Långskånken vill köpa segelbåt!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Danielake
Silvermedlem

Långskånken vill köpa segelbåt!

Inlägg av Danielake » sön 30 mar 2014, 20:27

Hej
Jag har länge funderat på att köpa segelbåt.
Då jag är 203 cm lång funderar jag på vilka båtar som har nog långa sovkojer och som jag iaf kan sitta med rak rygg i.
Jag tänkte lägga mellan 25000-40000kr
Någon som vet mått på en misil 2?
Det är ju trevligt med en båt som ser bra ut också. :)
Jag kollade på en If och det gick bra med kojen men då är taket så lågt att ja inte kan sitta ordentligt.
Jag kan inte mycket om segling och vill därför inte lägga mer än 40000kr. Sen blir det väll en hel del i lagningar och underhåll på en gammal båt och eventuellt en ny utombordare.
Jag är mycket tacksam för svar.
Mvh Daniel

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Re: Långskånken vill köpa segelbåt!

Inlägg av Besqua » sön 30 mar 2014, 20:53

Hejsan och grattis till bra val när det gäller fritidssysselsättning!
Vet inte hur du vill gå in i detta med val av första båt, själv köpte jag förlagan till Curt Gelins 700 segelbåtar
sedan läste jag den med god behållning, fick en bra bild av olika båtar, sedan blev det en båt som då inte fanns i boken, men då tyckte jag att jag kunde spana efter
dom egenskaper som efterfrågades,
ska tillägga att jag inte då kände till detta eminenta forum,
när det gäller din reslighet tror jag du ska se mer på sovlängd än ståhöjd, annars tror jag urvalet blir rätt klent i den prisklassen.
Kolla även in båtarna i Båtfakta här där finns ägares erfarenheter som rätt selekterade ger vägledning.
Hur som helst är det köparens marknad, Lycka till

Danielake
Silvermedlem

Inlägg av Danielake » sön 30 mar 2014, 20:54

Tack! Får kolla på den boken.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 31 mar 2014, 07:20

Du bör nog titta på båtar som har en koj som förlängs in i en stickkoj, precis som den IF du har erfarenhet av. Maxi 77 har en rejäl koj på styrbordsidan och lite mer höjd för att sitta, men ståhöjd kan du nog inte räkna med att få... Lite större båtar saknar ofta stickkoj, då man t.ex. monterat toalett på den platsen istället, så det är nog vanligt att du hittar bäst ligglängd i en mindre båt.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Nils_D
Diamantmedlem

Inlägg av Nils_D » mån 31 mar 2014, 08:51

Det finns en del RJ 85:or som kanske motsvarar dina behov. De som har den s.k. Stockholmsinredningen med pentrymodulen mitt i båten har som på IF rätt långa kojer i ruffen som går in under sittbrunnsbänkarna (som stickkojer). Det som kan eventuellt göra RJ 85 intressant för dig att det finns de som sänkt ner durken (golvet) väldigt långt, ibland ända ner till kölen. Är ganska lätt att fixa till om man hittar en båt med durken högre upp. Så är problemet med IF att benen inte får plats har du en möjlig lösning här. Däremot är nog sitthöjden densamma som på en IF, eller eventuellt lägre. Jag är 182 cm och har inga problem att sitta skönt i vare sig RJ eller IF.

Misil 2 (den vanligaste varianten, med oftast gult skrov och överbyggnadnad också i plast) är snarast tvärt om mot RJ. God sitthöjd, eftersom kojerna är väldigt låga. Men då är frågan var man gör av benen. Behöver du längre kojer än 2 m är nog inte Misil något alternativ då den saknar stickkojer, även om det är en trevlig båt. Du hittar ritningar och annan info om Misil på Hallberg-Rasseys hemsidor, där det finns information om alla modeller de byggt.
http://www.hallberg-rassy.com/index.php ... dels.shtml

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » mån 31 mar 2014, 12:33

Ett alternativ är Albin Vigg. Där är styrbordkojen förlängd och når en bit in under sittbrunnen. Vill minnas jag mätt den till ca 240 cm. Ståhöjd i ruffluckan där pentryt ligger. I övrigt en enkel och sund båt som ligger i din prisklass. Den har dock inte samma kvalitetskänsla som Misil.

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » tis 01 apr 2014, 19:25

I den prisgruppen kan du spana efter Polca eller Westerly Cirrus.
Bra ståhöjd och långa bingar.
Sail On !

Skriv svar