Spirbom

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Spirbom

Inlägg av janne » ons 12 mar 2014, 11:45

Hej

Finns det några tumregler för hur lång en spirbom ska vara? Är det pytagoras sats som gäller med förseglet tvärs ut från förstaget, där bommen då blir hypotenusa?
Jag har en kutterriggad båt med en högt skuren klyvare (Yankee) på förstaget. Det är alltså ganska långt från mastfoten till förstaget som sitter ute på ett peke. Klyvarens skothorn når ungefär till masten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Spirbom

Inlägg av Anders S » fre 14 mar 2014, 13:47

janne skrev:Hej

Finns det några tumregler för hur lång en spirbom ska vara? Är det pytagoras sats som gäller med förseglet tvärs ut från förstaget, där bommen då blir hypotenusa?
Jag har en kutterriggad båt med en högt skuren klyvare (Yankee) på förstaget. Det är alltså ganska långt från mastfoten till förstaget som sitter ute på ett peke. Klyvarens skothorn når ungefär till masten.
I princip är det Pythagoras sats som gäller, om man vill maximera den projicerade ytan. Det spelar ingen roll hur man räknar - bommen blir lika lång vare sig seglet är stort och förstaget nära som tvärtom om den räta vinkeln bildas vid förtag/segel.

Min lösning på följdfrågan "men när mina segel är inte alltid lika stora?" är att ha en justerbar spinnakerbom/spirbom. På din båt (Joshua var det väl?) kanske du skall ha dubbla spirbommar och då får man kompromissa så att de mindre seglen går längre föröver och de större går akteröver en smula. Man kan kanske inte svinga hur långa bommar som helst och lika långa bommar är kanske att föredra om man har flera. .
Anders S

Skriv svar