Efter drygt 50 år har jag nog glömt en hel del av elläran inom fysiken. Eller så togs aldrig denna typ av problem upp.
Hur räknar man på kabelareor?
Mitt problem:
Jag skall installera en ny eltoalett. Total kabellängd blir knappt 20m räknat från batteri och åter. Med 240W motor borde det med 12V bli (knappt) 20A som krävs(?). Såvitt jag kan förstå kommer det då att kräva 20mm2 kabel. Leverantören rekommenderar 25mm2 så det får det bli.
Men hur funkar det när det finns avsnitt med tunnare kabel?
Om man tar ett exempel med 1m 6mm2 kabel följd av 20m 25mm2 ochsedan ytterligare 1m 6mm2. Hur skall man räkna? Skall vart avsnitt behandlas för sig, dvs man dimensionerar längden på 6mm2-avsnitten så att det blir OK och sedan 25mm2-avsnitten så att dom blir OK var för sig. Eller skall det summeras på något sätt?
Ett alternativ är att gå direkt från batteri till toan och lägga in ett relä nära toan. Då uppstår (bara) problemet hur man hanterar 25mm2-kabeln i anslutningen till reläets flatstift. Det största jag sett i flatstift är 6mm2. Kopplingen vid relät skulle då bli en övergång från 25 -> 6mm, några centimeter med en flatstiftkontakt och sedan några centimeter 6mm2 på andra sidan innan man återgår till 25mm2 och sedan ner till anslutningen på toaletten.
Tips på hur man löser problemet på ett bra sätt och hur man räknar emottas tacksamt.
Dimensionering av elkablar
Dimensionering av elkablar
//Björn
Re: Dimensionering av elkablar
Håll 6 kvadratskablarna så korta som möjligt så spelar det ingen roll.
Om du kan montera ett batteri nära toan (ett sk skitbatteri) så borde du kunna spola ca 700 gånger.
Du behöver inga grova kablar och troligtvis räcker laddningen för en normalsäsong.
Du behöver inga grova kablar och troligtvis räcker laddningen för en normalsäsong.
jappelino skrev:Om du kan montera ett batteri nära toan (ett sk skitbatteri) så borde du kunna spola ca 700 gånger.
En lätt löjlig grej är att ett (bokstavligen) skitbatteri kan kosta mindre än 20 meter 25 kvmm kabel...
Om om toaletten drar 20 A och två meter av kabeln är 6 kvmm och 18 meter är 25 kvmm, så så är det det totala motståndet som är intressant. Motståndet i en 6 kvm-kabel är ungefär 0.011 ohm , för 18-meterslängden ca 0.025 Ohm Beräkningsmodellen du skall använda är som om de två kablarna är seriekopplade motstånd, dvs 0,011 + 0,025 = 0,036 ohm. Hade du haft alltihopa med 25 kvmm hade resistansen blivit ungefär 0,028 Ohm.BjörnS skrev:Efter drygt 50 år har jag nog glömt en hel del av elläran inom fysiken. Eller så togs aldrig denna typ av problem upp.
Hur räknar man på kabelareor?
Mitt problem:
Jag skall installera en ny eltoalett. Total kabellängd blir knappt 20m räknat från batteri och åter. Med 240W motor borde det med 12V bli (knappt) 20A som krävs(?). Såvitt jag kan förstå kommer det då att kräva 20mm2 kabel. Leverantören rekommenderar 25mm2 så det får det bli.
Men hur funkar det när det finns avsnitt med tunnare kabel?
Om man tar ett exempel med 1m 6mm2 kabel följd av 20m 25mm2 ochsedan ytterligare 1m 6mm2. Hur skall man räkna? Skall vart avsnitt behandlas för sig, dvs man dimensionerar längden på 6mm2-avsnitten så att det blir OK och sedan 25mm2-avsnitten så att dom blir OK var för sig. Eller skall det summeras på något sätt?
Ett alternativ är att gå direkt från batteri till toan och lägga in ett relä nära toan. Då uppstår (bara) problemet hur man hanterar 25mm2-kabeln i anslutningen till reläets flatstift. Det största jag sett i flatstift är 6mm2. Kopplingen vid relät skulle då bli en övergång från 25 -> 6mm, några centimeter med en flatstiftkontakt och sedan några centimeter 6mm2 på andra sidan innan man återgår till 25mm2 och sedan ner till anslutningen på toaletten.
Tips på hur man löser problemet på ett bra sätt och hur man räknar emottas tacksamt.
Här är en bra länk: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Jag tycker tanken med en kopplingsbox på lämpligt ställe låter bra. Då har du en anslutningspunkt för varjehanda strömkrävande utrustning i framtiden.
Anders S