Det är alltid bra att få flera synpunkter.paliswe skrev:Jag har förespråkat att koppla D+ till STARTBATTERIETs pluspol. Ingenting annat.
Sen är det märkligt att konservatismen är så djupt rotad hos båtägare. Det får helt enkelt inte vara några andra lösningar än de som alltid funnits och helst kostar max 100:-. Men det finns båtägare som vill ha bättre fungerande lösningar och är beredd att lägga pengar på detta. Ett skiljerelä kopplar ihop alla batterierna så dessa hamnar på en gemensam lägstanivå. En laddboster laddar ca 20% mer i förbrukningsbatterierna.
De installationer som jag hjälpt till med har resulterat i båtägare som blivit över hövan nöjda. Men bara för att man råkar jobba med båtar innebär väl inte att man blir exkluderad från ett forum. Jag gör inte reklam för företaget, jag förespråkar en lösning som vem som helst kan köpa i vilken butik som helst. Om man vill ha bättre laddning vill säga.
Men som jag uppfattade anders s inlägg ( och där har jag ingen avvikande mening) så hjälper ctek grejen till att ladda båda bankarna från generatorn, något som bara blir halvbra med ett skiljerelä.
Men, och här kommer min "spaning" : hur mycket kör vi med generatorn för laddning ? Är det inte så att en lös laddare ( ctek försås) kopplad till förbrukarbatterierna och som drivs vid varje landuttag står för merparten av laddningen ?
En ev solcell/vindgenerator kopplar man ju också till att ladda förbrukarbatteriet.
Själv har jag start och förbrukarbatterier, med ett skiljerelä som jag kopplar in med strömbrytare ( det blev inte mer men jag ser fördelar med detta), samt en ctek 25A laddare som håller förbrukarbatterierna laddade när landström finns. Vintertid kopplar jag in en mindre ctek för att ladda startbatteriet, något som sker sådär varannan månad.
( det var mycket "märkesreklam", men jag har förbrukar mycket skräp och är fullt nöjd med laddare som gör vad de skall)