Olja eller inte i dunken??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
fagusinsula
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 22:55

Olja eller inte i dunken??

Inlägg av fagusinsula » mån 24 mar 2014, 12:36

Ja så är Zodiacen uppumpad och man har lyckats trycka dit durken samt sittbrädan.
Motor påmonterad och bränsletanken (fristående) funnen (!), i ett garage som rymmer det mesta,
snöslunga, ej lyckligtvis använd denna vinter :D , 4WD gräsklippare, en traditionell Klippo, motorsåg, röjsåg, mm mm
Bensindunkar i ett antal, typ Jeep i vilka finns bensin eller diesel, smärre dunkar som varit med i 30 år, samma innehåll.
MEN (!), där står en ny plastdunk!
10 l innehåll, sannolikt en extra-dunk till Zodiacen, vilken inte var mycket använd förra sommaren, så minnet sviktar... :|
I så fall inställer sig frågan om innehållet är 2% oljeblandad bensin eller endast bensin!!
Finns något knep att finna ut detta?
Mitt alternativ, blanda 1 dl ytterligare (?) i och antingen få 3% eller 1% blandning,
som i sin tur ju kommer ytterligare att bli lite fetare, när den blandas med den redan 2% iga blandningen i bränsletanken...

För många prylar i garaget - ja men nog inte ensam om detta :D

Doc

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av peterh » mån 24 mar 2014, 13:13

fagusinsula skrev:Ja så är Zodiacen uppumpad och man har lyckats trycka dit durken samt sittbrädan.
Motor påmonterad och bränsletanken (fristående) funnen (!), i ett garage som rymmer det mesta,
snöslunga, ej lyckligtvis använd denna vinter :D , 4WD gräsklippare, en traditionell Klippo, motorsåg, röjsåg, mm mm
Bensindunkar i ett antal, typ Jeep i vilka finns bensin eller diesel, smärre dunkar som varit med i 30 år, samma innehåll.
MEN (!), där står en ny plastdunk!
10 l innehåll, sannolikt en extra-dunk till Zodiacen, vilken inte var mycket använd förra sommaren, så minnet sviktar... :|
I så fall inställer sig frågan om innehållet är 2% oljeblandad bensin eller endast bensin!!
Finns något knep att finna ut detta?
Mitt alternativ, blanda 1 dl ytterligare (?) i och antingen få 3% eller 1% blandning,
som i sin tur ju kommer ytterligare att bli lite fetare, när den blandas med den redan 2% iga blandningen i bränsletanken...

För många prylar i garaget - ja men nog inte ensam om detta :D

Doc
Häll det i bilen och fyll på med ny bensin utblandad till 2 % OCH MÄRK SKITEN !!!
( i bilen blir det utspätt och alla delar inklusive kat tål "lite skit")
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av Peter_K » mån 24 mar 2014, 13:17

Ett år gammal bensin kanske är dags att köra till återvinningen ändå..?
Alla borde ha skägg

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av M.A.C. » mån 24 mar 2014, 13:47

Häll ute en skvätt på fingrarna, du känner och luktar oljan.
Annars kan du hälla en liten skvätt i en kork och låta dunsta, oljan blir kvar om det finns någon.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av Fredrik » mån 24 mar 2014, 15:38

Det här hjälper inte dig just nu, men jag märker upp dunkarna och i dunken som är märkt "2%" är det alltid 2% olja i. Den svarta dunken innehåller alltid diesel...
Jag skulle nog göra som peterh skrev; häll innehållet i bilen och tanka samtidigt upp bilen full, så blir det bra. Bensin som fått stå ett år bryts ned och din gummibåtsmotor går sämre än med ny bensin.

Jag rekommenderar att köpa alkylatbensin till en liten motor som du inte kör så mycket, denna bensin håller sig mycket längre tid och skapar inte lika mycket avlagringar i förgasaren om motorn står oanvänd en längre tid.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av Lasse L » mån 24 mar 2014, 19:11

Fyll på med ny olja. Motorn går säkert lika bra på 4% blandning. :mrgreen:

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av peterh » mån 24 mar 2014, 22:01

Lasse L skrev:Fyll på med ny olja. Motorn går säkert lika bra på 4% blandning. :mrgreen:
Jag skulle inte vilja vara i en båt tankad med årsgammal bensin med okänd oljeblandning. Så dyr är inte bensinen.
Enklaste sättet att få någon nytta av den är att hälla den i bilen, därefter kommer att hälla den i
spilloljetanken. Men aldrig skulle jag ge mig ut i en bår med den!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av Anders S » tis 25 mar 2014, 07:48

fagusinsula skrev:Ja så är Zodiacen uppumpad och man har lyckats trycka dit durken samt sittbrädan.
Motor påmonterad och bränsletanken (fristående) funnen (!), i ett garage som rymmer det mesta,
snöslunga, ej lyckligtvis använd denna vinter :D , 4WD gräsklippare, en traditionell Klippo, motorsåg, röjsåg, mm mm
Bensindunkar i ett antal, typ Jeep i vilka finns bensin eller diesel, smärre dunkar som varit med i 30 år, samma innehåll.
MEN (!), där står en ny plastdunk!
10 l innehåll, sannolikt en extra-dunk till Zodiacen, vilken inte var mycket använd förra sommaren, så minnet sviktar... :|
I så fall inställer sig frågan om innehållet är 2% oljeblandad bensin eller endast bensin!!
Finns något knep att finna ut detta?
Mitt alternativ, blanda 1 dl ytterligare (?) i och antingen få 3% eller 1% blandning,
som i sin tur ju kommer ytterligare att bli lite fetare, när den blandas med den redan 2% iga blandningen i bränsletanken...

För många prylar i garaget - ja men nog inte ensam om detta :D

Doc
Som någon redan nämnt, vi talar om ca 150 spänn. Problemet lär väl vara praktiskt snarare än ekonomiskt.

Att köra upp bränslet i bilen kan man göra, men häll inte alla tio litrarna i tanken på en gång. Gör det i ett par omgångar, för att inte stressa katalysatorn i onödan - om det nu är olja i bensinen. Sedan kan jag bekräfta genom praktiska försök att alkylatbensin är till fördel på alla sätt om man har en äldre tvåtaktare. Nu kör jag helt litet med jollemotorn, och en femlitersdunk räcker två säsonger (det är en liten motor, yamaha 1.5 hk). Några åldringsproblem med det bränslet har jag inte märkt, men jag har också en lättsam attityd till jollemotorn. Jag tömmer aldrig tanken på den och det går bra i alla fall. Eller, har gjort de senaste tio åren eller så. Däremot häller jag över innehållet i den slinkiga plastdunken i en stabilare dunk. Men då får man ju märka den på något sätt... (det är svårt att skriva på svarta dunkar, ju :P )
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av HansH » tis 25 mar 2014, 12:48

Jag brukar använda "färgad" olja, dvs den är tex röd eller grön.
Även 1% inblandning syns tydligt om man häller lite i en glasburk o ställer den på ett vitt papper. Bra att ha lite oblandad "referensbensin" i en annan burk :)
Svagt rosa (grön) resp vit...

fagusinsula
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 22:55

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av fagusinsula » tis 25 mar 2014, 17:20

Bugar och tackar för råd och synpunkter,

Tycker nog Anders träffar mest rätt.
Har kört x antal tvåtaktsmotorer, såväl utombordare som gräsklippare på minst årsgammal bensin utan några bekymmer i 40 års tid,
så det är inte bekymret.
Har aldrig råkat ut för några motorer som inte fungerat!
Om jag skulle hälla ut "skiten" som det uttrycktes ovan skulle jag varje år fått dumpa 20-30 liter....
Att bensin och diesel blir gammal har jag (som är gammal), aldrig märkt, betraktar det som en vandringsmyt.
Denna dunk kommer att märkas :D
Dock är den inte det nu pga omständigheter föregående säsong, därför upplever jag den som ny.
Min bilmotor skulle jag dock inte utsätta för denna brygd då den är en ngt avancerad och aldrig fått ngt annat än Shell V-Power...

Beslut: Jag blandar i lite olja och märker dunken 8)

Doc

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av Peter_K » tis 25 mar 2014, 18:25

För 40 år sedan var bensin just bensin, och inte en massa etanol inblandad. Etanolen är rätt elak och sabbar både förgasare, insprutningar och själva bensinen över tid.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av Lasse L » tis 25 mar 2014, 18:35

fagusinsula skrev:Bugar och tackar för råd och synpunkter,

Tycker nog Anders träffar mest rätt.
Har kört x antal tvåtaktsmotorer, såväl utombordare som gräsklippare på minst årsgammal bensin utan några bekymmer i 40 års tid,
så det är inte bekymret.
Har aldrig råkat ut för några motorer som inte fungerat!
Om jag skulle hälla ut "skiten" som det uttrycktes ovan skulle jag varje år fått dumpa 20-30 liter....
Att bensin och diesel blir gammal har jag (som är gammal), aldrig märkt, betraktar det som en vandringsmyt.
Denna dunk kommer att märkas :D
Dock är den inte det nu pga omständigheter föregående säsong, därför upplever jag den som ny.
Min bilmotor skulle jag dock inte utsätta för denna brygd då den är en ngt avancerad och aldrig fått ngt annat än Shell V-Power...

Beslut: Jag blandar i lite olja och märker dunken 8)

Doc
Jag delar din uppfattning, och har samma erfarenhet av äldre bränsle.

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av Ulf.Ason » fre 28 mar 2014, 12:09

Bensin av oklart kvalitet, t ex när jag tömt tanken på MC:n som har stått ett tag, häller jag i åkgräsklipparen. En fyrtaktare med enkel förgasare som går ungefär lika illa oavsett bensinkvalitet. Du hade väl lite motorredskap med fyrtaktare i garageträsket?
//u
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Olja eller inte i dunken??

Inlägg av Anders S » fre 28 mar 2014, 12:35

[quote="Ulf.Ason"... i garageträsket...
//u[/quote]

Väl uttryckt! Ett kvasimarint habitat som många båtägare känner väl.
Anders S

Skriv svar