Seapilot

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Seapilot

Inlägg av T » fre 14 feb 2014, 12:57

En glad nyhet, i alla fall för mig som är Äpple-allergiker, är att en androidversion av Seapilot är på G. Högst troligt är den klar till årets seglingssäsong... (?)
Så... nu har jag, tycker jag, en giltig anledning att införskaffa ett styck surfplatta, frågan är bara vad jag ska köpa? På många av mina elekt(ron)iska prylar står det Samsung och dom har ju bra alternativ men jag har sneglat rätt mycket på Sony Xperia Tablet Z... den är dyr, visst, men den är hyfsat vattentät och har fått, i huvudsak, väldigt bra omdömen... Jag antar att det här på SG vimlar av åsikter i frågan... eller?
En annan nyhet, kanske inte lika glad men likväl en nyhet, är att Havsverket har uppdaterat sin Viva-app. Helt ny layout och en del nya funktioner. Inget dramatiskt... men ändå...

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seapilot

Inlägg av Seawolf » fre 14 feb 2014, 15:47

Jag har en Samsung Tab2 7" och har inget ont att säga om den. Den finns nu i något förnyat utförande, och omkring tusenlappen.
Dess prestanda duger att se på Youtube, TV och PlayTV ifall den blåtandsanslutna mobilens bredband har krut nog, och det har det oftast.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Seapilot

Inlägg av sator » fre 14 feb 2014, 18:15

Hej!
Jag är en äpple fanatiker ända ut i fingerspetsarna.långt innan ajfåne mm kom till världen. Styrkan är
främst integrationen mellan alla enheter.

Kör du samsung nalle m.m så kanske du ska kika på deras plattor lite extra. Just för integration mellan enheter
är alltid bättre med samma tillverkare.

Sedan jag skaffat ipaden, så ser jag ingen väg tillbaka. Datorn används i princip enbart till arbetsuppgifter.
Mail, surf ,sociala medier,streamar youtube, musik, radio, seglingsfilmer till tv, prenumerationer på tidningar, pdfmanualer. M.m. M.m är/används på plattan.
Mycket smidig manick!
Sen att man kan ha den som plotter. Det är bara en bonus! :D

Letar själv efter navigations app. Men, vill helst hitta något där man kan lägga in laylines m.m!
Någon som har tips?

Skaffa en platta, du kommer inte ångra dig! (Även om det inte är en iPad air ;)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » fre 14 feb 2014, 19:35

sator skrev:Hej!
Jag är en äpple fanatiker ända ut i fingerspetsarna.långt innan ajfåne mm kom till världen. Styrkan är
främst integrationen mellan alla enheter.

Kör du samsung nalle m.m så kanske du ska kika på deras plattor lite extra. Just för integration mellan enheter
är alltid bättre med samma tillverkare.

Sedan jag skaffat ipaden, så ser jag ingen väg tillbaka. Datorn används i princip enbart till arbetsuppgifter.
Mail, surf ,sociala medier,streamar youtube, musik, radio, seglingsfilmer till tv, prenumerationer på tidningar, pdfmanualer. M.m. M.m är/används på plattan.
Mycket smidig manick!
Sen att man kan ha den som plotter. Det är bara en bonus! :D

Letar själv efter navigations app. Men, vill helst hitta något där man kan lägga in laylines m.m!
Någon som har tips?

Skaffa en platta, du kommer inte ångra dig! (Även om det inte är en iPad air ;)
Med laylines menar du kappseglingskurser, kurser mellan märkena? Eller vad?
Jag vet inte allt man kan göra med Seapilot men det verkar ju vara en hel del om man läser här: http://s3.amazonaws.com/seapilot/manual ... 1_6_SE.pdf

Det blir nog en platta till sist även om jag inte är lika it-integrerad som du... (kan bero på att jag haft IT som yrke i 35 år eller så) men om och när det blir en platta så blir det nog en 10-tummare med 3G/LTE... kanske vattentät också¨... hmmm... fast vilken?

:o
/T

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Seapilot

Inlägg av Kalle Kula » fre 14 feb 2014, 20:54

IPad Air är nog bäst...

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » fre 14 feb 2014, 21:26

Kalle Kula skrev:IPad Air är nog bäst...
Å fan... hur funkar den med android?

:o
/T

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Seapilot

Inlägg av sator » fre 14 feb 2014, 22:30

T
Jag vet vad du menar. Det är lätt att det blir prylar bara för att det ska vara så. :D är själv av åsikten
att det ska vara en meningsfull funktion. Det jag gillar med äppelskruttet. Är att det bara fungerar (98% iaf)

Jag brukar resonera så här.. Ska jag köpa något, så köper jag näst "vassaste". För jag brukar ha kvar pinalerna
länge. Byter aldrig bara för att det inte är det senaste. Köpte plattor till tonåringarna hemma. Insåg snart
att en sån ska jag skaffa när det är dags att uppgradera datorn.. Så det blev en platta istället.
Sen är det så. Att det man köpt, är gammal modell efter ett halvår eller så..

Laylanes är lägsta vinkeln man kan ta för att nå upp till märket. Går man djupare mot märket. Måste man slå upp
för att runda. Tänkte det kan vara gött att ha när man kappseglar på skärgårdsbanor. Kan vara svårt att uppskatta vinkel
och avstånd till rundningsmärken mm i lite obekanta vatten.

Ska läsa seapilots manual. Finns fler appar. Inavix har fått bra betyg. Har ingen koll på vad som finns i android världen.
Men borde finnas gott urval där med!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » fre 14 feb 2014, 23:01

sator skrev:T
Jag vet vad du menar. Det är lätt att det blir prylar bara för att det ska vara så. :D är själv av åsikten
att det ska vara en meningsfull funktion. Det jag gillar med äppelskruttet. Är att det bara fungerar (98% iaf)

Jag brukar resonera så här.. Ska jag köpa något, så köper jag näst "vassaste". För jag brukar ha kvar pinalerna
länge. Byter aldrig bara för att det inte är det senaste. Köpte plattor till tonåringarna hemma. Insåg snart
att en sån ska jag skaffa när det är dags att uppgradera datorn.. Så det blev en platta istället.
Sen är det så. Att det man köpt, är gammal modell efter ett halvår eller så..

Laylanes är lägsta vinkeln man kan ta för att nå upp till märket. Går man djupare mot märket. Måste man slå upp
för att runda. Tänkte det kan vara gött att ha när man kappseglar på skärgårdsbanor. Kan vara svårt att uppskatta vinkel
och avstånd till rundningsmärken mm i lite obekanta vatten.

Ska läsa seapilots manual. Finns fler appar. Inavix har fått bra betyg. Har ingen koll på vad som finns i android världen.
Men borde finnas gott urval där med!
Jag vet vad man brukar avse med layline... men för att få den info som jag tror du vill ha måste man ju ha en hel del kompletterande info också.. vind, båtdata, polardiagram och kanske lite mer. Jag tror att en app som kan hantera alla dessa uppgifter kostar lite mer än några hundralappar?
Det som fick mig att intressera mig för Seapilot är dom sjökort som används, åtminstone här i Sverige. Plottersjökort, typ Navionics, Garmin, C-map och annat, har aldrig imponerat. Jag har ingen plotter öht utan jag kör med papperskort och en PC med Seaclear och BSB-kort som facit på navbordet... Det funkar bra men man måste ju visa lite tekniktillvändhet... :wink:
Jag tror du gör helt rätt i att köpa det näst vassaste som täcker upp dina behov. Jag gör väl på ungefär samma sätt, jag köper sånt som funnits ett tag om jag tycker jag behöver det. Oftast i alla fall, fast det är sällan ändå.. min telefon är snart 2 år... men jag har den mest till att ringa på. Däremot om Samsung lyckas få ut sin Ativ Q, kommer jag hänga på låset, stå först i kön...
När Seapilot för android kommer, ska jag sätta mig och lusläsa manualen så får vi se sen. Men det är ju en bra ursäkt för en platta... eller hur?

:o
/T

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Seapilot

Inlägg av Kalle Kula » fre 14 feb 2014, 23:37

T skrev:
Kalle Kula skrev:IPad Air är nog bäst...
Å fan... hur funkar den med android?

:o
/T
Det är bara att välja...vilken affärsmodell vill Du sitta fast i..
IOS resp Android har sina resp fördelar och nackdelar..

Båda är lika bra eller lika dåliga...men Apples hårdvara inger för mig mest förtroende...

Men som sagt...vilken affärsmodell väljer Du..

I båda varianterna är du både kund och produkt som säljs...tro inget annat!

Med vänlig hälsning,

/Ola

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Seapilot

Inlägg av GaryGary » lör 15 feb 2014, 01:20

Jag har navionics app både i S4an och i Google Nexus 7. Tror inte den kostade mer än några 100.

10726
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 22:29
Ort: kristianstad

Re: Seapilot

Inlägg av 10726 » lör 15 feb 2014, 08:43

Laylines saknar jag med. Det borde väl inte vara svårt att visa kryssvinken utifrån den färdriktingspil som alltid visas. Lägg till en inställning som gör det möjligt att slå av kryssvinkelsvisningen när man ej kryssar. Man skulle t o m kunna ange vilken kryssvinkel båten har eller åtminstone default använda 45 grader.
Seapilots styrka jämfört med andra kartprogram är väl annars att man kan få in AIS informationen på kartan om man har en platta med GSM.

/Bosse

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Seapilot

Inlägg av Anders S » lör 15 feb 2014, 09:53

För privatbruk väljer man det man personligen tilltalas av. Vilken "affärsmodell" som man vill ansluta sig till är möjligen ett problem för företag eller "reklamare" som promotar sig själva via sitt yttre. I en så nätt miljö som T:s egen båt torde det vara fritt fram att välja det man gillar. Eller ? (Hint: Moderna, kund- och personaltillvända företag arbetar i riktning mot att lösa problemen med BYOD, just för att göra personliga teknikval så transparenta och fria som möjligt. Men det är industritrender och en litet vag framtid vi talar om i så fall. Men att "köpa in sig i en affärsmodell" är precis vad progressiva organisationer vill undvika, i alla fall på leverantörsnivå. Traditionella leverantörer älskar givetvis om man gör "strategiska partnerval" ända ner på hårdvarunivå. Jag misstänker att T vet vet precis vad detta handlar om)

Jag hade i så fall tittat en smula på användningsergonomi. Vattentät nämndes, men efter regn kommer ofta sol, och läsbarhet i solljus är av värde, om man nu inte vill gå ner för att titta på facit. Därför skulle jag vilja sätta vattentät (verkligen!) och gärna en transreflektiv, men åtminstone en mycket ljusstark skärm på önskelistan. Jag vet inte om det finns plattor med båda dessa goda egenskaper? Det jag däremot vet är att de flesta ÅF och tillverkare har närmast perversa krav på att telefoner (och då rimligen läsplattor) inte utsätts för fukt om man behöver använda garantin.

För att laylines skall vara meningsfulla måste man känna till den sanna vindens vinkel. Att båten har en (antagen) kryssvinkel på 45 grader hjälper icke, utom i specialfrågan "kryss och vart bär nästa slag?". En bäringslinjal fungerar bra till detta och kan anvädas till mycket annat, men... (snabb googlesökning) ... "Seapilot har även elektroniska bäringslinje och distansmarkör som snabbt och enkelt kan..."
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » lör 15 feb 2014, 11:18

Det är bra att Anders S klargjort vad som avsågs med 'affärsmodell', det fattade jag inte först och ärligt talat fattar jag inte nu heller.. :?

För mig handlar det nog om att välja plattform, IOS, Windows eller Android (med plattform avses där man står när tåget har gått). IOS har jag av olika anledningar valt bort, så då återstår Android och Windows. Windows är i sammanhanget alldeles för nytt och okänt för mig. Android, alltså.

Vad gäller hårdvaran kan jag, om jag skulle valt jag valt IOS som plattform, välja Apple. Med Android som plattform kan jag välja Samsung, Sony, LG, Asus och en hel hoper andra. Det ger mig större valfrihet.

När det sen kommer till navigationsappen, är det just nu Seapilot som intresserar mig även om det finns andra. Vilka funktioner som finns ska jag, om ingen berättar det för mig, noggrant sätta mig in i den dag androidversionen är klar men som Anders S googlat fram verkar det ju finnas en hel del, t.ex en elektronisk bäringslinje som uppenbarligen ger bäring och avstånd till en valfri punkt.

Är det nån som har nån erfarenhet av Seapilot i nån av de versioner som redan finns?

:o
/T

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Seapilot

Inlägg av Kalle Kula » lör 15 feb 2014, 12:44

Beträffande affärsmodeller...

Anders har helt rätt i att det är en oerhört viktig sak i företagsvärlden att välja rätt..det kan få stora konsekvenser för bl.a integration och kostnader - initialt och i framtiden..

Men även i köpet av telefon eller platta bör man vara medveten om att man är både kund som köper den pryl man vill ha...men dessutom produkt eftersom din leverantör gladeligen tjänar pengar på att sälja information kring ditt sätt att använda den fina prylen.. Detta så att t.ex riktad marknadsföring kan göras till/mot Dig av andra företag genom den plattformen din telefon/platta utgör.

Google lanserade tidigt Android som det "goda alternativet" till det "onda sluga beräknande alternativet" som Äpplet stod för..

Många tror fortfarande att det är sant och väljer t.ex att köpa en Android pryttel bara därför..

Som vanligt, det finns inget rätt eller fel, jag använder mig av både Android och IOS-prylar..den ena eller andra är bättre på något, den ena eller andra är sämre på något annat.

Välj vad Du vill, men gör det med öppna ögon..

There are no free lunches...du väljer eller hamnar i en affärsmodell..var medveten om det..

Med vänlig hälsning,

/Ola

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » lör 15 feb 2014, 13:19

Kalle Kula skrev:Beträffande affärsmodeller...

Anders har helt rätt i att det är en oerhört viktig sak i företagsvärlden att välja rätt..det kan få stora konsekvenser för bl.a integration och kostnader - initialt och i framtiden..

Men även i köpet av telefon eller platta bör man vara medveten om att man är både kund som köper den pryl man vill ha...men dessutom produkt eftersom din leverantör gladeligen tjänar pengar på att sälja information kring ditt sätt att använda den fina prylen.. Detta så att t.ex riktad marknadsföring kan göras till/mot Dig av andra företag genom den plattformen din telefon/platta utgör.

Google lanserade tidigt Android som det "goda alternativet" till det "onda sluga beräknande alternativet" som Äpplet stod för..

Många tror fortfarande att det är sant och väljer t.ex att köpa en Android pryttel bara därför..

Som vanligt, det finns inget rätt eller fel, jag använder mig av både Android och IOS-prylar..den ena eller andra är bättre på något, den ena eller andra är sämre på något annat.

Välj vad Du vill, men gör det med öppna ögon..

There are no free lunches...du väljer eller hamnar i en affärsmodell..var medveten om det..

Med vänlig hälsning,

/Ola
Jag trodde jag gjort klart, redan i första meningen i mitt första inlägg, att jag redan valt bort Apple?

Frågan handlade om vilken androidplatta som är lämplig-ast (oavsett vad som står på min mobiltelefon) att köra Seapilot på. Om det inte klart framgick så gör det väl det nu...
Sen vill jag så här i efterhand utöka frågan till att även handla om Seapilots eventuella för- och nackdelar. Kanske även tips på konkurrenter i ungefär samma prisklass.

Mvh

:o
/T

Skriv svar