Testa att ett S-drev är tätt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HansH
Diamantmedlem

Testa att ett S-drev är tätt

Inlägg av HansH » ons 26 feb 2014, 13:36

Har plockat ur S-drevet ur båten, tagit hem det o bytt bälgen.
När man gör det så klyver man S-drevet strax under själva gummibälgen.
Där sitter det en papperspackning för att förhindra att vatten tränger in där övre delen (backslaget) och själva drevet är ihopbultat.
Det är ju ett ganska omfattande projekt att byta bälg så jag hade gärna verifierat att det är tätt INNAN jag sjösätter. Mellan skrov o drev är jag inte orolig, det är gummi mot en slät glasfiberyta. Men det hade varit skönt om det gick att verifiera att ovan nämnda packning håller olja o vatten åtskilda.
Funderar på om det skulle funka att fylla på olja på drevet (skall enligt arbetsinstruktionen egentligen göras först när drevet är återmonterat i båten) och sen trycksätta det lite - tex genom att pumpa in lite luft mha en pump. Inte kompressor då jag inte vill riskera att trycka ut nån packbox.
Om drevet är svagt trycksatt så borde ev oljeläckage synas....eller?

paliswe
Diamantmedlem

Re: Testa att ett S-drev är tätt

Inlägg av paliswe » ons 26 feb 2014, 16:19

Tryckprovar gör du när du monterat ihop drevet. Det ska vara tomt på olja när man täthetsprovar. Om det är i källaren eller sitter på plats spelar ingen roll men om det inte är tätt är det enklare att göra om det om man har det i källaren....
Man sätter en manometer i skruven nedtill och fyller på med luft tills det blir ca 1 kg övertryck. Sedan ska den hålla detta tryck och inte röra sig ett dugg den närmaste halvtimmen (minst). då är det tätt.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 26 feb 2014, 22:16

paliswe skrev:Tryckprovar gör du när du monterat ihop drevet. Det ska vara tomt på olja när man täthetsprovar. Om det är i källaren eller sitter på plats spelar ingen roll men om det inte är tätt är det enklare att göra om det om man har det i källaren....
Man sätter en manometer i skruven nedtill och fyller på med luft tills det blir ca 1 kg övertryck. Sedan ska den hålla detta tryck och inte röra sig ett dugg den närmaste halvtimmen (minst). då är det tätt.
Pensla med såpvatten, det visar minsta läcka...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 27 feb 2014, 08:46

Drevet ÄR ihopsatt och tomt på olja.
Utmaningen är väl att hitta en anslutning som passar i "skruven", dvs oljepluggen.
Oljepluggen i S-drevet skall enligt uppgift vara 3/8 UNC.
Får försöka hitta en övergång som jag kan ansluta kompressorn till.
När det gäller manometer så borde det väl gå att utnyttja manometern som sitter på kompressorns "däckpåfyllare".
1 kg tryck - klarar oljepåfyllningslocket (i plast) att hålla tätt för det trycket...?

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tor 27 feb 2014, 12:35

HansH skrev:1 kg tryck - klarar oljepåfyllningslocket (i plast) att hålla tätt för det trycket...?
Ja, det borde det klara. VP:s drev har inga problem med det, när allting är tätt.

stockankare
Guldmedlem

Inlägg av stockankare » tis 25 mar 2014, 21:55

Hej!

Håller på med samma sak, hur gick det, blev det tätt? Hittade du någon anslutning som passade?
Kollar på http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 13912.aspx , hittar ingen papperspackning, bara en o-ring!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 26 mar 2014, 07:07

paliswe skrev:
HansH skrev:1 kg tryck - klarar oljepåfyllningslocket (i plast) att hålla tätt för det trycket...?
Ja, det borde det klara. VP:s drev har inga problem med det, när allting är tätt.
Jag skulle väl kunna tänka mig att ett kg tryck däremot skulle kunna trycka ut propelleraxeltätningarna. Här är också ett annat problem - om drevet är gastätt eller om det "bara" är vätsketätt. Men med ett svagt övertryck och såpvatten på skarvarna kan man troligen testa detta till rimlig säkerhet. Att trycka på med ett (1) kg och sedan klara att hålla det trycket i 30 minuter skulle jag inte vänta mig med en torr simmerring (eller två) runt en propelleraxel.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » ons 26 mar 2014, 08:41

Håller inte o-ringarna tätt när du lägger på ett kg övertryck så är det dags att byta o-ringar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 26 mar 2014, 13:06

paliswe skrev:Håller inte o-ringarna tätt när du lägger på ett kg övertryck så är det dags att byta o-ringar.
Tror du det är o-ringar vid propelleraxeln? (jag håller med om o-ringar, som kläms i sitt säte)
Det jag väntar mig runt propelleraxeln är en eller ännu bättre två stycken axeltätningar (Simmerringar), ställda motsatt, den ena oljesmord och den andra sjövattensmord, dvs de tätar mot varsin vätska. Eller så har jag missförstått frågan.
Anders S

stockankare
Guldmedlem

Inlägg av stockankare » ons 26 mar 2014, 13:11

Återigen kamrater, hur skapar jag övertrycket? Blåsa genom oljepåfyllningen, klippa av en cykelslang med ventil, spänna fast den med slanklämma och pumpa på macken eller handjagare.
O-ringar finns det ju ett antal men om dom inte läckte tidigare, varför skulle dom läcka nu? (med undantag av den mellan halvorna?) den ser hel ut så den tänkte jag bara smörja med biltemas marinfett.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 26 mar 2014, 13:24

Vi kopplade tryckluftsslangen från kompressorn, via en tryckregulator och körde.
/Anders G

stockankare
Guldmedlem

Inlägg av stockankare » ons 26 mar 2014, 14:01

Hur anslöt ni den mot drevet, jag antar att det behövs en anslutning/nippel att koppla kompressorn till?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » ons 26 mar 2014, 14:13

Det var ett par år sedan, men jag vill minnas att vi hittade en nippel med samma gänga som oljeskruven.
/Anders G

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » ons 26 mar 2014, 15:03

Tätningsringar kanske det heter, o-ringarna sitter längre in och tätar lagerhuset.
Man kan ansluta en tryck- och vacuummeter av denna typen
http://www.drev.se/produkter/se30030t?ref=4062
den går att pumpa för hand men är ganska jobbig, går bättre om man har tillgång till en kompressor.
Vacuum får man pumpa dock :)

stockankare
Guldmedlem

Inlägg av stockankare » tor 17 apr 2014, 08:19

Håller på att montera ihop mitt 110s drev och, om jag förstår instruktionen rätt, ska det vara något som heter permatex mellan drevhalvorna ( det finns två stycken papperspackningar med i satsen men dom ska nog vara till 130 och 150 dreven). Om jag förstår det rätt var det ett packningsmassa som inte härdade, vad har ni andra använt? Jag köpte plastic padding gasket och den blev typ packnings hård när den fick härda, kanske marinfett istället? Saken är den att när jag delade på drevet fanns det inget spår av vare sig packningar eller något annat, bara fett på o-ringen.

Skriv svar