Seapilot

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seapilot

Inlägg av Seawolf » tis 18 feb 2014, 19:19

Jo, det verkar som om Trial-versionen av Oziexplorer bara är begränsad med avseende på följande:

The Trial Version has almost all the features of the full version (works with all supported image formats and datums) but with these limitations
No communication with the GPS for upload/download
No saving or loading of Waypoints, Events, Tracks etc
No saving of map as an image file
Will close down after 1 hour of running (must be restarted)
All the files necessary to run OziExplorer
Help file
Demonstration data files.

I så fall bör det gå bra att importera BSB-mfl. sjökort och få fram .MAP-filerna

Detta styrks av vad som anges som begränsningar i Shareware-versionen (där anges explicit att import inte går att göra):


No Nag screen - The screen which displays the message unregistered when OziExplorer is started is removed.
User selectable datums - More than 100 datums are available. By specifying the correct datum OziExplorer can automatically convert coordinates between them as required.
User Selectable Map Projections - Many map projections are supported.
Local Grid Systems - The following grids are supported, UTM, British (osgb), Irish, New Zealand, Swedish, Swiss, France, Italy and User Grid coordinates systems, plus others.
Multi Point Calibration System - Up to 9 points to be used to calibrate the map. This means images which are rotated and/or skewed can be calibrated. By using more points an "over determined" solution can be found to provide even more accuracy.
Map Importing
Import Map Images - Maps in any of the image formats which OziExplorer supports can be imported providing they have georeferencing information provided using one or more of the following methods - tfw, jgw, sdw files * geotiff (only selected tags supported) * USGS fgd file * mapinfo tab file (for raster file type only) * ecw images. This feature allows you to import these map images and create OziExplorer maps.
Import BSB and NOS/GEO charts - This feature allows you to import these chart images and automatically create OziExplorer maps. Note - these charts are proprietary and are licensed for use in OziExplorer and cannot be saved to any other format.
Import Maptech PCX and RML charts - This feature allows you to import these chart images and automatically create OziExplorer maps. Note - these charts are proprietary and are licensed for use in OziExplorer and cannot be saved to any other format.
MapView - This provides you with a small view of the map which shows a red rectangle which is the area you can see on the large map. You can the drag this rectangle over the small map and when released the view of the large map will change to suite. Waypoints, events and the plot trail also plot on the small view of the map.
Merge Waypoints and Events - For Lowrance/Eagle and Garmin Receivers only. When downloading Waypoints this provides the ability to merge the Waypoint with those already on the map.
Send Single Waypoints and Routes Direct to GPS - For most makes of GPS, a single waypoint can be sent directly to the GPS by point and click (right click on the waypoint and select option from menu). A single Route can be sent or retrieved from the GPS by pressing the buttons on the Route window.
Ability to alter Moving Map settings.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » tis 18 feb 2014, 21:42

Det verkar som om det finns gott om olika navappar och framför allt finns det alternativ som medger att man kan använda sina redan inköpta BSB-kort.
Nu ska jag bara bestämma mig för vilken platta jag ska köpa... Jag var och kände och klämde på en Tab Z idag... så kanske jag har redan bestämt mig. Måste skaffa mig lite mera detaljinfo, hitta den bästa kombinationen av pris och leveranstid och så se över vad jag har för olika mobilabbonemang.. Sen så!

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Seapilot

Inlägg av Anders S » ons 19 feb 2014, 07:43

T skrev:Det verkar som om det finns gott om olika navappar och framför allt finns det alternativ som medger att man kan använda sina redan inköpta BSB-kort.
Nu ska jag bara bestämma mig för vilken platta jag ska köpa... Jag var och kände och klämde på en Tab Z idag... så kanske jag har redan bestämt mig. Måste skaffa mig lite mera detaljinfo, hitta den bästa kombinationen av pris och leveranstid och så se över vad jag har för olika mobilabbonemang.. Sen så!

:o
/T

Nu när du bestämt dig (nästan) får man litet försynt fråga var du ser en båtplatta framför dig? Skall du skrota datorn, och har du helt valt bort en dedikerad plotter/navigator ?
Anders S

öman
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 19:26
Ort: Södertälje

Re: Seapilot

Inlägg av öman » ons 19 feb 2014, 09:32

Vad tror ni om dom nya "ruggade" windows plattorna som börjar komma nu, T,ex har Getac http://www.ruggedpcreview.com/3_slates_getac_f110.html och Panasonic modeller som ser bra ut. Troligtvis väldigt dyra i Sverige men brukar väl dyka upp på e-bay efter någon tid. Stora 10-11" skärmar som går att läsa i dagsljus, IP65 och ganska stöttåliga. Räcker IP65 för en normal semestersegling i regn?
X-99

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » ons 19 feb 2014, 10:10

Anders S skrev:...
Nu när du bestämt dig (nästan) får man litet försynt fråga var du ser en båtplatta framför dig? Skall du skrota datorn, och har du helt valt bort en dedikerad plotter/navigator ?
Plotter/navigator har jag valt bort av flera anledningar... dels har jag sett det som en fördel att datorn, som används till navigation, även kunnat användas till en massa andra saker, dels så vill jag ha en hyfsat stor skärm, 5 tum skulle vara alldeles för lite, hellre 10 tum, men då blir dom väldigt klumpiga och väldigt dyra...
Datorn skulle nog få följa med men hur den skulle användas vet jag inte riktigt. Jag har kört SeaClear på PC i 14 år eller nåt och har samtliga spår sparade... vad jag nu ska ha dom till men lite kul är det... och så har jag massor med BSB-kort...
När det gäller placering av en platta vet jag inte... Det vore enkelt att göra en liten håll-o-mojäng på ruffskottet i sittbrunn men den skulle göra sig bra på navbordet också, jag fick nog prova mig fram lite. Jag använder alltid papperskort i sittbrunn i första hand, en gammal vana. När jag tappat bort mig, en gammal ovana, lutar jag mig lite framåt och tittar ner på datorn på navbordet för en uppdatering (Jag behöver alltså inte gå ner i ruffen, bara sätta mig upp lite...). Men om man nu har en platta som tål vatten och som inte behöver ha en massa sladdar i sig, kanske den troligast skulle få bo nånstans i sittbrunnen ändå.

:o
/T

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » ons 19 feb 2014, 10:15

öman skrev:Vad tror ni om dom nya "ruggade" windows plattorna som börjar komma nu, T,ex har Getac http://www.ruggedpcreview.com/3_slates_getac_f110.html och Panasonic modeller som ser bra ut. Troligtvis väldigt dyra i Sverige men brukar väl dyka upp på e-bay efter någon tid. Stora 10-11" skärmar som går att läsa i dagsljus, IP65 och ganska stöttåliga. Räcker IP65 för en normal semestersegling i regn?
Om jag haft mer ström och tjockare plånbok, hade det mycket väl kunna bli en sån där istället.. Den ser helt ok ut och priset nämns ingenstans, man kan kanske ana varför...

:o
/T

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Seapilot

Inlägg av stangen » ons 19 feb 2014, 11:20

öman skrev:Vad tror ni om dom nya "ruggade" windows plattorna som börjar komma nu, T,ex har Getac http://www.ruggedpcreview.com/3_slates_getac_f110.html och Panasonic modeller som ser bra ut. Troligtvis väldigt dyra i Sverige men brukar väl dyka upp på e-bay efter någon tid. Stora 10-11" skärmar som går att läsa i dagsljus, IP65 och ganska stöttåliga. Räcker IP65 för en normal semestersegling i regn?
"Ruggad?" Du menar väder- och stötskyddad? Och varför börja med att välja hårdvara?
En vettigare beslutsväg är väl ändå: 1, välj kartor (om nu plotter är enda behovet). 2, välj app eller program som stöder kartorna man valt. 3, välj apparat/platta som fixar 1 och 2.

Om man har annat behov (tex kunna ta in data från instrument, avancerad kappseglingsrouting/navigering) kanske kedjan ser annorlunda ut där man väljer program/app som klarar det behov man har (och då "får" de kartor som programmet stöder). Hursomhaver hamnar val av hårdvaran långt ner på listan i det fallet också.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seapilot

Inlägg av Seawolf » ons 19 feb 2014, 12:12

Prova med en 7tumd t.ex. Samsung tab 2 eller tab3, kostar 600 och uppåt begagnad och ca 1000 ny. Jag har en tab2 7tum och den är bra nog, och den är lätt at hålla i en hand. Sen är du vet vad du vill ha och kanske ruggade är billigare så kan du alltid byta upp dig.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » ons 19 feb 2014, 15:30

Seawolf skrev:Prova med en 7tumd t.ex. Samsung tab 2 eller tab3, kostar 600 och uppåt begagnad och ca 1000 ny. Jag har en tab2 7tum och den är bra nog, och den är lätt at hålla i en hand. Sen är du vet vad du vill ha och kanske ruggade är billigare så kan du alltid byta upp dig.
Jag har svårt att hitta plattor i dom prisklasser du nämner men bortsett från det har vi kanske lite olika behov/önskemål... Själv vill jag ha en 10-tumsskärm, jag ser inget behov av att ha plattan i ena handen och rorkulten i den andra. Jag vill ha 4G/LTE i plattan, att ha det i en telefon och köra wifi emellan ser jag som en nödlösning. Den ska vara fullt användbar till allt som en 'normal' människa använder en platta till (inte bara navigation, alltså). Jag behöver inte köpa den billigaste plattan som finns (inom rimliga gränser), det är viktigare att den täcker mina behov och har dom egenskaper jag söker och jag vill köpa den i Sverige och få garanti och kvitto på det sätt som är brukligt här.
Men jag sitter inte i sjön. Ännu. Vem vet vad man kan hitta i samband båtmässan?

:o
/T

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Seapilot

Inlägg av WhitePearl » tis 25 feb 2014, 18:50

Jag har kört med 2st Sony Experia Tablet Z och är mycket nöjd med dem. Eftersom jag köpte dem innan de kommit till Sverige så fanns det ingen bra hållare för marint bruk på marknaden. Jag tillverkade därför egna hållare som fungerade ändamålsenligt. Dock fick jag förlita mig på laddning via MicroUSB, vilket varken är vädersäkert eller speciellt effektivt.
En av de stora fördelarna med Sony'n är att den har två externa "guldpläterade laddningsbleck", detta innebär att man kan ha extern laddning som därmed inte är väderkänslig.

Jag har därför införskaffat Brodit hållare där jag kommer sätta fast de RAM fäste som jag har sedan tidigare för att montera mot de 25mm rostfria rören. Jag byter ut de skruvar som sitter på hållaren till rostfria.
Laddaren som följer med är en DC/DC omvandlare som omvandlar 12V till 5V och som är kortslutningsskyddad, detta innebär att om det mot förmodan skulle bli kortslutning vill laddningsblecken, så är det bara att "blåsa rent" och starta om DC/DC omvandlaren. Varken laddare eller Xpereia:n kommer ta skada.

Länk till installationen jag körde med förra säsongen
http://sywhitestar.se/2013/07/03/sony-x ... m-plotter/

Länk till Brodits hållare
http://www.brodit.se/product.html?id=51 ... Tablet%20Z

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » tis 25 feb 2014, 21:14

WhitePearl skrev:Jag har kört med 2st Sony Experia Tablet Z och är mycket nöjd med dem. Eftersom jag köpte dem innan de kommit till Sverige så fanns det ingen bra hållare för marint bruk på marknaden. Jag tillverkade därför egna hållare som fungerade ändamålsenligt. Dock fick jag förlita mig på laddning via MicroUSB, vilket varken är vädersäkert eller speciellt effektivt.
En av de stora fördelarna med Sony'n är att den har två externa "guldpläterade laddningsbleck", detta innebär att man kan ha extern laddning som därmed inte är väderkänslig.

Jag har därför införskaffat Brodit hållare där jag kommer sätta fast de RAM fäste som jag har sedan tidigare för att montera mot de 25mm rostfria rören. Jag byter ut de skruvar som sitter på hållaren till rostfria.
Laddaren som följer med är en DC/DC omvandlare som omvandlar 12V till 5V och som är kortslutningsskyddad, detta innebär att om det mot förmodan skulle bli kortslutning vill laddningsblecken, så är det bara att "blåsa rent" och starta om DC/DC omvandlaren. Varken laddare eller Xpereia:n kommer ta skada.

Länk till installationen jag körde med förra säsongen
http://sywhitestar.se/2013/07/03/sony-x ... m-plotter/

Länk till Brodits hållare
http://www.brodit.se/product.html?id=51 ... Tablet%20Z
Det blev Sony Xperia Tab Z... fast bara en... Kunde inte hålla mig när jag ändå nästan hade bestämt mig... :roll:
Jag köpte en laddningsdocka med USB-anslutning, jag får se om och hur den kan komma till användning i båten, som jag skrivit tidigare har jag hittills inte haft något elektroniskt sjökort ute i sittbrunn utan bara pappersdito. Det lär nog fortsätta så, även om jag kanske undantagsvis tar upp plattan nu när det inte kommer att finnas en massa sladdar att ta hänsyn till.

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seapilot

Inlägg av Seawolf » ons 26 feb 2014, 14:25

Kan nämna att jag råkade finna ut att Androzic kan ställas in för att användas flera olika online-baserade kartor och sjökort. Man kan exempelvis välja Eniros sjökort. Androzic har både möjlighet till spår och waypoints etc. Man kan alltså ha både BSB- och t.ex. Eniros kort åtkomliga samtidigt i Androzic.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » tor 27 feb 2014, 11:48

Seawolf skrev:Kan nämna att jag råkade finna ut att Androzic kan ställas in för att användas flera olika online-baserade kartor och sjökort. Man kan exempelvis välja Eniros sjökort. Androzic har både möjlighet till spår och waypoints etc. Man kan alltså ha både BSB- och t.ex. Eniros kort åtkomliga samtidigt i Androzic.....
Nu har jag provat lite... Att konvertera kort till OZF3-format mha IMG2OZF tar nog en evig tid... kanske 2 min per kort och det handlar om 250 kort... Jag har hittills nöjt mig med 3 st (61, 6141, HG615-04)
Sen själva appen som sådan verkar lite 'hemlig' men man kanske lär sig vartefter. Har t.ex svårt att få den att välja bästa karta, är jag inne på HG-kortet och drar mig sidledes därifrån kommer inte 61 upp som jag väntade mig, det förblir en stor vit fläck bara... men jag lär mig väl.
Jag ska prova mer och ev konvertera alla kort om jag kommer underfund med hur appen funkar och jag tycker den är bra. Men tack för tipsen, ändå.
Plattan var förresten bra men å andra sidan har jag inget att jämföra med...

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seapilot

Inlägg av Seawolf » tor 27 feb 2014, 19:33

Under menyvalet "inställningar" finns bl.a. valet "Karta/sjökort"
Där kan man aktivera/avaktivera "bästa karta", "intilliggande kartor", "använd onlinekarta" (om du t.ex. valt Eniro Marine för sånt) samt några till.
Man kan därmed åstadkomma lite olika beteenden på det hela.

Vidare, under "visa" kan du bl.a. ställa in "se framåt" 0-90%, dvs, hur mycket av sjökortet du vill se framför båten och hur mycket bakom.
Där finns även "åtgärder öppningsbara panelen"
Tänk på att det går bra att ha underkataloger för sjökorten. Anger man moderkatalogen så blir även undrkatalogernas sjökort åtkomliga. Anger man bara underkatalogen blir bara den åtkomlig.
Om man skrollar runt lite vildsint med intillligande kartor aktivt, så dyker systemet ibland, eller blir segt att ta emot nya knappningar, eftersom processorn jobbar sig blå med att skala om olika kartpixlar till nya skalor som passar ihop på heltid då. Men så kör man ju inte under gång med plottning.

Vid OZF-konverteringen, ange att nya MAP-filen INTE skall innehålla katalogangivelse för sjökortsfilen. Då kan du flytta runt MAP och OZF-filerna till passande kataloger utan krångel.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar