Skiljerelä eller pryltemas manick?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem

Re: Skiljerelä eller pryltemas manick?

Inlägg av peterh » tis 11 feb 2014, 15:47

paliswe skrev:Jag har förespråkat att koppla D+ till STARTBATTERIETs pluspol. Ingenting annat.
Sen är det märkligt att konservatismen är så djupt rotad hos båtägare. Det får helt enkelt inte vara några andra lösningar än de som alltid funnits och helst kostar max 100:-. Men det finns båtägare som vill ha bättre fungerande lösningar och är beredd att lägga pengar på detta. Ett skiljerelä kopplar ihop alla batterierna så dessa hamnar på en gemensam lägstanivå. En laddboster laddar ca 20% mer i förbrukningsbatterierna.
De installationer som jag hjälpt till med har resulterat i båtägare som blivit över hövan nöjda. Men bara för att man råkar jobba med båtar innebär väl inte att man blir exkluderad från ett forum. Jag gör inte reklam för företaget, jag förespråkar en lösning som vem som helst kan köpa i vilken butik som helst. Om man vill ha bättre laddning vill säga.
Det är alltid bra att få flera synpunkter.
Men som jag uppfattade anders s inlägg ( och där har jag ingen avvikande mening) så hjälper ctek grejen till att ladda båda bankarna från generatorn, något som bara blir halvbra med ett skiljerelä.
Men, och här kommer min "spaning" : hur mycket kör vi med generatorn för laddning ? Är det inte så att en lös laddare ( ctek försås) kopplad till förbrukarbatterierna och som drivs vid varje landuttag står för merparten av laddningen ?
En ev solcell/vindgenerator kopplar man ju också till att ladda förbrukarbatteriet.

Själv har jag start och förbrukarbatterier, med ett skiljerelä som jag kopplar in med strömbrytare ( det blev inte mer men jag ser fördelar med detta), samt en ctek 25A laddare som håller förbrukarbatterierna laddade när landström finns. Vintertid kopplar jag in en mindre ctek för att ladda startbatteriet, något som sker sådär varannan månad.

( det var mycket "märkesreklam", men jag har förbrukar mycket skräp och är fullt nöjd med laddare som gör vad de skall)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » tis 11 feb 2014, 15:54

T skrev:@ Toaen...
Om Biltemareläet är sådant att det är slutet när spänningen överstiger ett visst antal volt, skulle jag välja bort det och satsa på ett relä som bara är slutet när generatorn laddar. Solcells- och annan extraladdning, bortsett från landströms-d:o, gör störst nytta i förbrukningsbanken.

:o
/T
I det här fallet håller jag fullständigt med dig, Toaen!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 feb 2014, 16:21

Du har säkert rätt även om jag kanske inte fattar eller håller med helt och hållet...
Min point var i första hand att startbatteriet, förutsatt att det från början är fulladdat och i gott skick, i princip klarar sig utan laddning under en säsong. Och förstås, förutsatt att man inte har motorstart som nån slags suspekt hobby, utan nöjer sig med att starta motorn kanske två gånger om dan. Om man har ett ointelligent relä lär ju startbatteriet ändå få laddning när motorn går.
Om Biltemareläet är sådant att det är slutet när spänningen överstiger ett visst antal volt, skulle jag välja bort det och satsa på ett relä som bara är slutet när generatorn laddar. Solcells- och annan extraladdning, bortsett från landströms-d:o, gör störst nytta i förbrukningsbanken.

/T
Genom emperi kan jag bekräfta att så är fallet. Under en säsong körde jag via ett skiljerelä som någon gång under säsongen slutade att koppla in startbateriet, för laddning. Jag märkte över huvud taget inga problem, förrän det duktigt urladdade batteriet frös sönder efterföljande vinter. Eftersom jag då trodde att det ca 15 år gamla batteriet (som tidigare använts i en bil) helt enkelt dött en naturlig död bytte jag det mot ett nytt på våren. När detta, islutet på säsongen, visade sig vara tomt begrep jag att något var fel. Felet var förstås mitt eget, en sladd från reläet som inte anslutits efter någon städning eller annat plock...
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 11 feb 2014, 16:43

Du har säkert rätt även om jag kanske inte fattar eller håller med helt och hållet...
Min point var i första hand att startbatteriet, förutsatt att det från början är fulladdat och i gott skick, i princip klarar sig utan laddning under en säsong. Och förstås, förutsatt att man inte har motorstart som nån slags suspekt hobby, utan nöjer sig med att starta motorn kanske två gånger om dan. Om man har ett ointelligent relä lär ju startbatteriet ändå få laddning när motorn går.

/T
Nu är det ju så att alla "seglare" eller människor över huvud taget inte är lika. En del vill ha det absolut bästa oavsett kostnaden andra, tex jag, är nöjd bara det fungerar tillfredställande.

TS skall städa upp i sitt ormbo av kablar. Har har idag en diod som sköter laddningen av förbrukningsbatteriet med ganska klena kablar. Dessutom äger han ett Biltemas skiljerelä. En av hans frågor var om han skall kasta Biltemarelät och köpa ett riktigt skiljerelä.

Hade jag varit i hans kläder hade jag behållit Biltemarelät - jag är snål.
Dessutom är det oerhört enkelt att koppla in - jag är lat.

Jag betraktar mig som seglare. Dvs jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en båt som inte går att segla. Däremot är jag ingen kappseglare. Jag har en halvtaskig motorseglare - dock med inte allt för dåliga seglingsegenskaper.

Under sommarens semestersegling på ca 1 månad med frun - som avskyr att segla - tillryggalade vi 570 distansminuter, varav 70 för segel. Under de förutsättningarna tycker jag det är bra att motorns generatorn laddar även förbrukningsbatterierna.

Om man seglar 99.9% av den tiden man är ute på sjön då spelar ju motorns laddning av förbrukningsbatterierna ingen roll och då är det ju onödigt med ett skiljerelä. Ett ok startbatteri skall klara att strata en normal segelbåtsmotor en hel sommar utan någon laddning överhuvud taget.

Som sagt - det är olika på korvarna. :wink:
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 11 feb 2014, 17:40

toaen skrev: Nu är det ju så att alla "seglare" eller människor över huvud taget inte är lika. En del vill ha det absolut bästa oavsett kostnaden andra, tex jag, är nöjd bara det fungerar tillfredställande.
Där tycker vi lika, det är ok om det funkar ok...
toaen skrev: TS skall städa upp i sitt ormbo av kablar. Har har idag en diod som sköter laddningen av förbrukningsbatteriet med ganska klena kablar. Dessutom äger han ett Biltemas skiljerelä. En av hans frågor var om han skall kasta Biltemarelät och köpa ett riktigt skiljerelä.
Jag uppfattade det som att han valde mellan Biltemareläet och ett 'vanligt' relä. Med 'vanligt' menar jag ett relä som styrs av en separat styrström, typ Skyllermarks, dock inte till Skyllermarkspris. CTEK-hightec är överkurs/pris för mig
toaen skrev:
Hade jag varit i hans kläder hade jag behållit Biltemarelät - jag är snål.
Dessutom är det oerhört enkelt att koppla in - jag är lat.
Jag är också snål... och lat... jag hade bett nån yngre och vigare varvskompis dra kabeln för styrströmmen till det billiga 'vanliga' reläet och lovat (att vi tillfälle) bjuda honom på en öl för besväret...
toaen skrev:
Jag betraktar mig som seglare. Dvs jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en båt som inte går att segla. Däremot är jag ingen kappseglare. Jag har en halvtaskig motorseglare - dock med inte allt för dåliga seglingsegenskaper.
Jag är också seglare men inte mer än att jag inte drar mig för att utnyttja den investering jag gjorde i en ny motor... fast den börjar snart bli gammal...
toaen skrev:
Under sommarens semestersegling på ca 1 månad med frun - som avskyr att segla - tillryggalade vi 570 distansminuter, varav 70 för segel. Under de förutsättningarna tycker jag det är bra att motorns generatorn laddar även förbrukningsbatterierna.
Självklart är det bra att ladda förbrukningsbatterierna... så mycket som möjligt, gärna på bekostnad av startbatteriets laddning.
toaen skrev:
Om man seglar 99.9% av den tiden man är ute på sjön då spelar ju motorns laddning av förbrukningsbatterierna ingen roll och då är det ju onödigt med ett skiljerelä. Ett ok startbatteri skall klara att strata en normal segelbåtsmotor en hel sommar utan någon laddning överhuvud taget.
Tror det är rätt få som seglar 99,9 % av tiden, åtminstone om man har en båt som funkar för anständig semestersegling. Det blir säkert en halv till en timme motorgång per dag, det ger, för mig, segling bara 80 % av tiden... Den laddningen som man då får ska ju självklart landa i förbrukningsbanken.
toaen skrev: Som sagt - det är olika på korvarna. :wink:
Korv... det är mat för en karl det!

/T

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » tis 11 feb 2014, 19:03

Anders S:
Du klippte in hela mitt inlägg så jag antar att du tilltalar mig även om det du säger inte alls har bäring på det jag säger.
Det är alldeles korrekt att ett batteri (en batteribank) håller längre om den cyklas mellan (säger vi) 70 och 100 % i stället för 50 och 100 %.
Ja det är korrekt, det var därför jag sa det. Vad ville du med det konstaterandet?
Det som inte framkommer i debatten....
Och som jag inte heller uttalat mig om...
Om en person frågar ifall denne skall köpa ett nytt skiljerelä när denne redan har ett utmärkt dylikt så svarar jag -gör inte det! Jag svarar inte att en annan apparat är bättre...suck!
...är att standard laddregulatorer aktar sig noga för att ladda batterierna till den nivå som de borde - en följd av att de är designade för att ladda startbatterier, inte förbrukningsbatterier
Fel, de laddar våta batterier utan att koka dem. Start- likväl som förbrukarbatterier.
De saknar steg i laddningen och utifrån den förutsättningen är de relevant konstruerade.
Ett skiljerelä förbättrar inget...
Har jag inte heller påstått.
Nu verkar det på biltemas batterifrånskiljare att den känner av skillnaden mellan batterierna...
Nej, den känner inte skillnaden, den känner absolutvärdet på det batteri som sensorn är kopplad till.
Jag menar att det går utmärkt att koppla samman batterierna då generatorn går, dvs då motorn går.
Jag vet att du numera "menar det", värre var det för något år sedan då det tog mig x antal inlägg att lära dig det.

mvh

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 12 feb 2014, 12:06

Jag har så här:
- Startbatteriet är anslutet till generatorn
- Förbrukningsbatterierna är anslutna till solpanelerna via regulator
- Mellan start och förbrukning sitter ett Biltema-relä som öppnar när generatorn laddar, eftersom sensor-kabeln är kopplat till startbatteriet, vilket gör att gå generatorn går laddas alla batterier, och solpanelen laddar förbrukningsbatterierna.

Snygg, enkel och funktionell lösning.
Frågor på det?
:wink:
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 12 feb 2014, 22:40

Peter_K skrev:Jag har så här:
- Mellan start och förbrukning sitter ett Biltema-relä som öppnar när generatorn laddar, eftersom sensor-kabeln är kopplat till startbatteriet, vilket gör att gå generatorn går laddas alla batterier, och solpanelen laddar förbrukningsbatterierna.

Frågor på det?
Har du kollat om Biltemarelät bryter när solen skiner och du stannar motorn?

Har för övrigt det kopplat på exakt samma sätt i min båt.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » ons 12 feb 2014, 22:45

Oj vilen respons från alla! TACK! :D

Men inte behöver ni bli osams för min lilla, men rätt vanliga fråga! :o :D :lol:

Tydligt är det att ström är en het fråga hos fritidsskepparna. Alla har en poäng
i vad dom skriver. Jag har fått mer än svar på min frågeställning. Peter K satte
spiken i kistan! (Batteriet?;)
Han skrev vad jag har kommit fram till. Enkelt och funktionellt.
Hade jag inte Pryltema relät liggandes. Hade jag funderat längre på en Ctek dual vs
ett vanligt relä.

Elprojekt är alltid spännande.. Börjar man dra i en tåt.. Så följer det med fler.. :)
får se hur långt man hinner innan det är dags att doppa i vattnet..Är fruktansvärt
seglingssugen..

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 13 feb 2014, 05:35

Peter_K skrev: - Mellan start och förbrukning sitter ett Biltema-relä som öppnar när generatorn laddar, eftersom sensor-kabeln är kopplat till startbatteriet, vilket gör att gå generatorn går laddas alla batterier, och solpanelen laddar förbrukningsbatterierna.

Frågor på det?
Jag fick se ett lite motsägande ord i din text. Du skrev " - Mellan start och förbrukning sitter ett Biltema-relä som öppnar när generatorn laddar".

Så kan det väl ändå inte va.

Det är väl snarare så att Biltemarelät sluter/slår till när generatorn laddar och spänningen överstiger 13.4 volt och därvid kopplar samman batteribankarna.

Öppnar / slår från / bryter (som ju är på sätt och vis synonyma ord) gör ju Biltemareläet när generatorn inte laddar och spänningen på startbatteriet (huvudbatteriet) understiger 12,8 volt.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 13 feb 2014, 11:01

Peter_K skrev:Jag har så här:

Frågor på det?
+1
Samma här. Plus laddare Techsup Integral som laddar båda bankar när det finns kräm iland.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 13 feb 2014, 14:48

toaen skrev:
Peter_K skrev: - Mellan start och förbrukning sitter ett Biltema-relä som öppnar när generatorn laddar, eftersom sensor-kabeln är kopplat till startbatteriet, vilket gör att gå generatorn går laddas alla batterier, och solpanelen laddar förbrukningsbatterierna.

Frågor på det?
Jag fick se ett lite motsägande ord i din text. Du skrev " - Mellan start och förbrukning sitter ett Biltema-relä som öppnar när generatorn laddar".

Så kan det väl ändå inte va.

Det är väl snarare så att Biltemarelät sluter/slår till när generatorn laddar och spänningen överstiger 13.4 volt och därvid kopplar samman batteribankarna.

Öppnar / slår från / bryter (som ju är på sätt och vis synonyma ord) gör ju Biltemareläet när generatorn inte laddar och spänningen på startbatteriet (huvudbatteriet) understiger 12,8 volt.
Du har rätt.
Naturligtvis sluter det, jag uttryckte mig klantigt.
När generatorn går kopplas batteribankarna samman, men inte när solcellerna laddar.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 13 feb 2014, 16:47

Peter_K skrev: Du har rätt.
Naturligtvis sluter det, jag uttryckte mig klantigt.
Och jag är yrkesskadad. :?

Peter_K skrev: När generatorn går kopplas batteribankarna samman, men inte när solcellerna laddar.
Mitt Biltemarelä kopplar inte samman batteribankarna nar solcellpanelerna laddar- men om reläet har kopplat ihop batteribankarna för att generatorn laddat, så kopplar inte reläet från förbrukningsbanken så länge solcellerna laddar.

Nu är detta inget problem - snarare tvärt om. När solen går ner och spänningen sjunker så kopplar reläet från.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 13 feb 2014, 18:00

Intressant!
Jag har inte kollat, men det verkar rimligt att det blir så.
Alla borde ha skägg

Skriv svar