Behöver få mattan att ligga stilla

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Behöver få mattan att ligga stilla

Inlägg av Spider » mån 13 jan 2014, 09:20

I min båt sluttar durken (insidan av skrovet) så pass mycket så mattan inte vill ligga kvar. Kardborrefäste brukar bara funka en tid, vad finns det för alternativ? I bilar sitter ju någon typ av trycke som håller mattor på plats, någon som sett något liknande som skulle kunna fungera här?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Behöver få mattan att ligga stilla

Inlägg av peterh » mån 13 jan 2014, 11:37

Spider skrev:I min båt sluttar durken (insidan av skrovet) så pass mycket så mattan inte vill ligga kvar. Kardborrefäste brukar bara funka en tid, vad finns det för alternativ? I bilar sitter ju någon typ av trycke som håller mattor på plats, någon som sett något liknande som skulle kunna fungera här?
Ta bort mattan !
Så gjorde jag på min 95 och satte i stället "halktape" på strategiska ställen där man riskerar att halka.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Behöver få mattan att ligga stilla

Inlägg av Seagull » mån 13 jan 2014, 12:24

Jag förstår idén med att ha mattor/matta på golvet trots att det kanske är lite "motorbåtsvarning". Speciellt på vår/försommar då vattnet utanför är kallt så känns det behagligt att kliva runt på mattor som känns varma.
Rätt vanligt på HR-båtarna är att mattorna knäpps fast med tryckknappar av liknande modell som sitter i jackor mm. Dom bygger inte speciellt mycket på höjden och är ganska diskreta.
Bild

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Behöver få mattan att ligga stilla

Inlägg av matz » mån 13 jan 2014, 15:00


Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Behöver få mattan att ligga stilla

Inlägg av Excel 319 » tis 14 jan 2014, 10:29

Har du provat någon form av underlagsmatta t.ex http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80227877/ ? De brukar funka bra.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Behöver få mattan att ligga stilla

Inlägg av Segelbo » tor 16 jan 2014, 08:54

Excel 319 skrev:Har du provat någon form av underlagsmatta t.ex http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80227877/ ? De brukar funka bra.
Precis! Jag hade samma problem. Fann att den där nätliknande blå mattan som man kan köpa på rulle tex. hos Watski, att ha i skåpen för att inte glas mm ska kana omkring, fungerar ypperligt för ändamålet. Perfekt dessutom att klippa till små bitar av att ha i sittbrunnen för att få småpryttlar som telefåner, kikare mm att ligga still när det kränger.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Behöver få mattan att ligga stilla

Inlägg av Seagull » fre 17 jan 2014, 08:32

Min uppfattning är att det oftast räcker med den gummerade baksida en vanlig matta har, i alla fall då båten ligger still eller endast har måttlig lutning. Om det är ordentlig lutning (typ 15-20 grader) ska man inte ha några mattor alls eftersom även mattor med underlagsmatta förr eller senare flyttar på sig i alla fall och min erfarenhet av underlagsmattor är att dom ställer till det ännu mer då dom knölar ihop sig i någon kant utmed durken. Då är det lättare att stuva undan mattorna under seglatsen ifall färden bjuder på lutning.
Vitsen med mattor är att det ska kännas ombonat, speciellt då man ligger i hamn. Under segling och dessutom med lutning tycker jag att känslan av ombonat kan få stå tillbaka.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Behöver få mattan att ligga stilla

Inlägg av Spider » sön 13 jul 2014, 20:49

Lyfter tråden igen. Underlagsmattor, kardborreband är inte aktuellt. Jag har fortfarande inte hittat knappar men vet att det finns. Tipsa gärna

Skriv svar