Seapilot

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Seapilot

Inlägg av M.A.C. » lör 15 feb 2014, 14:02

Jag kör pc i båten och en platta i sittbrunnen som treminal, trödlöst via vnc.
Det finns väl ännu inte någon app som motsvarar ett bra navprogram på pc.
Är det enbart en enkel plotter som behövs så finns Marine Navigator för Android, Lite är gratis. Tar bsb kort som många redan har i sin pc.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Seapilot

Inlägg av oceansailor » lör 15 feb 2014, 14:09

Kanske kan den här sidan ge lite vägledning.
http://www.bast-i-test.se/tester_pa_bas ... latta.html

Längst ner på sidan finns en listning på en massa tester. När en platta ligger på tre i topp på de flesta tester så kan man nog utgå ifrån att det inte är en slump eller en subjektiv bedömning.

Sedan gäller det bara att definiera sina egna krav och se om de är uppfyllda.

Själv prioriterar jag:

GPS (alla har inte det)
LÄSBARHET (stor skillnad i solsken)
MINNE ( korten tar mycket plats om man har sjökort samt någon bilnavigator app)
OPERATIV

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Seapilot

Inlägg av toaen » lör 15 feb 2014, 14:15

GaryGary skrev:Jag har navionics app både i S4an och i Google Nexus 7. Tror inte den kostade mer än några 100.
Jag har också Navionics app med sjökort för hela Europa utan Danmark och England. Tyvärr har jag redan uppgraderat för nästa sommar och även köpt Danmark inklusive Grönland, Island och Färöarna. Hela Europa kostar väl ett par hundralappar och Danmark dubbelt så mycket.

Med tanke på hur mycket sjökort det är så är det ju ändå relativt billigt. Att man i de flesta zommingsläge inte kan se ett par mindre öar som täcker en yta 100x170 meter är väl inte så noga. Det lär ju finnas betydligt mindre grund som heller inte syns innan man zomar in maximalt. men det spelar väl heller ingen roll. Jag har ju en båt som tål att gå på grund med. :?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Seapilot

Inlägg av sator » lör 15 feb 2014, 15:19

T
Jag är medveten om att laylines inte blir riktigt rätt utan vinddata mm. Men
Tror det kan hjälpa lite när man "syftar" fram när det är dags att slå. Tror även det
kan hjälpa när man ska taktiska beslut. Kanske.. :) inbillar mig att helikopter perspektiv
med lite stöd från linjer. Kan hjälpa till när man seglar i halvkända vatten.

Trots att jag gillar teknik. Vill jag inte att det tar överhanden. Speciellt inte i seglingen.
Segling är mycket känsla, och så vill jag ha det. Men gärna med lite lagom teknikstöd
när det behövs. Särskilt vid kappsegling. :)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » lör 15 feb 2014, 16:30

sator skrev:T
Jag är medveten om att laylines inte blir riktigt rätt utan vinddata mm. Men
Tror det kan hjälpa lite när man "syftar" fram när det är dags att slå. Tror även det
kan hjälpa när man ska taktiska beslut. Kanske.. :) inbillar mig att helikopter perspektiv
med lite stöd från linjer. Kan hjälpa till när man seglar i halvkända vatten.

Trots att jag gillar teknik. Vill jag inte att det tar överhanden. Speciellt inte i seglingen.
Segling är mycket känsla, och så vill jag ha det. Men gärna med lite lagom teknikstöd
när det behövs. Särskilt vid kappsegling. :)
När du pratade om laylines var jag först inne på att det var den räta linjen mellan två märken och hade lite svårt att hänga med... men layline kan man kanske kalla vilken linje som helst, som leder till ett märke.
Jag gillar nog teknik jag med, till en viss del iaf.. Det är kul att koppla ihop saker och få till nya funktioner. Men när seglingen blir för intensiv glömmer, jag för det mesta bort det mesta... håller ett öga på loggen och windexen och seglar på känsla utan så mycket tankar på taktik och navigation. Det brukar gå fort, inte alltför sällan åt fel håll.. fort men fel... :wink:

:o
/T

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Seapilot

Inlägg av sator » lör 15 feb 2014, 17:12

T skrev:
sator skrev:T
Jag är medveten om att laylines inte blir riktigt rätt utan vinddata mm. Men
Tror det kan hjälpa lite när man "syftar" fram när det är dags att slå. Tror även det
kan hjälpa när man ska taktiska beslut. Kanske.. :) inbillar mig att helikopter perspektiv
med lite stöd från linjer. Kan hjälpa till när man seglar i halvkända vatten.

Trots att jag gillar teknik. Vill jag inte att det tar överhanden. Speciellt inte i seglingen.
Segling är mycket känsla, och så vill jag ha det. Men gärna med lite lagom teknikstöd
när det behövs. Särskilt vid kappsegling. :)
När du pratade om laylines var jag först inne på att det var den räta linjen mellan två märken och hade lite svårt att hänga med... men layline kan man kanske kalla vilken linje som helst, som leder till ett märke.
Jag gillar nog teknik jag med, till en viss del iaf.. Det är kul att koppla ihop saker och få till nya funktioner. Men när seglingen blir för intensiv glömmer, jag för det mesta bort det mesta... håller ett öga på loggen och windexen och seglar på känsla utan så mycket tankar på taktik och navigation. Det brukar gå fort, inte alltför sällan åt fel håll.. fort men fel... :wink:

:o
/T
Haha. Välkommen till klubben fort men fel! :)

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Seapilot

Inlägg av M.A.C. » lör 15 feb 2014, 18:54

Laylines på en skärm behövs inte..:)
Tejpa syftmärken på relingen 100, 90 och 80 grader tex ( mot en winch eller annat). så har ni alltid koll på slagen, funkar i alla väder och även om batterierna dör...

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Seapilot

Inlägg av sator » lör 15 feb 2014, 19:38

MAC
Funkar även med kompass! :D
Tanken är att få lite helikopter perspektiv. Att lättare kunna se om man efter slaget, tex sträcka mellan kobbar
och skär som är bortanför synfältet. Går med karta naturligtvis. Men känns som det kan vara smidigare
på en skärm. Finns proffsprogram som tex Expedition. Men är långt mer dyrt och överkurs för vad jag vill ha just
nu. Något som funkar på Ipaden istället för laptop är också ett stort önskemål.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Seapilot

Inlägg av coppertail » lör 15 feb 2014, 19:48

Ifall ursprungsämnet fortfarande är intressant kan jag inflika med att jag kört Seapilot rätt länge nu.
Fungerar kanon helt enkelt. Framförallt är det ju S57 sjökortsdata som är en annan värld än till exempel Navionics.
Hydrographicas specialer går ju också att köpa till.
Smutt med AIS också, sålänge man har internetuppkoppling.

10726
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 22:29
Ort: kristianstad

Re: Seapilot

Inlägg av 10726 » lör 15 feb 2014, 20:04

För att laylines skall vara meningsfulla måste man känna till den sanna vindens vinkel. Att båten har en (antagen) kryssvinkel på 45 grader hjälper icke, utom i specialfrågan "kryss och vart bär nästa slag?
För mig som seglar även om vinden bär emot och därmed inte undantagsvis utan istället rätt ofta ställer mig frågan "vart bär nästa slag" så hade det varit till hjälp med en layline 45grader på min plotter som enkelt kunde slås på/av.
Men visst järngenuan kan ju ersätta detta problem enkelt :)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » lör 15 feb 2014, 20:43

coppertail skrev:Ifall ursprungsämnet fortfarande är intressant kan jag inflika med att jag kört Seapilot rätt länge nu.
Fungerar kanon helt enkelt. Framförallt är det ju S57 sjökortsdata som är en annan värld än till exempel Navionics.
Hydrographicas specialer går ju också att köpa till.
Smutt med AIS också, sålänge man har internetuppkoppling.
Klart att det är intressant! Har du seglat nåt med Seapilot eller blir det bara motorbåtsåka? (Hur går det med projektet förresten?)
Kan man koppla in sin egen AIS när internet inte längre räcker till?

:o
/T

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » lör 15 feb 2014, 20:47

10726 skrev:
För att laylines skall vara meningsfulla måste man känna till den sanna vindens vinkel. Att båten har en (antagen) kryssvinkel på 45 grader hjälper icke, utom i specialfrågan "kryss och vart bär nästa slag?
För mig som seglar även om vinden bär emot och därmed inte undantagsvis utan istället rätt ofta ställer mig frågan "vart bär nästa slag" så hade det varit till hjälp med en layline 45grader på min plotter som enkelt kunde slås på/av.
Men visst järngenuan kan ju ersätta detta problem enkelt :)
Innan du är framme där, dit nästa slag bar, har vinden vridit.. :wink:
Men... 45 gr i förhållande till vad då?

:o
/T

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Seapilot

Inlägg av coppertail » lör 15 feb 2014, 21:10

T skrev:
coppertail skrev:Ifall ursprungsämnet fortfarande är intressant kan jag inflika med att jag kört Seapilot rätt länge nu.
Fungerar kanon helt enkelt. Framförallt är det ju S57 sjökortsdata som är en annan värld än till exempel Navionics.
Hydrographicas specialer går ju också att köpa till.
Smutt med AIS också, sålänge man har internetuppkoppling.
Klart att det är intressant! Har du seglat nåt med Seapilot eller blir det bara motorbåtsåka? (Hur går det med projektet förresten?)
Kan man koppla in sin egen AIS när internet inte längre räcker till?

:o
/T
Inte en aning om det går att koppla extern AIS till plattan/telefonen.
Men det är ju inomskärs man har störst nytta av AIS så man ser vad som kommer runt hörnet.
Jag har inte seglat med Seapilot men väl motoriserat i 0-40 knop i alla väder.
Borde funka under segel också tycker jag.

Projektet ja, tackar som frågar. Det befinner sig någonstans mellan färdigställande och tigersågen.
Har varit lite kort om tid i år, då jag stått till eder tjänst med att vidmakthålla den maritima infrastrukturen.

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Seapilot

Inlägg av M.A.C. » sön 16 feb 2014, 08:55

sator skrev:MAC
Funkar även med kompass! :D
Tanken är att få lite helikopter perspektiv. Att lättare kunna se om man efter slaget, tex sträcka mellan kobbar
och skär som är bortanför synfältet. Går med karta naturligtvis. Men känns som det kan vara smidigare
på en skärm. Finns proffsprogram som tex Expedition. Men är långt mer dyrt och överkurs för vad jag vill ha just
nu. Något som funkar på Ipaden istället för laptop är också ett stort önskemål.
Med kompass så måste man ju kunna räkna, snabbt dessutom...:)
Sen ska man ju plotta den linjen på ett kort, det tar på tok för lång tid.
Jag kör MaSea som har laylines men använder uteslutande mina syftmärken i alla fall. Mycket enklare och snabbare.
Man behöver en snubbe som kollar elektroniken hela tiden om det ska funka bra.
Att leka med laylines på långa avstånd funkar inte särskilt bra, man måste ta hänsyn till leeway, strömmar och vindvrid så felmarginalerna blir stora.
Men visst, det är kul med teknik..:)
Har man verkligen nytta av det..?
Inte så mycket som man tror alltid...

JensE
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 15 feb 2014, 13:03

Re: Seapilot

Inlägg av JensE » sön 16 feb 2014, 11:10

Hej Mr. T

Jag kör sedan förra sommaren Seapilot. Generellt sett mycket nöjd med appen och AIS plottningen av fartyg är jättebra när man seglar i farleder. Det bästa är ändå möjligheten att planera ruttalternativ kvällen innan runt lägerelden. Väldigt enkelt och snabbt.

Det som jag retat mig lite på är att sjökortet man köper inte innehåller hydrographica detaljer, vilket t.ex min Garmin gör. I praktiken innebär det att du inte får samma upplösning. Hydrographica korten kan köpas till so SK. In-app purchase för ca 90kr/st. Låter ju inte så blodigt, men då ska man veta hur många olika celler det finns. Det blir en hel del pengar om man vill ha detaljer för Stockholms skärgård.

Det andra är väderfunktionen som iofs är billig, men inte ens i närheten vad klart.se kan leverera. Man kan varken få riktningen i en overlay på kartan eller simulera förändringen över tid.

Nåväl - jag tycker det är en jättebra app som är så smidig för planering och navigering att jag ser ingen anledning att testa någon annan. Ju fler vi blir ju mer ökar kraven på nya och bättre funktioner.

Skriv svar