lin/pasta och Loctite är likvärdigt funktionellt. Gör man det rätt blir det snortätt vilket som. Lin och pasta är mycket billigare. En tub Loctite går på flera, flera hundra, men räcker kolossalt länge. Inte ekonomiskt ändå förstås om man bara gör ett fåtal sådana här installationer i livet. Men som sagt - det går att göra lite fel med lin/pasta, eller snarare lite mindre rätt. Loctite går inte att misslyckas med...stockankare skrev:OK, för att summera, sika 291i mellan skrov och genomföring (det var min plan, inte där jag hade undring om o-ring utan mellan dom plana metalldelarna mellan genomföringen och kulventilen och mellan kulventilen och slangstosen) lin och rörpasta är bäst men går inte att justera, Loctite mindre bra men går att justera? Och gängtejpen som butiken rekommenderade går bort? Och o-ring mellan rördelarna är inte en option (OM det skulle funka som jag tänker, lätt att ta isär för rengöring och inspektion, lite marinfett på o-ringen sen bara att skruva åt igen, om skadad byt o-ring)
Tror jag...
Anders S
Tvärtom , lin och rörpasta kan justeras efteråt. Teflontape läcker lätt om man "backar", loctite stelnar så småningom.stockankare skrev:OK, för att summera, sika 291i mellan skrov och genomföring (det var min plan, inte där jag hade undring om o-ring utan mellan dom plana metalldelarna mellan genomföringen och kulventilen och mellan kulventilen och slangstosen) lin och rörpasta är bäst men går inte att justera, Loctite mindre bra men går att justera? Och gängtejpen som butiken rekommenderade går bort? Och o-ring mellan rördelarna är inte en option (OM det skulle funka som jag tänker, lätt att ta isär för rengöring och inspektion, lite marinfett på o-ringen sen bara att skruva åt igen, om skadad byt o-ring)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Denna substans från Biltema använde jag då hela det vattenburna systemet byggdes om. Den har en snorig konsistens innan den biter (efter några timmar) vilket gör den idealisk då man vill kränga på gummislangar på aningen för stora anslutningar - det är enormt bra glid. När det väl har bitit så sitter det inte hårdare än att man rätt lätt kan vrida loss en slang från sitt rör.Anders S skrev:
Ett alternativ till lindrigare kostnad: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... ning-3641/
Nu efteråt har det det visat sig att alla c:a 100 övergångar slang-rör var täta direkt. Utom två där jag missat att få slangklämman över röret på rätt sätt.
Jag kan alltså också rekommendera produkten utan tvekan.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Fattar jag rätt Seawolf, dvs att du inte använt den som gängtätning?Seawolf skrev:Denna substans från Biltema använde jag då hela det vattenburna systemet byggdes om. Den har en snorig konsistens innan den biter (efter några timmar) vilket gör den idealisk då man vill kränga på gummislangar på aningen för stora anslutningar - det är enormt bra glid. När det väl har bitit så sitter det inte hårdare än att man rätt lätt kan vrida loss en slang från sitt rör.Anders S skrev:
Ett alternativ till lindrigare kostnad: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... ning-3641/
Nu efteråt har det det visat sig att alla c:a 100 övergångar slang-rör var täta direkt. Utom två där jag missat att få slangklämman över röret på rätt sätt.
Jag kan alltså också rekommendera produkten utan tvekan.
Håller med om att lin är nog bäst. Men loctite kan det sitta som bara den när det ska loss, men då funkar det bra med värmepistolen då lossnar det lätt 
Det är några gängade anslutningar i mitt vattenburna system och de var också problemfria med Biltemas VVS-tätning. Men det vore ju rätt konstigt om de inte vore det, enligt min erfarenhet är det svårare att få tätt mellan gummislangar och stosar när man har med het glykolblandning att göra, än gängade anslutningar.Spider skrev:
Fattar jag rätt Seawolf, dvs att du inte använt den som gängtätning?
Biltemas egen beskrivning av sin produkt inleds med:
"Gängtätning för kopplingar. Passar lika bra för VVS-kopplingar som för gas- eller oljeinstallationer."
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
stockankare
- Guldmedlem
Ok, då skickar jag gängtejpen och köper gängtätningen på biltema istället. Tack för konstruktiva råd!
/Lasse
/Lasse