Blanda nya o gamla batterier?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Blanda nya o gamla batterier?

Inlägg av Seagull » fre 03 jan 2014, 13:05

Ämnet har varit uppe tidigare men jag ger mig in på nytt:

Jag har tre sammankopplade förbrukningsbatterier som är 2 säsonger gamla. Nu i höstas visade det sig att ett av batterierna givit upp, jag kontaktade tillverkaren Tudor som med hjälp av min beskrivning listade ut att en cell hade havererat. Det felande batteriet kommer bara upp i 10,5 V. Men tillverkaren tog sitt ansvar och jag kunde hämta ut ett nytt likadant batteri. (bra Tudor)
Nu står jag alltså med en förbruknings-bank som består av 2 st äldre, men fullt fräscha batterier, och 1 st nytt likadant batteri. Man brukar ju säga att man inte ska blanda batterier som skiljer sig från varandra. Det är visserligen samma batteri-modell men eftersom de äldre säkert inte har samma förmåga att laddas fullt längre så kommer det att finnas en differens mellan det nya fulladdade och de äldre fulladdade. Kommer detta att ställa till med problem?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Blanda nya o gamla batterier?

Inlägg av Seawolf » fre 03 jan 2014, 15:40

Det nya batteriet (av samma modell som det gamla, och gissningsvis av typ "vått") kommer att åldras lite fortare av att de två andra är 2 år. Men du lär få ungefär samma livslängd på de tre som om ett av dem inte hade gått sönder och bytts till nytt.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Blanda nya o gamla batterier?

Inlägg av SYBY » fre 03 jan 2014, 18:27

Inga problem. Jag hade två sammankopplade 75 Ah batterier från 2004, som kompletterades med ytterligare ett batteri 2007. Inte ens samma fabrikat, men av samma våta typ. Denna förbrukningsbank fungerade problemfritt (men med gradvis sjunkande kapacitet=normalt åldrande) fram till 2012, då hela banken förnyades.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Blanda nya o nya batterier?

Inlägg av T » lör 04 jan 2014, 15:07

Dvs nya batterier av samma typ men av olika storlek (Ah). Kan man blanda?
I det utrymme jag har för batterier skulle jag vilja stoppa in batterier på 120 + 120 + 80 Ah i en batteribank. 3 * 120 Ah får inte plats och 3 * 80 Ah blir för lite.
Vad händer vid laddning och vad händer vid urladdning? Funkar det?

:o
/T

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Blanda nya o nya batterier?

Inlägg av peterh » lör 04 jan 2014, 15:31

T skrev:Dvs nya batterier av samma typ men av olika storlek (Ah). Kan man blanda?
I det utrymme jag har för batterier skulle jag vilja stoppa in batterier på 120 + 120 + 80 Ah i en batteribank. 3 * 120 Ah får inte plats och 3 * 80 Ah blir för lite.
Vad händer vid laddning och vad händer vid urladdning? Funkar det?

:o
/T
sannolikt ok om du har batterier av samma typ/fabrikat.
Annars blir det ju bra att ha 2 * 120 som förbrukningsbatterier och 80 som startbatteri. (Att separera startbatteriet ger en extra nivå av säkerhet, speciellt om man enkelt kan koppla in den ena eller andra som strömförsörjing.)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Blanda nya o nya batterier?

Inlägg av T » lör 04 jan 2014, 16:11

peterh skrev:
T skrev:Dvs nya batterier av samma typ men av olika storlek (Ah). Kan man blanda?
I det utrymme jag har för batterier skulle jag vilja stoppa in batterier på 120 + 120 + 80 Ah i en batteribank. 3 * 120 Ah får inte plats och 3 * 80 Ah blir för lite.
Vad händer vid laddning och vad händer vid urladdning? Funkar det?

:o
/T
sannolikt ok om du har batterier av samma typ/fabrikat.
Annars blir det ju bra att ha 2 * 120 som förbrukningsbatterier och 80 som startbatteri. (Att separera startbatteriet ger en extra nivå av säkerhet, speciellt om man enkelt kan koppla in den ena eller andra som strömförsörjing.)
Separat startbatteri finns redan.
Det var väl annars det där 'sannolikt' som jag ville ha till något mer bestämt... det är ungefär i samma klass som 'nog', 'troligen' m. fl. svävande forumuttryck...
Jag har en svag känsla av att det mindre batteriet kanske kommer att fara illa men jag vet inte riktigt varför.

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Blanda nya o gamla batterier?

Inlägg av Seawolf » lör 04 jan 2014, 16:51

Det är ingen enkel fråga, så svar blir nog bara av typ nog osv.
Däremot kan det finnas batterier med olika lgdxbreddxhöjd-mått som gör att du kan fylla ditt utrymme maximalt.
Kolla runt så får du se....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Blanda nya o nya batterier?

Inlägg av T » lör 04 jan 2014, 16:59

Seawolf skrev:Det är ingen enkel fråga, så svar blir nog bara av typ nog osv.
Däremot kan det finnas batterier med olika lgdxbreddxhöjd-mått som gör att du kan fylla ditt utrymme maximalt.
Kolla runt så får du se....
Jo, jag har kollat runt en del men jag har säkert mer att hitta rätt på...
Min tanke är väl att om man har en batteribank på 120 + 120 + 80 Ah (sammanlagt 320 Ah) och laddar ur 40 % (128 Ah), hur fördelar sig det? Blir det ca 43 Ah ur varje batteri, vilket skulle motsvara ca 36 % ur dom stora batterierna och 54 % ur det lilla... eller skulle det bli 40 % ur varje...?

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Blanda nya o nya batterier?

Inlägg av Seawolf » lör 04 jan 2014, 17:51

T skrev: Jo, jag har kollat runt en del men jag har säkert mer att hitta rätt på...
Min tanke är väl att om man har en batteribank på 120 + 120 + 80 Ah (sammanlagt 320 Ah) och laddar ur 40 % (128 Ah), hur fördelar sig det? Blir det ca 43 Ah ur varje batteri, vilket skulle motsvara ca 36 % ur dom stora batterierna och 54 % ur det lilla... eller skulle det bli 40 % ur varje...?

:o
/T
Ett batteris Ah-kapacitet beror av hur stor mängd kemikalier som kan omsättas mellan urladdat och fulladdat. Denna "volym" av kemikalier kan sägas bestå av en yta och en tjocklek. Djupurladdningsbatterier har mindre yta och större tjocklek på deltagande kemikalieskikt. Ytans storlek avgör till stor del vilken startström (CCA- eller MCA-värde) som batteriet kan leverera. Samtidigt så medför mindre yta även högre inre resitans i batteriet.
När man laddar ur en grupp parallellkopplade batterier är det antagligen så att de batterier som har lägst inre resistans är de som får ge ifrån sig mest Ah, eftersom alla ju "ser" samma yttre spänning.

Gissning och antaganden igen, men det är rimligt att tro att Ah-uttaget (mellan fulladdat och halvladdat och måttliga strömstyrkor) på olika stora parallellkopplade batterier kommer att vara proportionellt med respektive batteris MCA- (eller CCA-) värde. Och i så fall är det OK med olika stora batterier av samma fabrikat och typ men med olika Ah-värde, förutsatt att deras CCA (alt MCA) - värden är direkt proportionellt till deras angivna AH-kapacitet.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Blanda nya o gamla batterier?

Inlägg av Spider » lör 04 jan 2014, 19:01

Såna här trådar är svåra att läsa någon bestämd fakta ur. Ibland undrar jag om teori och siffror är så viktiga så man bör vara professor för att segla nu för tiden. Jag vill absolut inte nedvärdera teoretisk kunskap och matematiska beräkningar, men kommer eventuella bieffekter ens att vara märkbara? Jag har under alla år blandat åldrar och batterieffekter hej vilt i batteribanken på de båtar jag haft. Jag har aldrig märkt av några problem. Hur lång livslängd brukar era batterier i båtarna ha?

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Blanda nya o gamla batterier?

Inlägg av janne » sön 05 jan 2014, 00:33

Jag behöver byta min bank men har blivit avrådd av två olika leverantörer att blanda batterier av olika storlekar. Jag får fysiskt plats med 2x 95 och 2x 105 Ah, men fick rådet att installera 4x95 Ah eftersom det enligt leverantörerna inte skulle göra nån skillnad i kapacitet??

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Blanda nya o gamla batterier?

Inlägg av Mackey » sön 05 jan 2014, 14:41

Många - både proffs och andra - tycker mycket och även olika om att blanda batterier...

Enklast är att använda försiktighetsprincipen strikt och låta bli att blanda vare sig fabrikat, ålder, storlek eller typ.

Rimligt tycker jag är att använda sunt förnuft.
  • 1) Blanda inte batterier av olika typ, våtcell (som man fyller på med batterivatten), kalcium, AGM, gel, startbatteri och förbrukningsbatteri exempelvis. De har lite olika karakteristik, ska laddas på olika vis och kan laddas ur olika mcyket utan att ta skada.

    2) Blanda inte urgamla batterier med helt nya, men något eller några år hit eller dit torde inte spela så stor roll. Kolla syravikt eller spänning för fulladdat batteri så att de gamla batterierna i batteribanken inte är tekniskt sett myckett äldre än du tror.

    3) Storleken (Ah) vet jag egentligen inte vad jag tror om, men något säger mig att det är ok att blanda så länge storleken inte avviker mer än max 100 %.
Det kanske blir lite sämre, men man tycker det är värt det...
Det bli i alla fall ingen katastrof.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Blanda nya o gamla batterier?

Inlägg av Anders S » sön 12 jan 2014, 09:03

Jag har många års erfarenhet att blanda batterier och det "brukar gå bra". Att batterierna skall bygga på samma typ av kemi och konstruktion är förstås en självklarhet, men i mitt fall handlar "batterier" alltid om våta bly/syrabatterier. Det är i så fall mycket viktigare att sköta om batterierna och övervaka dem. De låter tråkigt men är enkelt - man kollar så de inte går torra och man (belastnings)mäter dem separerade en gång per säsong. Visar då något batteri (mot all förmodan) att de är slut får man felsöka (är batteriet inkopplat korrekt i banken?) och om det är slut så är de slut.

I T:s fall hade jag a) kollat så att alla batterier är av samma typ (laddegenskaper), laddat alla batterier fulla och sedan anslutit dem som en enhet. Utgångspunkten är förstås att de alla är lika "friska". Det kanske man vill kolla upp; jag har använt en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... -V-151370/ för att bedöma om de är ungefär lika "bra". Poängen här är att behandla batteribanken som en sammankopplad enhet och låta den ladda ur och ladda in tillsammans, men ändå vara vaksam på att en enskild cell kan haverera mekaniskt och fånga in det i tid.

Jag tror också på att göra ordentliga anslutningar och på det sättet undvika att resistanser ger obalans i laddning och urladdning. När man krämar på med 20-30 A laddning kan sådant spela roll, och skulle något av batterierna ha en dålig anslutning till parallellkretsen blir det förstås inte bra i längden. Det enda batteri som havererat "på riktigt" var ett oladdat (felkopplat brytrelä, självförvållat) startbatteri som frös sönder i en cell. Men det var "misshandel av batteri", inget annat.
Anders S

Skriv svar