Mer Navionics...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Mer Navionics...

Inlägg av T » lör 15 mar 2014, 08:42

Hur ominstallerar man Navionics på sin mobil (Android?). Ominstallerar helt och hållet alltså...
Jag laddade ner Navionics på min nya fina surfplatta och dessutom lite sjökort för närområdet.

Navionics har tidigare visat ett ej existerande grund utanför en populär vik i Sthlms skärgård. På surfplattan är det grundet numera borttaget, dvs den mörkblå fläcken finns kvar men djupsiffran är ändrad från 1,6 m till 7 m. Så någon form av uppdatering har skett, även webappen visar detta 'grund' på samma sätt.

Så vad gjorde jag med min felvisande mobil då? Jo, jag avinstallerade appen och installerade om. Men felet finns kvar. I själva verket fanns alla tidigare hämtade sjökort också kvar. När man avinstallerar appen blir uppenbarligen korten kvar nånstans? Var då? Hur får man bort dom, så man kan skaffa dom fräschaste korten? Att försöka ladda ner på nytt ett redan nedladdat område, funkar inte...

:o
/T

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Mer Navionics...

Inlägg av oceansailor » lör 15 mar 2014, 11:12

Det finns en extra tjänst där man betalar för uppdaterade kort. Köpes inuti Navionics Appen.

Har Du inte köpt uppdateringar lär Du få de gamla korten oavsett.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Mer Navionics...

Inlägg av T » lör 15 mar 2014, 11:17

oceansailor skrev:Det finns en extra tjänst där man betalar för uppdaterade kort. Köpes inuti Navionics Appen.

Har Du inte köpt uppdateringar lär Du få de gamla korten oavsett.
Det var ju konstigt att jag fick nya kort på surfplattan i så fall?
Ska se om jag har nån annan androidlur utan Navionics som jag kan prova på.

:o
/T

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Mer Navionics...

Inlägg av oceansailor » lör 15 mar 2014, 14:00

Kan ju vara så att det är "gamla" kort som Du fått på plattan.

Gissar att Navionics levererar den kartdatabas som var aktuell vid köpet av Appen om man inte köpt uppdateringar.

Borde bli lite krångligt adminitsrativt om så är fallet!

Jag prövade att ladda ner en karta där jag vet att det fanns en uppdatering. Fick alltid den "gamla" versionen utan uppdatering ända tills jag köpte uppdateringen.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Mer Navionics...

Inlägg av T » lör 15 mar 2014, 14:20

oceansailor skrev:Kan ju vara så att det är "gamla" kort som Du fått på plattan.

Gissar att Navionics levererar den kartdatabas som var aktuell vid köpet av Appen om man inte köpt uppdateringar.

Borde bli lite krångligt adminitsrativt om så är fallet!

Jag prövade att ladda ner en karta där jag vet att det fanns en uppdatering. Fick alltid den "gamla" versionen utan uppdatering ända tills jag köpte uppdateringen.
Visst kan dom vara gamla, dom jag laddat ned till plattan, men dom är nyare än dom på telefonen. Tyvärr kan jag inte hitta nåt ställe i appen att köpa kartuppdateringar på... letar väl för dåligt...

:o
/T

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Mer Navionics...

Inlägg av oceansailor » lör 15 mar 2014, 18:51

Öppna appen och gå till meny. Välj Navionics+

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Mer Navionics...

Inlägg av Jaramaz » lör 15 mar 2014, 18:55

Oceansailor blandar ihop morötterna.

Det han framför gäller för plotters då man köper sjökorten på minneskort. Navionics ändrade reglerna / affärsmodell för ett par år sedan så att det numera går att uppdatera sina gamla sjö- och minneskort.

Har man laddat ner en app på sin phone/pad/tablet så är det en annan femma: korten laddas ner då och då, man köper typiskt ett kort för Europa för ca 100:-.
Men sedan är det så att Navionics fann att man kunde sälja två olika versioner av appar: vanlig och HD. HD kostar mer.

Om nu Hr T har en version på sin fån, och en annan på sin tablett/pad så är saken klar.

T vet väl om att alla sina android-appar kan hanteras från en hemsida? Därför kan man, om man vill, köpa Navionics-appen till telefonen (antar icke HD och billigare) och sedan ladda ner den till sin tablet via denna hemsida. Appen med låg upplösning räcker långt.

/J

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Mer Navionics...

Inlägg av T » lör 15 mar 2014, 20:27

Jaramaz skrev:Oceansailor blandar ihop morötterna.

Det han framför gäller för plotters då man köper sjökorten på minneskort. Navionics ändrade reglerna / affärsmodell för ett par år sedan så att det numera går att uppdatera sina gamla sjö- och minneskort.

Har man laddat ner en app på sin phone/pad/tablet så är det en annan femma: korten laddas ner då och då, man köper typiskt ett kort för Europa för ca 100:-.
Men sedan är det så att Navionics fann att man kunde sälja två olika versioner av appar: vanlig och HD. HD kostar mer.

Om nu Hr T har en version på sin fån, och en annan på sin tablett/pad så är saken klar.

T vet väl om att alla sina android-appar kan hanteras från en hemsida? Därför kan man, om man vill, köpa Navionics-appen till telefonen (antar icke HD och billigare) och sedan ladda ner den till sin tablet via denna hemsida. Appen med låg upplösning räcker långt.

/J
För att ta det från början... sommaren 2012 laddade jag för första gången ner Navionics Europe. Detta till den androidlur jag hade då och fortfarande har/använder. Jag har senare (våren 2013) laddat ner appen till ytterligare en androidlur. Dessa två lurar verkar ha identiska Navionicsappar, åtminstone vad gäller det icke existerande grundet jag nämnde i mitt första inlägg.
Vintern.. nåja... 2014 laddade jag ner samma redan köpta app till min nyinköpta surfplatta, alltså den vanliga enkla, ej-HD-versionen, av Navionics. Den funkar alldeles utmärkt (med de begränsningar som avhandlas i en annan tråd) men det är inte samma sjökort. I plattan fick jag markera alla områden jag ville ha kort för och göra 'download map' och fick då uppenbarligen nyare kort än vad jag får till telefonen när jag avinstallerar Navionics och installerar på nytt. Vid ominstallation i telefonen behöver jag inte markera några områden jag vill ha sjökort för, dom finns där vare sig jag vill eller inte... Vilket får mig att tro att Navionics inte avinstalleras helt när man tror att man gör det; antingen blir korten kvar eller så blir det kvar nån form av tabell som säjer vilka kort av vilken version man tidigare använt. Troligast ligger korten kvar nånstans på luren, det verkar osannolikt att Navionics skulle spara gamla ouppdaterade kortversioner bara för min skull?
Så hur av/om-installerar man Navionics helt och hållet? Det var liksom frågan det, se'....

:o
/T

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Mer Navionics...

Inlägg av oceansailor » lör 15 mar 2014, 21:53

Klicka på den här länken om uppdatering av Navionics Appen.

http://www.navionics.com/en/news/navion ... rade-now-0

Funkade inte så bra med länken :(

Men jag citerar:


Navionics+ includes Map Updates for 12 months and award winning SonarCharts™ on iPhone/iPad via in-app upgrade.

SonarCharts™ is a high def bathymetry map great for locating fishing areas and revealing incredible bottom contours. SonarCharts™ is widely available around the world with some exceptions (Canada, South America, Sweden, Norway, Finland, Greenland, West Africa, India, China, South East Asia and the Pacific Islands). Coverage continues to expand, please check frequently.

Navionics+ is available on all iPhone & iPad apps (Menu > Upgrades&Apps> ) that have updated to version 4.7 and can be purchased in-app for $4.99 to $38.99 on iPhone and $24.99 to $64.99 on iPad and valid for 12 months.

Click here to learn how to get Navionics+ and our other upgrades!
See Navionics+ video.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Mer Navionics...

Inlägg av T » lör 15 mar 2014, 22:08

oceansailor skrev:Klicka på den här länken om uppdatering av Navionics Appen.

http://www.navionics.com/en/news/navion ... rade-now-0

Funkade inte så bra med länken :(

Men jag citerar:


Navionics+ includes Map Updates for 12 months and award winning SonarCharts™ on iPhone/iPad via in-app upgrade.

SonarCharts™ is a high def bathymetry map great for locating fishing areas and revealing incredible bottom contours. SonarCharts™ is widely available around the world with some exceptions (Canada, South America, Sweden, Norway, Finland, Greenland, West Africa, India, China, South East Asia and the Pacific Islands). Coverage continues to expand, please check frequently.

Navionics+ is available on all iPhone & iPad apps (Menu > Upgrades&Apps> ) that have updated to version 4.7 and can be purchased in-app for $4.99 to $38.99 on iPhone and $24.99 to $64.99 on iPad and valid for 12 months.

Click here to learn how to get Navionics+ and our other upgrades!
See Navionics+ video.
Märkte också att det var nåt lurt med länken....
Men jag är ändå inte särskilt hjälpt av info om hur man uppdaterar Äppelappar... funkar dåligt med android... :?

:o
/T

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Mer Navionics...

Inlägg av oceansailor » lör 15 mar 2014, 22:42

Mr T. Det kan Du ha rätt i. Sorry att jag inte kunde bidra med något.

Men kanske finns det några IPAD users på forumet :D

Det är nog osannolikt att man har "fri" uppdatering på Android och tar betalt bara för IPAD/IPHONE.

Förra våren upptäckte jag just det att min IPHONE var bättre uppdaterad än IPADEN. Kontaktade Navionics och frågade hur jag kunde uppdatera
kartorna i Paddan så att de fick samma information som IPHONE. Det gick inte enligt supporten.

"Enda lösningen var att vänta på att de sjösatte "in-app" uppgraderingen till Navionics+"

Kan ju vara så illa att man ännu inte har sjösatt Navionics+ för Android ännu?

Hur som helst är det väldigt smidigt att uppgradera korten med Navionics+. Man klickar på en knapp "Upgrade all charts" Vilket jag gjorde idag.
Det blev ca 500 MB för hela Europa appen.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Mer Navionics...

Inlägg av Seawolf » sön 16 mar 2014, 09:31

Prova att först avinstallera Navionics från din Android.
Sen kopplar du en PC till den med USB, eller använder en filhanterare för Android, för att leta efter en katalog i dess internminne som heter "Navionics". Finns den kvar efter din avinstallation är det nog där den gamla infon finns om vilka kartor du hade tidigare. Prova att radera denna katalog.
Jag har inte provat detta, men det har en skaplig chans att funka. Har du en skräp-Android så prova på den först (installera, läs in kartor, avinstallera , radera katalog, installera igen)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Mer Navionics...

Inlägg av T » sön 16 mar 2014, 11:44

Seawolf skrev:Prova att först avinstallera Navionics från din Android.
Sen kopplar du en PC till den med USB, eller använder en filhanterare för Android, för att leta efter en katalog i dess internminne som heter "Navionics". Finns den kvar efter din avinstallation är det nog där den gamla infon finns om vilka kartor du hade tidigare. Prova att radera denna katalog.
Jag har inte provat detta, men det har en skaplig chans att funka. Har du en skräp-Android så prova på den först (installera, läs in kartor, avinstallera , radera katalog, installera igen)
Provade nåt liknande under morronen. Jag tog bort Navionicsmappen utan att avinstallera programmet först. Det funkade, tror jag... än så länge iaf... dvs jag fick ladda om sjökorten och fick därvid upp nya kort, åtminstone vad gäller min 'grynna'.
Om man öppnar Navionicsmappen kan man säkert nöja sig med att bara ta bort korten och därvid spara rutter och tracks och vad man nu kan tänkas ha för nåt. Men jag provade detta på min reservlur och där fanns nog inte så mycket mer än sjökort. Men det kan ju ligga lite sjökortindex och liknande i mappen, som sen ställer till det om det inte matchar. Så allt fick åka.

Så... slutsatsen är väl att det verkar som att det går att uppdatera korten, om än på ett väldigt yxigt sätt. Fast gratis...

:o
/T

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Mer Navionics...

Inlägg av coppertail » sön 16 mar 2014, 13:46

Eniro sjökort är också gratis.
Och dessutom med kort som inte ser ut att vara plottat av en sockerrusig nioåring.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Mer Navionics...

Inlägg av T » sön 16 mar 2014, 14:13

coppertail skrev:Eniro sjökort är också gratis.
Och dessutom med kort som inte ser ut att vara plottat av en sockerrusig nioåring.
Eniro... e' de' telefånkatalogen?

:o
/T

Skriv svar