Fråga ang. slipa Bottenfärg+byta fönster (h-båt)
-
ChristianIs
- Trogen medlem
Fråga ang. slipa Bottenfärg+byta fönster (h-båt)
Hej,
jag är på g att köpa en begagnad h-båt, jag fick tidigare svar på några frågor men tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att utveckla.
Båten är från 76 och är i helt ok skick. Dock fick jag höra att man måste slipa all bottenfärg för att laga sprickan vid kölens infästning då det ser ut som rost där. Hur mycket jobb är detta, och vad kan det kosta (fick en uppskattning på 5.000:-)? I dag är båten målad med en hård bottenfärg vilken den fick för 4år sedan och då slipades föregående färg ner till primern. Jag tror att vi kommer vara runt 2-4 mannar som gör detta jobb. Om jag använder båten denna säsong utan att fixa ev. rost — kommer det förvärras betydligt eller kan det vara ok?
Ena fönstret är har spruckit, så det måste bytas. Båda rutorna ser ut att vara dåligt tätade; de är endast limmade, ej skruvade. Man verkar ha bytt från de 2 rundade rutorna till en svart lång. Vad kostar en ny ruta? Vilket mtrl. ska man välja? Har ni ngn uppfattning om hur mkt mtrl som går åt till en ruta (tänkte så jag kan ringa runt och höra med glaskillarna)?
Jag bifogar några bilder på Köl och ruta.
Mvh
Christian
jag är på g att köpa en begagnad h-båt, jag fick tidigare svar på några frågor men tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att utveckla.
Båten är från 76 och är i helt ok skick. Dock fick jag höra att man måste slipa all bottenfärg för att laga sprickan vid kölens infästning då det ser ut som rost där. Hur mycket jobb är detta, och vad kan det kosta (fick en uppskattning på 5.000:-)? I dag är båten målad med en hård bottenfärg vilken den fick för 4år sedan och då slipades föregående färg ner till primern. Jag tror att vi kommer vara runt 2-4 mannar som gör detta jobb. Om jag använder båten denna säsong utan att fixa ev. rost — kommer det förvärras betydligt eller kan det vara ok?
Ena fönstret är har spruckit, så det måste bytas. Båda rutorna ser ut att vara dåligt tätade; de är endast limmade, ej skruvade. Man verkar ha bytt från de 2 rundade rutorna till en svart lång. Vad kostar en ny ruta? Vilket mtrl. ska man välja? Har ni ngn uppfattning om hur mkt mtrl som går åt till en ruta (tänkte så jag kan ringa runt och höra med glaskillarna)?
Jag bifogar några bilder på Köl och ruta.
Mvh
Christian
Re: Fråga ang. slipa Bottenfärg+byta fönster (h-båt)
Så där ser alla båtar med järnköl ut, slipa lite med rondell och på med rostskyddsprimer och måla, vad gäller rutan, gå till glasmästaren, här är en > http://www.stocksundet.se/lexan-margard ... olon-ar/14
"Sprickan" mellan köl och skrov är väl ett sikaflexliknade material ?? ( jag har glömt vad det heter som man lägger på en järnköl).
Här rör det sig en aning så det blir någ inte bra att plasta eller spackla med hårda färger utan du skall nog använda ett material som är flexibelt.
Rosten kommer säkert av att kölens färglager gått hål. Här får du skarapa rent , kanske använda fosforsyra ( aka rostätare) grunda och måla. Sedan kan du fylla skarven med något flexibelt.
Här rör det sig en aning så det blir någ inte bra att plasta eller spackla med hårda färger utan du skall nog använda ett material som är flexibelt.
Rosten kommer säkert av att kölens färglager gått hål. Här får du skarapa rent , kanske använda fosforsyra ( aka rostätare) grunda och måla. Sedan kan du fylla skarven med något flexibelt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Rosten på kölen behöver du nog bara fixa om du vill att båten skall vara snygg när du sjösätter den. Skall du ändå måla botten så kan du måla den svart, då syns inte rosten. 
Skrapa bort lite och fyll på med Sika, själv brukar jag se över skarven mellan köl och skrov varje år och plocka bort det som sitter löst och sedan fylla på.
Skrapa bort lite och fyll på med Sika, själv brukar jag se över skarven mellan köl och skrov varje år och plocka bort det som sitter löst och sedan fylla på.
-
ChristianIs
- Trogen medlem
tack för alla svar.matz skrev:Så där ser alla båtar med järnköl ut, slipa lite med rondell och på med rostskyddsprimer och måla, vad gäller rutan, gå till glasmästaren, här är en > http://www.stocksundet.se/lexan-margard ... olon-ar/14
Matz, betyder det att jag inte behöver slipa bort epoxyn föra att sedan epoxy-behandla båten igen?
/C
-
ChristianIs
- Trogen medlem
Så jag kan såga upp en springa och skrapa bort rosten, fylla på med sika och sen bottenmåla och allt är ok?Gaidin skrev:Rosten på kölen behöver du nog bara fixa om du vill att båten skall vara snygg när du sjösätter den. Skall du ändå måla botten så kan du måla den svart, då syns inte rosten.
Ursäkta, men jag har aldrig ägt en segelbåt innan (därav alla frågor) och vill inte ta mig vatten över huvudet om jag köper h-båten.
Såga inte utan skrapa och slipa..så här ser det ut > http://fenix.ownit.nu/bild/Kolen.pdf
Jag tycker heller inte det ser överväldigande illa ut. När det gäller järnkölar, så finns det två strategier: Antingen gör man den fullständigt rena och behandlar dem enligt konstens alla regler (många lager epoxy, spackel, slipning, mer epoxy och bottenfärg) eller så gör man punktinsatser. De flesta brukar då lära sig att det stora jobbet inte garanterar någonting i längden utan att punktinsatserna blir nödvändiga i alla fall. Om bilderna är typiska för skicket, så ser det verkligen inte illa ut.
Rens bort lös färg, måla med rostskyddsfärg/primer/epoxyfärg, spackla (undervattensdugligt spackel!), slipa och måla ! Det handlar inte bara om att det skall bli "snyggt" utan om att endast golfbollar går bäst med gropar i ytan... Kölen och rodret är kritiska vingprofiler, och de skall vara så slta och jämna man orkar få dem. En liten rostblobba som kommer fram då båten lyfts på hösten är inte en katastrof, men den behöver en åtgärd, givetvis. Skarven är normalt inte åtkomlig, och där får man göra litet varje år. Men eftersom den ligger mitt i "vingroten", som i sig är ett hydrodynamiskt problemområde, så är en liten defekt där inte så kritisk.
Indikationer på att göra ett större jobb är när grundfärgen flagnar, rostrosor syns på ytan och då får man jobba litet mer. De nyare H-båtarna har en plastkåpa utanpå järnkölen, och plast rostar inte. Hur det ser ut under kåpan vill man inte veta...
Tips: H-båten har lätt åtkomliga kölskruvar (dvs många kallar dem bultar, och menar de gängade pinnskruvar som sitter i kölen och som har muttrar på sig). Det finns också en centrumlyftögla under muttrarna vid ruffluckan. Det kan vara all ide att försöka efterdra muttrarna, men problemet är att man behöver rejäla verktyg. Men kan man låna är det bara tungt, inte dyrt. . Minimum för detta (bedömt) är en 3/4-tums hylsnyckelsats. Det som avslöjar behovet av detta är om man ser rostspår under muttrarnas brickor. Om inte är det lugnt. (Man kan köpa det man behöver för bara detta jobb på Biltema för 300 kr - T-handtag, förlängare och en hylsa som enstycks, men kolla mutterdimensionen! Hylsnyckelsatsen kostar runt tusingen - inget man köper om det inte behövs). Men med tanke på hur springan köl/skrov ser ut, så bör man kanske kolla.
Länk: http://h-boat.se/nya/forbundet/koptips/ http://h-boat.se/nya/tips-och-trix/ och där särskilt http://h-boat.se/nya/tips-och-trix/swe-250/
Vad gäller fönstren, så handlar det om att jobba in sig hos glasmästaren. De har lämpliga material (Lexan, Makrolon etc) och de (framförallt) göre n snygg kant på fönstret. Skall man jobba själv krävs det viss vana, tålamod och mental okänslighet för misstag. Man kan i så fall börja med något mindre eller något där kanterna inte syns. (Hur vet jag det - fråga inte
) Att rutan spruckit kan bero på två saker, var för sig eller i kombination: Dels kan den vara för klen och svag i sig själv, och vissa typer av "genomskinlig plast" blir litet sämre med åren. Då kan en spricka komma efter några år. Sedan skriver du att den är limmad. Normalt är det så man gör, men limfogen måste vara tjock nog, så den inte blir stum. Gängse metod för båtfönster är att limma dem med Sikaflex (typ, det finns olika märkesnamn) och ordna ett kontrollerat presstryck med skruvar, som man sätter i överstora hål i glaset. Då kan glaset (plastglaset) röra sig utan att sprickor uppstår i skruvhålen. Länk till en kommentar: http://www.plastskivor.se/2011/02/batru ... lexan.html
Rens bort lös färg, måla med rostskyddsfärg/primer/epoxyfärg, spackla (undervattensdugligt spackel!), slipa och måla ! Det handlar inte bara om att det skall bli "snyggt" utan om att endast golfbollar går bäst med gropar i ytan... Kölen och rodret är kritiska vingprofiler, och de skall vara så slta och jämna man orkar få dem. En liten rostblobba som kommer fram då båten lyfts på hösten är inte en katastrof, men den behöver en åtgärd, givetvis. Skarven är normalt inte åtkomlig, och där får man göra litet varje år. Men eftersom den ligger mitt i "vingroten", som i sig är ett hydrodynamiskt problemområde, så är en liten defekt där inte så kritisk.
Indikationer på att göra ett större jobb är när grundfärgen flagnar, rostrosor syns på ytan och då får man jobba litet mer. De nyare H-båtarna har en plastkåpa utanpå järnkölen, och plast rostar inte. Hur det ser ut under kåpan vill man inte veta...
Tips: H-båten har lätt åtkomliga kölskruvar (dvs många kallar dem bultar, och menar de gängade pinnskruvar som sitter i kölen och som har muttrar på sig). Det finns också en centrumlyftögla under muttrarna vid ruffluckan. Det kan vara all ide att försöka efterdra muttrarna, men problemet är att man behöver rejäla verktyg. Men kan man låna är det bara tungt, inte dyrt. . Minimum för detta (bedömt) är en 3/4-tums hylsnyckelsats. Det som avslöjar behovet av detta är om man ser rostspår under muttrarnas brickor. Om inte är det lugnt. (Man kan köpa det man behöver för bara detta jobb på Biltema för 300 kr - T-handtag, förlängare och en hylsa som enstycks, men kolla mutterdimensionen! Hylsnyckelsatsen kostar runt tusingen - inget man köper om det inte behövs). Men med tanke på hur springan köl/skrov ser ut, så bör man kanske kolla.
Länk: http://h-boat.se/nya/forbundet/koptips/ http://h-boat.se/nya/tips-och-trix/ och där särskilt http://h-boat.se/nya/tips-och-trix/swe-250/
Vad gäller fönstren, så handlar det om att jobba in sig hos glasmästaren. De har lämpliga material (Lexan, Makrolon etc) och de (framförallt) göre n snygg kant på fönstret. Skall man jobba själv krävs det viss vana, tålamod och mental okänslighet för misstag. Man kan i så fall börja med något mindre eller något där kanterna inte syns. (Hur vet jag det - fråga inte
Anders S
Tja, hade det varit jag så hade jag inte gjort något förrän det var dags att måla. Nu har ju jag min båt i sötvatten så det inträffar inte så ofta. Allt handlar väl om ambitionsnivå. Jag hade sett det som ett kosmetiskt problem.ChristianIs skrev: Så jag kan såga upp en springa och skrapa bort rosten, fylla på med sika och sen bottenmåla och allt är ok?
Ursäkta, men jag har aldrig ägt en segelbåt innan (därav alla frågor) och vill inte ta mig vatten över huvudet om jag köper h-båten.
-
ChristianIs
- Trogen medlem
Hej och tack för alla tips. De var verkligen givande och hjälpande. Jag slog iaf till igår. Var även och tittade på kölen igen och det såg mkt bättre ut irl än på korten. Detta blir toppen.
Några frågor, har monterat bort rutan som var sprucken, den har hål för skruvar men var som sagt limmad. Ska jag limma eller skruva den nya rutan?
Vart i kontakt med några plastmän, nästan alla sa att man ska ha plexi som rutor, vilket är raka motsatsen till vad jag läst på olika siter. Är det bara att leta vidare tills jag hittar lämplig leverantör av Polykarbonat?
Tids nog kommer vi att skrubba/städa båten på insidan, detta gäller även stuv-utrymmena under stickkojen. Jag såg att alla styvutrymmen har ett hål ca 1-2cm vilka ser ut som lens-hål, stämmer det? Enklast hade varit att köra högtryckstvätt där, dock vill man gärna veta var vattnet hamnar innan man kör på. Även tips på skurmedel välkomnas varmt.
/c
Några frågor, har monterat bort rutan som var sprucken, den har hål för skruvar men var som sagt limmad. Ska jag limma eller skruva den nya rutan?
Vart i kontakt med några plastmän, nästan alla sa att man ska ha plexi som rutor, vilket är raka motsatsen till vad jag läst på olika siter. Är det bara att leta vidare tills jag hittar lämplig leverantör av Polykarbonat?
Tids nog kommer vi att skrubba/städa båten på insidan, detta gäller även stuv-utrymmena under stickkojen. Jag såg att alla styvutrymmen har ett hål ca 1-2cm vilka ser ut som lens-hål, stämmer det? Enklast hade varit att köra högtryckstvätt där, dock vill man gärna veta var vattnet hamnar innan man kör på. Även tips på skurmedel välkomnas varmt.
/c
Jag skulle nog undvika högtryckstvätt inne i båten, det kan pressa in vatten på ställen där man inte vill ha det, och det kan spräcka laminatet i värsta fall.ChristianIs skrev:Hej och tack för alla tips. De var verkligen givande och hjälpande. Jag slog iaf till igår. Var även och tittade på kölen igen och det såg mkt bättre ut irl än på korten. Detta blir toppen.
/c
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Du kan nog få hjälp av Akriform Plast AB i Sollentua att skära till de rutor du behöver, de använder lasesrskärare så jobbet blir snyggt.
Nu har han som jag haft kontakt med slutat så du får ringa och fråga dig fram.
http://www.akriform.se/
Mackey
Nu har han som jag haft kontakt med slutat så du får ringa och fråga dig fram.
http://www.akriform.se/
Mackey
Akrylglas heter som marknadsnamn Plexiglas. Nu kallar även yrkesfolk allt möjligt för plexiglas, så du skall fråga vilket material plexiglaset är gjort av. När du hittar till en yrkesman som ger dig Besserwisserförklaringen (att plexiglas är ett fabrikat, och sedan förklarar vad det är för sorts genomskinligt glas som de föreslår dig har du förmodligen kommit rätt. Det du vill ha i ditt fönster är ett tillräckligt tjockt glas med UV-skydd och (antar jag) rökfärgat i lämplig nyans. Man kan tona klara plastrutor med solfilm, som på bilar.ChristianIs skrev:Hej och tack för alla tips. De var verkligen givande och hjälpande. Jag slog iaf till igår. Var även och tittade på kölen igen och det såg mkt bättre ut irl än på korten. Detta blir toppen.
/c
Rutan skall limmas med ett flexibelt lim. Många kallar det för tätningsmedel men rutan skall alltså sitta fast med det flexibla limmet. Skruvarna är bara till för att rutan skall komma rätt när man sätter dit den - de skall inte ens bottna, utan det skall finnas en strimma lim hela vägen. Det är ytterst lämpligt att ha massor av maskering på insidan av glaset och fönstrets utsida och på ruffens utsida. Bra lim är ofta svarta och extremt kletiga.
Jag rekommenderar att dammsuga överallt, sedan en avtorkning med lämpligt desinfektionsmedel. Du vill så långt det bara går ha torrt i alla fack (se tråden om mögelattack), kölen och överallt annars. Vad du skall tvätta med får du bestämma själv, men de effektiva medlen är inte helt snälla rent allmänt.
H-båtar är notoriska på att läcka ovanifrån så använd det lilla hamnkapellet som går mellan mast och akterluckor - alltid då du lämnar båten! Annars har du bara två ventilationsöppningar - den i fören och i ruffluckan, och det är alldeles för litet. H-båtar har ofta matta längs skrovet och det är lätt att det blir "skutdoft" i ruffen på dem.
Anders S
Plexiglas är ett varunamn för polymetylmetaakrylat, PMMA.
Det är ganska likt glas och spricker sprött.
Jag tycker att varunamnet Macrolon eller Lexan är en bättre plast att använda, dvs. polykarbonat, PC.
Polykarbonat är seg, så seg att man kan böja den i en plåtbock faktiskt.
Nackdelen är att den är något mera repkänslig än PMMA, fördelen är att den inte spricker om man böjder den eller slår på den med hammare.
Undvik alltid lösningsmedel på dessa plaster, PMMA blir spröd och krackelerad av sprit minns jag.
Man kan polera bort mindre repor och mattheet med en blandning av olja och sågspån.
Mackey
Det är ganska likt glas och spricker sprött.
Jag tycker att varunamnet Macrolon eller Lexan är en bättre plast att använda, dvs. polykarbonat, PC.
Polykarbonat är seg, så seg att man kan böja den i en plåtbock faktiskt.
Nackdelen är att den är något mera repkänslig än PMMA, fördelen är att den inte spricker om man böjder den eller slår på den med hammare.
Undvik alltid lösningsmedel på dessa plaster, PMMA blir spröd och krackelerad av sprit minns jag.
Man kan polera bort mindre repor och mattheet med en blandning av olja och sågspån.
Mackey
Jag skall täta mina fönster i vår och kapar tråden lite.
Någon som kan rekommendera ett bra lim? Är det polyuretan (Sika typ...) som gäller?
Någon som kan rekommendera ett bra lim? Är det polyuretan (Sika typ...) som gäller?