Ett unikt erbjudande...?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Ett unikt erbjudande...?

Inlägg av T » tis 25 feb 2014, 20:15

I dag med posten kom ett brev innehållande ett (påstått) unikt erbjudande...
Man kan för 149 kr få 4 nummer av antingen Praktiskt Båtägande, Båtägare eller Båtnytt. Dessutom får man en praktisk sportväska på köpet...
Det är ju inga jättepengar det handlar om och dessutom kunde det ju vara kul att få nåt annat än räkningar i brevlådan. Som omväxling.
Men vilken ska man välja?
Praktiskt Båtägande har jag aldrig ens tittat i och har ingen aning om vilken nivå dom praktiska båtägartipsen ligger på.
Båtnytt prenumererade jag på under många år men gav till sist upp för 15 år sen, den blev allt mer ointressant för mig som seglare men dom kanske har skärpt till sig på senare år?
Båtägare avhandlar väl bara motorbåtar?
Så... vilken kan man som segelbåtsinnehavare tänkas ha störst utbyte av, om ens någon?

:o
/T

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Ett onödigt erbjudande...?

Inlägg av Lasse L » tis 25 feb 2014, 21:26

Fick tvenne brev. från Sv Sjö.
Orkade inte läsa dom när jag såg att det var reklam.
Direkt i återvinningen.
Tröttnade på båttidningar för flera år sen, läser numera bara På kryss, Båtologen och Länspumpen.

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Ett unikt erbjudande...?

Inlägg av Peter_K » tis 25 feb 2014, 21:29

Båtnytt brukar jag snabbt bläddra igenom, och undra jaha..? Var är resten av tidningen?

Praktiskt Båtägande är mer... praktisk? Högt och lågt. Vissa tips är bra och genomarbetade, som hur du t ex mallar och syr en sprayhood, eller underhåller dina verktyg. Andra är inskickade tips av "snör-farbröder", sådana som med hjälp av snören löser det mesta. Så här bygger du en släde för att smörja likrännan med hjälp av metallskrot alla antas ha liggande, tvättsvamp och superlim - och ett snöre, såklart - till exempel.

I dagsläget finns det nog ingen båttidning som är klockren för mig. Antingen är det glassigt, eller så är det "värst ". Snabbast , extremast, galnast.... Jag saknar en tidning med samma passion som fanns i t ex Segling förr. Man riktigt kände hur de som skrev artiklarna älskade det de skrev, och det var lika kul att läsa om långseglingar, rekordförsök och galna renoveringsprojekt. Närmast den känslan idag får jag när jag läser "Klassiska Båtar", skön blaska jag kan rekommendera för den som vill nörda ner sig i klassiska båtmodeller.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » tis 25 feb 2014, 23:09

segling lades ner, så en del reklam slipper man, gillar Pbä, men jag antar att det som allt är tycke och smak som
avgör, den känns som jag vill vill vara, jag är ingen träbåtsmänniska, finns inte tid, vet inte vad som
händer när man trimmar, jackar man kolven???
Så den blaskan ligger på min nivå, men snörena fattar jag mej inte på, lycka till med ditt val, sen är det ju så
att ska allt mätas med plånboken då kommer vi inte att ha några kolorerade tidskrifter kvar alls, så det kan
vara en fråga om ansvar att hålla ngn blaska med prenumeranter . eller är det bara jag??? (Brunnberg)

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » ons 26 feb 2014, 08:21

Finns väll tre som duger?
På kryss
Blur
Search

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » ons 26 feb 2014, 08:48

Ja, jag vet inte vad som har hänt med båttidningarna. För 20 år sedan tyckte jag det fanns flera av tidningarna som var läsvärda men sedan har det antingen stått still och stampat eller också har man fyllt ut tidningen med mer reklam. Den enda som står för lite nytänkande (eller är det gammalt?) tycker jag är Praktiskt Båtägande, dom har bra variation i sina artiklar och det är både högt och lågt som någon skrev innan. Segling föll på att dom fastnat i samma tråkiga fotspår, tyvärr kan Båtnytt hamna i samma dike -man har någon test av en ny Hanse och ny styrpulpitbåt, något reportage om ett färdmål på västkusten, var finns systembolagen utefter vår kust o.s.v. Samma sak år efter år -det nya året är en kopia av det förra.
Tidningen Båtliv som man får gratis (som ansluten till Sv Båtunionen) fyller faktiskt en del av de behoven man kan läsa i "köpetidningarna".
Parallellt med mitt båtintresse är jag också intresserad av äldre fordon och där har det i jämförelse skett en utveckling med ett flertal nya tidningar de senaste 5-10 åren, förr fanns bara Classic Motor men idag är det en handfull tidningar med likartat innehåll -och de flesta verkar klara livhanken.

Men för att svara på trådskaparens fråga är mitt råd Praktiskt båtägande, den skiljer sig lite från mängden.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 26 feb 2014, 12:55

Instämmer med tidigare; För mycket reklam, för mycket reklam på redaktionell plats om knasiga (praktiska?) tillbehör. För lite kurage hos redaktionerna; Alla testade båtar är bra utom de som inte har en svensk (etablerad) försäljare. Ingen uppföljning av myndigheters beslut varken (bra, dåliga eller tokiga). Står sällan på båtägarens/konsumentens sida vid konflikter med stora och självgoda företag/tillverkare/distributörer (den typen av artiklar/information förekommer aldrig/sällan).

Får Båtliv via klubbens medlemskap i SBU. Är så där. Mer uppfriskande är blur

Om sportväskan är värd pengarna så kanske.....

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » ons 26 feb 2014, 13:18

Lite utanför ämnet men -det här med båttester i tidningarna har blivit mer och mer utslätat, helt rätt som förre talare säger, alla testade båtar är bra. På 80-talet vågade journalisterna/båttestarna sticka ut lite mer och verkligen säga ifrån ifall någon båt inte höll måttet, om man nuförtiden tittar i t.ex Båtnytt där man testar ex-vis en Hanse segelbåt så ser man oftast en stor annons från samma tillverkare någon annan stans i tidningen. Tacka tusan för att man då inte skriver något negativt om den båten, man biter inte den hand som föder en. Men alla båtar är inte genomgående bra, oavsett om det gäller en billig Bavaria eller en dyr Najad. Lite lustigt kan då vara att läsa en beg-båt-test där båten som ny naturligtvis fick fin kritik men nu, 10 år senare, visade sig vara mindre bra (för nu behöver man inte ta någon hänsyn till den kanske nedlagda tillverkaren).
Här tycker jag faktiskt biltidningarna i sina nybilstester vågar vara lite tuffare, är det en skräpbil så skriver man detta.

Blåsut
Silvermedlem

Inlägg av Blåsut » lör 01 mar 2014, 11:17

En mycket trevlig båttidning, som jag prenumererar på sedan några år tillbaka, är den finlandssvenska Frisk Bris. Bra blandning av båtreportage, seglingsberättelser och natur- och kulturartiklar från den finländska och åländska skärgården.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Ett onödigt erbjudande...?

Inlägg av toaen » lör 01 mar 2014, 11:35

Lasse L skrev:Fick tvenne brev. från Sv Sjö.
Orkade inte läsa dom när jag såg att det var reklam.
Direkt i återvinningen.
Tröttnade på båttidningar för flera år sen, läser numera bara På kryss, Båtologen och Länspumpen.
Fick också brev från Svenska sjö. Tänkte det var faktura på en av mina båtföräkringar. Blev väldigt snopen när det var erbjudande om att köpa båttidningar.

Läser nästan inte de tidningar jag får via båtklubbarna och lyktas säga upp prenumerationen på de andra. Alla gamla tidningar har jag slängt - en hel Golf+ fullastad.

Vad sysslar Svenska sjö med egentligen. Har de blivit nån form av "väskedängare" för allahanda trams!?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 01 mar 2014, 12:28

toaen skrev:
Fick också brev från Svenska sjö. Tänkte det var faktura på en av mina båtföräkringar. Blev väldigt snopen när det var erbjudande om att köpa båttidningar.

Läser nästan inte de tidningar jag får via båtklubbarna och lyktas säga upp prenumerationen på de andra. Alla gamla tidningar har jag slängt - en hel Golf+ fullastad.

Vad sysslar Svenska sjö med egentligen. Har de blivit nån form av "väskedängare" för allahanda trams!?
Känner likadant för den här sortens erbjudanden.

Min åsikt om PB är att artiklarna möjligtvis kan tjäna som en sorts inspiration, men inte mer. De andra båttidningarna lämnar mig helt oberörd och läser dem endast i väntrum av olika slag! Sist (i går hos frisören) Vi Båtägare. Hos tandläkaren väljer jag Grönköpings Veckoblad.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 01 mar 2014, 15:21

S-B A-son skrev:...

Känner likadant för den här sortens erbjudanden.

Min åsikt om PB är att artiklarna möjligtvis kan tjäna som en sorts inspiration, men inte mer. De andra båttidningarna lämnar mig helt oberörd och läser dem endast i väntrum av olika slag! Sist (i går hos frisören) Vi Båtägare. Hos tandläkaren väljer jag Grönköpings Veckoblad.

mvh Sven-Barry
Jag tror jag satsar på 4 nr av PB... och får en fin väska på köpet, förutom inspirationen alltså. Dessutom har PB:s chefredaktör sin båt på samma varv som jag, så man måste ju vara lite kollegial...
Min tandläkare har en Båtnytt, minns inte riktigt hur gammal den är men jag brukar bläddra i den en gång om året och eftersom den inte sätter några djupare spår är den som ny varje gång.

/T

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 02 mar 2014, 11:08

Ska du till mässan får du fyra nummer + väskan för 100 kr.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 02 mar 2014, 14:07

Peter_K skrev:Ska du till mässan får du fyra nummer + väskan för 100 kr.
Å f-n! Tack för tipset! Tur att jag inte hann beställa nåt då... 8)

/T

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 02 mar 2014, 19:54

Väskan var inget för mig, jag tog istället fem nummer och ingen premie för samma hundring.
:-)
Alla borde ha skägg

Skriv svar