Biltemapump till wallas 1800b

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Subkontra
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 11:09
Ort: Luleå
Kontakt:

Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av Subkontra » ons 19 mar 2014, 22:50

Vill börja med att tacka för all kunskap som jag fått från gamla trådar på detta forum. Fantastiskt lärorikt!

Jag håller på att renovera en wallas 1800b och jag tror att jag läst varenda tråd i ämnet både här och på andra forum. Det har framgått att det finns de som lyckats modifiera en universal bränslepump från biltema så den fungerar som ersättningspump i wallasen. Det har dock aldrig framgått hur de gått till väga. Jag har själv provat en variant hittills. Jag använde det gamla "topplocket" från den gamla pumpen och satte det på den nya pumpen. Så lång allt gott. När man kör pumpen så orkar den dock inte suga bränslet från dunken.
Dilemmat med använda den nya pumpen som den är verkar vara att den saknar den strypning som orginalpumpen har. Det verkar som att det finns de som menar att det fungerar utan denna strypning med argumentet att överskottet av bränsle rinner tillbaka ner i dunken. Jag köper det resonemanget i teorin men är orolig att brännarkoppen flödar över.
Är det någon som vill vara bussig och dela med sig av sina erfareheter? Jag skulle vara enormt tacksam i så fall.

Tack på förhand!

/P-A

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av Anders S » tor 20 mar 2014, 00:35

Subkontra skrev:Vill börja med att tacka för all kunskap som jag fått från gamla trådar på detta forum. Fantastiskt lärorikt!

Jag håller på att renovera en wallas 1800b och jag tror att jag läst varenda tråd i ämnet både här och på andra forum. Det har framgått att det finns de som lyckats modifiera en universal bränslepump från biltema så den fungerar som ersättningspump i wallasen. Det har dock aldrig framgått hur de gått till väga. Jag har själv provat en variant hittills. Jag använde det gamla "topplocket" från den gamla pumpen och satte det på den nya pumpen. Så lång allt gott. När man kör pumpen så orkar den dock inte suga bränslet från dunken.
Dilemmat med använda den nya pumpen som den är verkar vara att den saknar den strypning som orginalpumpen har. Det verkar som att det finns de som menar att det fungerar utan denna strypning med argumentet att överskottet av bränsle rinner tillbaka ner i dunken. Jag köper det resonemanget i teorin men är orolig att brännarkoppen flödar över.
Är det någon som vill vara bussig och dela med sig av sina erfareheter? Jag skulle vara enormt tacksam i så fall.

Tack på förhand!

/P-A
Det är så här: Det finns tryck- och sugpumpar på Biltema. Det är en sugpump som bör användas. De har också ett lägre tryck på trycksidan. Sedan får du strypa "lagom" på trycksidan - det kan man göra enkelt med en liten rörstump och slangklämmor på trycksidan som man nyper till "lagom" (ordna ett par stycken för de kan bara justeras åt ett håll...); ett tick var tredje-femte sekund kan vara lagom. Kan du ta dimensionen på strypningen från det befintliga locket minskar det på gissningarna. Jag misstänker du har denna pumpen (den har ett sådant lock) http://www.biltema.se/ProductImages/52/ ... 3226_l.jpg och det är den mest lämpliga biltemapumpen.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » sön 23 mar 2014, 12:58

Jag håller på att renovera en wallas 1800b
Två själar, en tanke. Fick nyss igång vår gamla 1800B som inte varit igång sedan vi köpte båten. Det var solenoidkontakterna på pumpen, men jag vill ändå ha en mera permanent lösning.

Vilken pump har du? Jag har kikat på en Biltema 52-3227. Den verkar ja skruvanslutning. Jag vill INTE har några slangar i min Wallas! På orginalpumpen sitter de dessutom ett sintrat bronsfilter. Har sett att biltrimmarna brukar använda sådana och de har skruvanslutningar av typen AN. Någon som kan tipsa om vem som kan ha?

@AndersS

Jag ser att du renommenderar 3226 före 3227? Nåfon speciell orsak? Med 3226 måste man ju böka med slangar.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av Anders S » sön 23 mar 2014, 16:55

AndersGustafsson skrev:
Jag håller på att renovera en wallas 1800b
Två själar, en tanke. Fick nyss igång vår gamla 1800B som inte varit igång sedan vi köpte båten. Det var solenoidkontakterna på pumpen, men jag vill ändå ha en mera permanent lösning.

Vilken pump har du? Jag har kikat på en Biltema 52-3227. Den verkar ja skruvanslutning. Jag vill INTE har några slangar i min Wallas! På orginalpumpen sitter de dessutom ett sintrat bronsfilter. Har sett att biltrimmarna brukar använda sådana och de har skruvanslutningar av typen AN. Någon som kan tipsa om vem som kan ha?

@AndersS

Jag ser att du renommenderar 3226 före 3227? Nåfon speciell orsak? Med 3226 måste man ju böka med slangar.
För att få lämpligare tryck/sug-förhållande. En pump som skall placeras vid tanken har högt tryck (lyfthöjd) och sitter pumpen nära brännarskålen kan det bli knepigt att justera ner volymen med en strypning då.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » sön 23 mar 2014, 17:18

För att få lämpligare tryck/sug-förhållande. En pump som skall placeras vid tanken har högt tryck (lyfthöjd) och sitter pumpen nära brännarskålen kan det bli knepigt att justera ner volymen med en strypning då.
Men, båda dessa pumpar är sugpumpar? -26 har dock lägre tryck. Är det det du menar? Den har lägre tryck än -27, men dubbla volymkapaciteten. Wallasens orginalpump, pumpar 3,8l/h.

Det finns annars en orginapump till nya Wallas 1800T, den heter FC-4 och är sanslöst dyr, typ 1500 kronor.

Edit: Har du annars några synpunkter på pumpar från Facet?. Enligt databladet skall de kunna suga 84 tum och vara självprimande.
/Anders G

jax
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 14:52

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av jax » sön 23 mar 2014, 18:41

Har en urmonterad Wallas 1800b i uthuset. Om du är intresserad av reservdelar kan du hämta den.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » sön 23 mar 2014, 19:41

Skulle säkert inte vara helt fel med ett reservdelsex. Var finns du? Jag testade PMa dig, men har inte fått svar.
/Anders G

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » tis 25 mar 2014, 13:17

Är det någon som vill vara bussig och dela med sig av sina erfareheter? Jag skulle vara enormt tacksam i så fall.
Spånar litet vidare. Har tittat på båda Biltemapumparna. Den i metall har gänga 1/8 NPT.

För orginalpumpen gäller: Flöde: 3,8l/h efter strypningen. Tryck Okänt (skall försöka mäta).

Ett alternativ till Biltema är pumpar från Facet. De håller bättre kvalitet och är godkända av US coastguard. Kostar visserligen mera, men det finns pumpar med lågt tryck som klarar de sughöjder det är frågan om. En orginalwallas skall klara 120cm, så en Facet 40271 som klarar 120l/h och ett tryck mellan 0,2 och 0,3 bar kunde vara ett alternativ. Anslutning 1/4 27 NPFT. Enklast är om man monterar Facets eget helmetallfilter och låter det sticka ut genom väggen och sedan tar ett bronsfilter/strypning från den gamla pumpen och hårdlöder ihop med de nipplar som kommer med facetpumpen.

Biltemapumparna kostar 40€, en Facet borde landa på 50-60€

Jag vill som sagt var INTE ha slangar inne i min värmare...
/Anders G

jax
Erfaren medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 mar 2006, 14:52

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av jax » ons 26 mar 2014, 17:48

Min Wallas finns i Luleå.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » ons 26 mar 2014, 19:16

Min Wallas finns i Luleå.
Äsch då.. :) Det är en bit :)
/Anders G

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av Kjelle » tor 27 mar 2014, 08:16

Har provat byta till Biltemapump i en Wallas 1800. Problemet jag hamnade i var att få dit Wallas filter med strypning så att det blev tätt. Inga problem med kapacitet eller lyfthöjd

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » tor 27 mar 2014, 08:55

Problemet jag hamnade i var att få dit Wallas filter med strypning så att det blev tätt
Precis. Då satte du Biltemas "plastpump" eller hur?
/Anders G

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » tor 27 mar 2014, 12:08

Min Wallas finns i Luleå
Vad kostar månne postfrakt? Annars kommer en av mina kompisar att fara upp till Kiruna i sommar..
/Anders G

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av Kjelle » tor 27 mar 2014, 12:53

AndersGustafsson skrev:
Problemet jag hamnade i var att få dit Wallas filter med strypning så att det blev tätt
Precis. Då satte du Biltemas "plastpump" eller hur?
Pumpen såg rätt lika ut som orginalet men just infästningen och avtätningen mot Wallas filter passade inte ihop riktigt. Jag fick inte riktigt ihop det med mindre än att fitret inte fick plats - det blev för mycket pyssel för att få ihop det och få det tätt så jag gav upp. Problemet var inte pumpen, sughöjd och tryck utan infästningen av slangar mm. Jag är inte heller riktigt på det klara med vad det lilla filtret med strypning hade för funktion. Var det bara för att hindra skit i bränslet att sätta igen strypningen eller finns någon annan funktion? t ex utjämning av bränlseflöde/tryck till brännaren eller?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Biltemapump till wallas 1800b

Inlägg av AndersGustafsson » tor 27 mar 2014, 14:07

Jag är inte heller riktigt på det klara med vad det lilla filtret med strypning hade för funktion
Det lilla filtret har två funktioner. Dels innhåller det ett sintrat bronsfilter som tar bort smuts, dels innehåller det en strypning på 0,5mm som tar ned flödet. Orginalpumpen pumpar ca 50l/h obelastat, men med strypningen blir det ca 3,8l/h, dvs ca 15x mera än vad wallasen normalt förbrukar.
Wallas.jpg
Utdrag ur Wallasmanual
edit: Orginalpumpen klarar att ge ett tryck om ca 0,3bar
/Anders G

Skriv svar