Mer Navionics...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Mer Navionics...

Inlägg av coppertail » sön 16 mar 2014, 14:36

T skrev:
coppertail skrev:Eniro sjökort är också gratis.
Och dessutom med kort som inte ser ut att vara plottat av en sockerrusig nioåring.
Eniro... e' de' telefånkatalogen?

:o
/T
Tack för det Televerket!
(Var det förresten inte just en rödlätt sockerrusig nioåring som yttrade den frasen i reklamfilmen?)
Kanske han som ritar kort åt Navionics nu? ;-)

Nu får vi sluta tramsa innan farbror Anders kastar ut oss...

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Mer Navionics...

Inlägg av T » sön 16 mar 2014, 14:40

coppertail skrev:
T skrev:
coppertail skrev:Eniro sjökort är också gratis.
Och dessutom med kort som inte ser ut att vara plottat av en sockerrusig nioåring.
Eniro... e' de' telefånkatalogen?

:o
/T
Tack för det Televerket!
(Var det förresten inte just en rödlätt sockerrusig nioåring som yttrade den frasen i reklamfilmen?)
Kanske han som ritar kort åt Navionics nu? ;-)

Nu får vi sluta tramsa innan farbror Anders kastar ut oss...
Detta är otrams, det är få fullaste allvar... Men jag kan nog hålla med dig om att en del sjökortsprogram kan vara ganska plottriga.

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Mer Navionics...

Inlägg av Seawolf » mån 17 mar 2014, 07:13

Eniros sjökort och app kräver uppkoppling för att läsa sjökorten. Dessutom saknas wayponts och rutter.
Om man däremot installerar gratisappen Androzic så kan den ställas in för att använda bland annat Eniros sjökort. Plus en uppsjö av andra onlinekartor. Och som sagts tidigare, Androzic kan använda BSB-KAP-sjökort via en konvertering. Då kan dessutom dessa kort visas sömlöst genom att Androzic automagiskt anpassar deras skala för att passa ihop.
Androzic har waypoints och rutter.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Mer Navionics...

Inlägg av T » mån 17 mar 2014, 09:46

Seawolf skrev:Eniros sjökort och app kräver uppkoppling för att läsa sjökorten. Dessutom saknas wayponts och rutter.
Om man däremot installerar gratisappen Androzic så kan den ställas in för att använda bland annat Eniros sjökort. Plus en uppsjö av andra onlinekartor. Och som sagts tidigare, Androzic kan använda BSB-KAP-sjökort via en konvertering. Då kan dessutom dessa kort visas sömlöst genom att Androzic automagiskt anpassar deras skala för att passa ihop.
Androzic har waypoints och rutter.
Det finns nog en uppsjö av appar öht... Jag laddade ner Marine Navigator för hela 57 kr (vilket är i stort sett gratis). Den tar BSB-korten direkt utan konvertering (med Androzic kändes det som om sommaren skulle vara över innan korten var konverterade och på plats...) Marine Navigator sitt jobb utan några direkta finesser. Det jag saknar där, och i alla appar jag stött på hittills, är möjligheten att ta in data från externa givare men det kanske finns.

:o
/T

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Mer Navionics...

Inlägg av oceansailor » mån 17 mar 2014, 18:32

Hmm Nu är jag lite konfunderad på hur Navionics Appen funkar med IPAD :?:

Som jag skrev tryckte jag på knappen "Update all charts" i lördags vilket resulterade i 500 MB update.
Trodde att det var en komplett uppdatering.

Idag kunde jag inte hålla mig och tryckte än en gång på samma knapp.

Ytterligare 410 MB updates tillgängliga???

Finns ju flera möjliga förklaringar.
1. Uppdaterings rutinen i APPEN funkar inte så bra eller är begränsad till en max.storlek?

2. Navionics jobbar intensivt på att åtgärda problemet med att hur presentera grynnorna.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Mer Navionics...

Inlägg av Seawolf » mån 17 mar 2014, 22:00

T skrev: Det finns nog en uppsjö av appar öht... Jag laddade ner Marine Navigator för hela 57 kr (vilket är i stort sett gratis). Den tar BSB-korten direkt utan konvertering (med Androzic kändes det som om sommaren skulle vara över innan korten var konverterade och på plats...) Marine Navigator sitt jobb utan några direkta finesser. Det jag saknar där, och i alla appar jag stött på hittills, är möjligheten att ta in data från externa givare men det kanske finns.

:o
/T
Jo, det tar lite tid att köra fram OZF-er. Jag har konverterat rubbet inkl. Hydrographicas för kusten runt plus sjöarna. Start för resp. område vid sovdags eller vid andra aktiviteter. Efter några dar var allt klart. Dessutom hundratals egenkalibrerade naturhamnar, men de filerna är inte så stora och går någorlunda fort.
När du börjar sakna visning av BSB-korten "skarvlöst" så kanske det lockar även dig.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar