Luftning av VP 2003

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Sommar
Rookie

Luftning av VP 2003

Inlägg av Sommar » mån 03 feb 2014, 19:48

Hej,

Jag har en Volvo Penta 2003 som har problem med läckage av diesel vid luftningsskruven på hållaren för bränslefiltret. Orsaken är att jag tyvärr har dragit sönder gängorna (troligen på hållaren) och inte kan dra åt tillräckligt för att få det tätt. Eventuellt är det även en dålig packning där (enbart en mässings(?)-bricka).

Någon som har ett förslag på lösning?

Själv funderade jag först på om jag var tvungen att köpa en ny hållare eller kanske borra upp en nytt hål och tillverka/köpa en ny luftningsskruv men större diameter.
Men sedan såg jag i sprängskisser och en instruktion på nätet att man kanske kan använda skruven som håller bränsleröret till motorn på plats mot filterhållaren som luftningsskruv. I sådana fall kanske man kan täta den separata luftningsskruven en gång för alla och använda den andra skruven?

Hur luftar ni era VP 200x? (vilken skruv lossar ni på). Hittar ingen sprängskiss där min modell av filterhållare är beskriven. Alla verkar enbart ha skruven som håller bränsleröret...?
Luftning2.jpg
Bränslefilter VP 2003
/Lasse

feeling286
Diamantmedlem

Re: Luftning av VP 2003

Inlägg av feeling286 » mån 03 feb 2014, 20:42

Jag har en 2001.

Har alltid luftat på skruven som håller bränsleledningen. Har även dragit sönder den en gång, fick gänga om den O efter det inga problem.

H / Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 feb 2014, 21:35

Den generella lösningen då man dragit sönder en gänga är att ersätta gängan med en insats. Denna skruvas i (man gängar om med en specialtapp) och sedan limmas insatsen fast med loctite (typ). En sådan sats är dyr, eftersom vridpinnen och gängtappen är de dyra delarna. Insatserna kostar bara litet - läge för att tala med verkstaden, alltså. Alternativet är att skruva dit den med en ny packning och loctite av permanent typ. Det både fäster och tätar. Packningen är nog en kopparbricka, och sådana byter man till nya (eller glödgar, så de blir mjuka igen).

När det gäller luftningen, så är det förmodligen så att banjonippeln på allra högsta toppen är bättre, eftersom det ser ut som att det är "högsta punkten".
Anders S

Sommar
Rookie

Inlägg av Sommar » mån 03 feb 2014, 21:44

Det låter som att enklaste lösningen är att täta skruven med Locktite gängtätning permanent.
Egentligen är det ju två högsta punkter (en innan filtret och en efter) och jag var lite orolig att det kan samlas luft vid den nedre skruven som inte orkas dras ned igenom filtret förrän man gasar på allt vad motorn håller vid en paniksituation i värsta fall...

Annars håller jag med att högsta punkten är den logiska luftningspunkten.

Johan, har du två luftningsskruvar på din 2001 precis som jag?

/Lasse

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » mån 03 feb 2014, 22:45

Ja min ser likadan ut. På min gjorde dom som Anders S skrev. Dom satte i någon typ av permanent plugg och gängade om den. Sedan ny luft skruv och ny packning. Minns att jag betala 200 för detta. Volvo Penta i Stenungsund.

H/ Johan

Sommar
Rookie

Inlägg av Sommar » tis 04 feb 2014, 22:18

Tack Johan (och Anders),

Om det inte är en större kostnad än så, så låter det som ett lockande alternativ. Googlade lite och det verkar finnas lite olika metoder för att laga gängor. Jag får helt enkelt ringa runt lite (i Stockholmsområdet) och kolla om jag kan få ett lika bra pris.

/Lasse

Skriv svar