Höger vänster på sjön

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av coppertail » lör 28 dec 2013, 00:40

Lasse L skrev:Däremot ger jag givetvis Coppertail rätt i att höger/vänster fungerar uselt på engelska. Right och left skall det förstås vara.
:P[/quote]

Vari ligger det roliga i att människoliv gått till spillo i och med att right betyder både höger och rätt på engelska?

Vänligen förklara??

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av Lasse L » lör 28 dec 2013, 08:38

coppertail skrev:
Lasse L skrev:Däremot ger jag givetvis Coppertail rätt i att höger/vänster fungerar uselt på engelska. Right och left skall det förstås vara.
:P
Vari ligger det roliga i att människoliv gått till spillo i och med att right betyder både höger och rätt på engelska?

Vänligen förklara??[/quote]

:P Han skrattar åt att höger vänster skrivet/uttalat på svenska fungerar uselt på engelska.
Jag skrev vänster-höger, men menade givetvis right left. Vilket påpekades.
Trodde att det framgick klart att det var felskrivet.
Haver någon skrattat ihjälsej ber jag om ursäkt.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av Mackey » lör 28 dec 2013, 22:46

Jag tyckte att det var kul med ordergivning på engelska när man plötslit avänder höger och vänster (ungefär som styrbord och babord fungerar för den som aldrig satt sin for på en båt) och även att right har dubbel betydelse på engelska, eller hur!

Jag tror ingen tyckte det var kul att missförstånd kan leda till tillbud eller olycka. :-(

Det var i alla fall för väl att engelsmännen någon gång i mitten på 1800-talet kom på att det var opraktiskt att ha begreppen starboard och larboard och började använda port för fartygets vänstra sida. Tidigare hade vad jag förstår port använts vid navigation för att undvika den uppenbara risken för missförstånd.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av peterh » sön 29 dec 2013, 11:02

Ja det är ju onekligen bättre att använda starboard och port än right and wrong.

Jag kommer ihåg när jag en gång sjutsade en engelsman genom frihamnen, han visste vägen och lotsade, vi kom till ett
vägskäl, och jag som trodde vi skulle till vänster säger frågande "left?" Varpå han svarar "right".

Vi kom fram, och hade flera trevliga dagar tillsammans.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar