Vad om Göteborgsmässan?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av Anders S » ons 05 feb 2014, 18:18

Ja leker med tanken att masa mig upp från Skåne för att kolla in mässan, men kommer jag att tycka den är värd resan? Vad tyckte ni som varit där?
Anders S

LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av LasseT » ons 05 feb 2014, 20:48

Var där i söndags och har följande intryck:
* Ovanligt lite segelbåtar, 6st kölbåtar har jag för mig, XC 35, Bavaria 37, 2*Hanse, Jeannneau Sun Odyssy 379, och Benetau Oceanis 38 ....XC:n i särklas vad gäller kvalite etc, Bavarian så bra ut undrar om den seglar bra. Hanse kändes lite "Jysk" som en kompis sa, vilket också Benetau Oceanis 38 gjorde
* Tillbehörsavdelningen var väl som vanligt, träffade kunnigt (hoppas jag :) ) folk i Internationals monter vilket är bra för mig med renblästrad botten och ännu inte bestämt mig för VC 17 eller Coppercoat
* Mycket folk efter lunch

Hade det inte varit för båtabstinens i kombination med att det inte är något i Köpenhamn år så hade jag inte åkt dit, nu blev det ändå lite av en besvikelse. Borde kanske kollat på weben i förväg vilka båtar som skulle ställas ut.

Klart om man ska köpa nya segel finns det antagligen en bra chans att träffa flera segelmakare f2f.

/Lars T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av Anders S » tor 06 feb 2014, 13:08

Tack (?) för denna lätt pessimistiska rapport. Kanske det ändå blir bättre att använda slantarna och tiden till något annat roligt, då.
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av Besqua » fre 07 feb 2014, 10:38

Kommer att besöka mässan i Stockholm, (bor i Uppsala), ser det lite som en start på vårrustningen, sen är det som att zappa runt på tv kanalerna, man fastnar framför massor av skojiga tillbehör som man inte visste fanns, än mindre sett behov av, känns kreativt att se alla och allt som snurrar kring detta fantastiska med båtliv, ja ja vet, blev lite lyrisk nu, hörde tendens till vårdrillar från fågelbordet, men man måste inte gilla mässor, hitta helst en tid när inte alla är där.

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av sator » fre 07 feb 2014, 19:22

Jag kommer att åka till stockholmsmässan jag med.

Ser det som lite uppstart av vårrustningen. Kika på båtar och
bli inspirerad. Våren är strax här!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av peterh » sön 09 feb 2014, 18:04

En trend som försvann...

För några år sedan fanns hybridbåten greenline32 ( visserligen i snikutförande utan solceller) på visning.
På samma mässa fanns en bohuslänsk båt med el och diesel, samt en snipa som man kunde ha ren eldrift.

Åter efter annonserade nanni en diesel/el kombo, något som vetus visat en mindre modell av året innan.

I år fanns ingenting av detta, i alla fall inte vad jag såg.

Det är synd, det skulle platsa alldeles utmärkt att ha segelbåtens hjälpmotor utförd som en elmotor om 10kw
samt 10-20 kwh batterier. Med denna elförsörjning kan man slänga ut den farliga gasolen och använda elspis.
För alla segelkunniga seglare vore detta en bra kombination. ( de som använder diesel till vardags får fortsätta
att köpa dieselmotor och gasoltuber).
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av paliswe » sön 09 feb 2014, 19:26

Jag såg ett företag på mässan i Göteborg som hade en elmotor och kunde visa upp ett komplett system med motor, axelsystem, batterier, laddare kablar, styrning etc.
Företaget fanns på "prylhyllan" och heter RamNav (en avknoppning från Ramantenn som nu bara sysslar med yrkestrafik).
Tyvärr finns inte produkten på deras hemsida verkar det som.... men dom hade den på mässan, där den stod och plaskade i en balja.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av peterh » sön 09 feb 2014, 19:57

paliswe skrev:Jag såg ett företag på mässan i Göteborg som hade en elmotor och kunde visa upp ett komplett system med motor, axelsystem, batterier, laddare kablar, styrning etc.
Företaget fanns på "prylhyllan" och heter RamNav (en avknoppning från Ramantenn som nu bara sysslar med yrkestrafik).
Tyvärr finns inte produkten på deras hemsida verkar det som.... men dom hade den på mässan, där den stod och plaskade i en balja.
Alltid något.
Vilken effektklass var det ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av paliswe » mån 10 feb 2014, 07:53

peterh skrev: Alltid något.
Vilken effektklass var det ?
Jag tog ingen broschyr eller lade några siffror på minnet, då det inte är aktuellt för mig, men du kan ju kontakta företaget ramnav.se, det är mycket glapp på deras hemsida men ett telnr finns iaf.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av toaen » mån 10 feb 2014, 10:50

paliswe skrev:
peterh skrev: Alltid något.
Vilken effektklass var det ?
Jag tog ingen broschyr eller lade några siffror på minnet, då det inte är aktuellt för mig, men du kan ju kontakta företaget ramnav.se, det är mycket glapp på deras hemsida men ett telnr finns iaf.
Har dom nåt med Raymarin att göra? http://www.ramnav.se/

Raymarin ställer ut på "Allt för sjön" (Stockholm)
thallatha(alfakrull)hotmail.com

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av spackel » mån 10 feb 2014, 13:48

http://greenstarmarine.se/ (fd ozmarine) var på mässan. Sedan hade någon av motortillverkarna hybridlösningar, kommer dock inte ihåg vilken

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av paliswe » mån 10 feb 2014, 17:40

toaen skrev: Har dom nåt med Raymarin att göra? http://www.ramnav.se/
Raymarin ställer ut på "Allt för sjön" (Stockholm)
Ramnav säljer och sköter service på Raymarin men de ställde ut andra produkter än Raymarin i sitt bås. Ramnav ska inte till Alltpåsjön, enligt utställarlistan.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av toaen » mån 10 feb 2014, 18:28

paliswe skrev:
toaen skrev: Har dom nåt med Raymarin att göra? http://www.ramnav.se/
Raymarin ställer ut på "Allt för sjön" (Stockholm)
Ramnav säljer och sköter service på Raymarin men de ställde ut andra produkter än Raymarin i sitt bås. Ramnav ska inte till Alltpåsjön, enligt utställarlistan.
Fast Ramnav stod inte som utställare på mässan i Göteborg heller. Var de kanske en del av Raymarin!?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Vad om Göteborgsmässan?

Inlägg av paliswe » mån 10 feb 2014, 19:32

Har kollat upp katalogen nu från båtmässan och Ramnav stod tillsammans med Odelco i monter F01:61 på andra planet.
Odelco säljer el-lösningar och i detta ingår elmotor också.
Kolla http://www.odelco.se/ så är de nya på Oceanvolt
Odelco finns på Alltförsjön också, de kommer ju från Saltsjöbaden. Monter C09:31
Skulle förvåna mig om de inte har med sin "elvisp" där.

Skriv svar