Olja eller inte i dunken??
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: tor 21 okt 2010, 22:55
Olja eller inte i dunken??
Ja så är Zodiacen uppumpad och man har lyckats trycka dit durken samt sittbrädan.
Motor påmonterad och bränsletanken (fristående) funnen (!), i ett garage som rymmer det mesta,
snöslunga, ej lyckligtvis använd denna vinter , 4WD gräsklippare, en traditionell Klippo, motorsåg, röjsåg, mm mm
Bensindunkar i ett antal, typ Jeep i vilka finns bensin eller diesel, smärre dunkar som varit med i 30 år, samma innehåll.
MEN (!), där står en ny plastdunk!
10 l innehåll, sannolikt en extra-dunk till Zodiacen, vilken inte var mycket använd förra sommaren, så minnet sviktar...
I så fall inställer sig frågan om innehållet är 2% oljeblandad bensin eller endast bensin!!
Finns något knep att finna ut detta?
Mitt alternativ, blanda 1 dl ytterligare (?) i och antingen få 3% eller 1% blandning,
som i sin tur ju kommer ytterligare att bli lite fetare, när den blandas med den redan 2% iga blandningen i bränsletanken...
För många prylar i garaget - ja men nog inte ensam om detta
Doc
Motor påmonterad och bränsletanken (fristående) funnen (!), i ett garage som rymmer det mesta,
snöslunga, ej lyckligtvis använd denna vinter , 4WD gräsklippare, en traditionell Klippo, motorsåg, röjsåg, mm mm
Bensindunkar i ett antal, typ Jeep i vilka finns bensin eller diesel, smärre dunkar som varit med i 30 år, samma innehåll.
MEN (!), där står en ny plastdunk!
10 l innehåll, sannolikt en extra-dunk till Zodiacen, vilken inte var mycket använd förra sommaren, så minnet sviktar...
I så fall inställer sig frågan om innehållet är 2% oljeblandad bensin eller endast bensin!!
Finns något knep att finna ut detta?
Mitt alternativ, blanda 1 dl ytterligare (?) i och antingen få 3% eller 1% blandning,
som i sin tur ju kommer ytterligare att bli lite fetare, när den blandas med den redan 2% iga blandningen i bränsletanken...
För många prylar i garaget - ja men nog inte ensam om detta
Doc
Re: Olja eller inte i dunken??
Häll det i bilen och fyll på med ny bensin utblandad till 2 % OCH MÄRK SKITEN !!!fagusinsula skrev:Ja så är Zodiacen uppumpad och man har lyckats trycka dit durken samt sittbrädan.
Motor påmonterad och bränsletanken (fristående) funnen (!), i ett garage som rymmer det mesta,
snöslunga, ej lyckligtvis använd denna vinter , 4WD gräsklippare, en traditionell Klippo, motorsåg, röjsåg, mm mm
Bensindunkar i ett antal, typ Jeep i vilka finns bensin eller diesel, smärre dunkar som varit med i 30 år, samma innehåll.
MEN (!), där står en ny plastdunk!
10 l innehåll, sannolikt en extra-dunk till Zodiacen, vilken inte var mycket använd förra sommaren, så minnet sviktar...
I så fall inställer sig frågan om innehållet är 2% oljeblandad bensin eller endast bensin!!
Finns något knep att finna ut detta?
Mitt alternativ, blanda 1 dl ytterligare (?) i och antingen få 3% eller 1% blandning,
som i sin tur ju kommer ytterligare att bli lite fetare, när den blandas med den redan 2% iga blandningen i bränsletanken...
För många prylar i garaget - ja men nog inte ensam om detta
Doc
( i bilen blir det utspätt och alla delar inklusive kat tål "lite skit")
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Olja eller inte i dunken??
Ett år gammal bensin kanske är dags att köra till återvinningen ändå..?
Alla borde ha skägg
Re: Olja eller inte i dunken??
Häll ute en skvätt på fingrarna, du känner och luktar oljan.
Annars kan du hälla en liten skvätt i en kork och låta dunsta, oljan blir kvar om det finns någon.
Annars kan du hälla en liten skvätt i en kork och låta dunsta, oljan blir kvar om det finns någon.
Re: Olja eller inte i dunken??
Det här hjälper inte dig just nu, men jag märker upp dunkarna och i dunken som är märkt "2%" är det alltid 2% olja i. Den svarta dunken innehåller alltid diesel...
Jag skulle nog göra som peterh skrev; häll innehållet i bilen och tanka samtidigt upp bilen full, så blir det bra. Bensin som fått stå ett år bryts ned och din gummibåtsmotor går sämre än med ny bensin.
Jag rekommenderar att köpa alkylatbensin till en liten motor som du inte kör så mycket, denna bensin håller sig mycket längre tid och skapar inte lika mycket avlagringar i förgasaren om motorn står oanvänd en längre tid.
Jag skulle nog göra som peterh skrev; häll innehållet i bilen och tanka samtidigt upp bilen full, så blir det bra. Bensin som fått stå ett år bryts ned och din gummibåtsmotor går sämre än med ny bensin.
Jag rekommenderar att köpa alkylatbensin till en liten motor som du inte kör så mycket, denna bensin håller sig mycket längre tid och skapar inte lika mycket avlagringar i förgasaren om motorn står oanvänd en längre tid.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Olja eller inte i dunken??
Fyll på med ny olja. Motorn går säkert lika bra på 4% blandning.
Re: Olja eller inte i dunken??
Jag skulle inte vilja vara i en båt tankad med årsgammal bensin med okänd oljeblandning. Så dyr är inte bensinen.Lasse L skrev:Fyll på med ny olja. Motorn går säkert lika bra på 4% blandning.
Enklaste sättet att få någon nytta av den är att hälla den i bilen, därefter kommer att hälla den i
spilloljetanken. Men aldrig skulle jag ge mig ut i en bår med den!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Olja eller inte i dunken??
Som någon redan nämnt, vi talar om ca 150 spänn. Problemet lär väl vara praktiskt snarare än ekonomiskt.fagusinsula skrev:Ja så är Zodiacen uppumpad och man har lyckats trycka dit durken samt sittbrädan.
Motor påmonterad och bränsletanken (fristående) funnen (!), i ett garage som rymmer det mesta,
snöslunga, ej lyckligtvis använd denna vinter , 4WD gräsklippare, en traditionell Klippo, motorsåg, röjsåg, mm mm
Bensindunkar i ett antal, typ Jeep i vilka finns bensin eller diesel, smärre dunkar som varit med i 30 år, samma innehåll.
MEN (!), där står en ny plastdunk!
10 l innehåll, sannolikt en extra-dunk till Zodiacen, vilken inte var mycket använd förra sommaren, så minnet sviktar...
I så fall inställer sig frågan om innehållet är 2% oljeblandad bensin eller endast bensin!!
Finns något knep att finna ut detta?
Mitt alternativ, blanda 1 dl ytterligare (?) i och antingen få 3% eller 1% blandning,
som i sin tur ju kommer ytterligare att bli lite fetare, när den blandas med den redan 2% iga blandningen i bränsletanken...
För många prylar i garaget - ja men nog inte ensam om detta
Doc
Att köra upp bränslet i bilen kan man göra, men häll inte alla tio litrarna i tanken på en gång. Gör det i ett par omgångar, för att inte stressa katalysatorn i onödan - om det nu är olja i bensinen. Sedan kan jag bekräfta genom praktiska försök att alkylatbensin är till fördel på alla sätt om man har en äldre tvåtaktare. Nu kör jag helt litet med jollemotorn, och en femlitersdunk räcker två säsonger (det är en liten motor, yamaha 1.5 hk). Några åldringsproblem med det bränslet har jag inte märkt, men jag har också en lättsam attityd till jollemotorn. Jag tömmer aldrig tanken på den och det går bra i alla fall. Eller, har gjort de senaste tio åren eller så. Däremot häller jag över innehållet i den slinkiga plastdunken i en stabilare dunk. Men då får man ju märka den på något sätt... (det är svårt att skriva på svarta dunkar, ju )
Anders S
Re: Olja eller inte i dunken??
Jag brukar använda "färgad" olja, dvs den är tex röd eller grön.
Även 1% inblandning syns tydligt om man häller lite i en glasburk o ställer den på ett vitt papper. Bra att ha lite oblandad "referensbensin" i en annan burk
Svagt rosa (grön) resp vit...
Även 1% inblandning syns tydligt om man häller lite i en glasburk o ställer den på ett vitt papper. Bra att ha lite oblandad "referensbensin" i en annan burk
Svagt rosa (grön) resp vit...
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: tor 21 okt 2010, 22:55
Re: Olja eller inte i dunken??
Bugar och tackar för råd och synpunkter,
Tycker nog Anders träffar mest rätt.
Har kört x antal tvåtaktsmotorer, såväl utombordare som gräsklippare på minst årsgammal bensin utan några bekymmer i 40 års tid,
så det är inte bekymret.
Har aldrig råkat ut för några motorer som inte fungerat!
Om jag skulle hälla ut "skiten" som det uttrycktes ovan skulle jag varje år fått dumpa 20-30 liter....
Att bensin och diesel blir gammal har jag (som är gammal), aldrig märkt, betraktar det som en vandringsmyt.
Denna dunk kommer att märkas
Dock är den inte det nu pga omständigheter föregående säsong, därför upplever jag den som ny.
Min bilmotor skulle jag dock inte utsätta för denna brygd då den är en ngt avancerad och aldrig fått ngt annat än Shell V-Power...
Beslut: Jag blandar i lite olja och märker dunken
Doc
Tycker nog Anders träffar mest rätt.
Har kört x antal tvåtaktsmotorer, såväl utombordare som gräsklippare på minst årsgammal bensin utan några bekymmer i 40 års tid,
så det är inte bekymret.
Har aldrig råkat ut för några motorer som inte fungerat!
Om jag skulle hälla ut "skiten" som det uttrycktes ovan skulle jag varje år fått dumpa 20-30 liter....
Att bensin och diesel blir gammal har jag (som är gammal), aldrig märkt, betraktar det som en vandringsmyt.
Denna dunk kommer att märkas
Dock är den inte det nu pga omständigheter föregående säsong, därför upplever jag den som ny.
Min bilmotor skulle jag dock inte utsätta för denna brygd då den är en ngt avancerad och aldrig fått ngt annat än Shell V-Power...
Beslut: Jag blandar i lite olja och märker dunken
Doc
Re: Olja eller inte i dunken??
För 40 år sedan var bensin just bensin, och inte en massa etanol inblandad. Etanolen är rätt elak och sabbar både förgasare, insprutningar och själva bensinen över tid.
Alla borde ha skägg
Re: Olja eller inte i dunken??
Jag delar din uppfattning, och har samma erfarenhet av äldre bränsle.fagusinsula skrev:Bugar och tackar för råd och synpunkter,
Tycker nog Anders träffar mest rätt.
Har kört x antal tvåtaktsmotorer, såväl utombordare som gräsklippare på minst årsgammal bensin utan några bekymmer i 40 års tid,
så det är inte bekymret.
Har aldrig råkat ut för några motorer som inte fungerat!
Om jag skulle hälla ut "skiten" som det uttrycktes ovan skulle jag varje år fått dumpa 20-30 liter....
Att bensin och diesel blir gammal har jag (som är gammal), aldrig märkt, betraktar det som en vandringsmyt.
Denna dunk kommer att märkas
Dock är den inte det nu pga omständigheter föregående säsong, därför upplever jag den som ny.
Min bilmotor skulle jag dock inte utsätta för denna brygd då den är en ngt avancerad och aldrig fått ngt annat än Shell V-Power...
Beslut: Jag blandar i lite olja och märker dunken
Doc
Re: Olja eller inte i dunken??
Bensin av oklart kvalitet, t ex när jag tömt tanken på MC:n som har stått ett tag, häller jag i åkgräsklipparen. En fyrtaktare med enkel förgasare som går ungefär lika illa oavsett bensinkvalitet. Du hade väl lite motorredskap med fyrtaktare i garageträsket?
//u
//u
Tinúviel - en OC35 ketch
Re: Olja eller inte i dunken??
[quote="Ulf.Ason"... i garageträsket...
//u[/quote]
Väl uttryckt! Ett kvasimarint habitat som många båtägare känner väl.
//u[/quote]
Väl uttryckt! Ett kvasimarint habitat som många båtägare känner väl.
Anders S