Vid mastning förra året råkade vi, under transport i kärran, stöta toppen i backen och toppbeslaget blev snett. Såg det först när masten var uppe.. Vindexen lutade framåt.
Konstaterade nu att det kanske går att bända bryta tillbaka, eller köpa nytt? Vad hittar man Isomat mastbeslag?
Toppbeslag isomatmast
- Tompaiuppsala
- Trogen medlem
Re: Toppbeslag isomatmast
Benns har Isomat-delar eller kan ta hem. Här ( http://www.rigrite.com/Spars/Isomat_Spa ... t_Sections ) är en amerikansk sida med mycket info (men de är snordyra!) Men är det "locket" som böjts en smula kan du troligen rikta det utan problem, det bär ingenting, utan är just ett lock. Är det den svetsade, gjutna delen som blivit tilltufsad är det betydligt sämre,Tompaiuppsala skrev:Vid mastning förra året råkade vi, under transport i kärran, stöta toppen i backen och toppbeslaget blev snett. Såg det först när masten var uppe.. Vindexen lutade framåt.
Konstaterade nu att det kanske går att bända bryta tillbaka, eller köpa nytt? Vad hittar man Isomat mastbeslag?
En lösning (om det bara är locket som skevar) kan ju vara att mäta noga och göra en kil som riktar upp skruvens läge. Att bara bocka tillbaka vindexen är kanske alltför brutalt?
Anders S
Mitt "masttoppsbeslag" "lutar" så jag fick böja "Vindexstången" så att den pekar rätt upp. Det är ju bara en aluminium "pinne".Anders S skrev: En lösning (om det bara är locket som skevar) kan ju vara att mäta noga och göra en kil som riktar upp skruvens läge. Att bara bocka tillbaka vindexen är kanske alltför brutalt?
Du kan åka till UMBAB svets o smidesfirma som är justa att ha och göra med. De har hjälpt mig ett par gånger med att fixa mastdetaljer i aluminium. De håller till på Verkstadsgatan 5.