Höger vänster på sjön

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Höger vänster på sjön

Inlägg av Lasse L » sön 22 dec 2013, 09:32

Vissa länder kör med höger vänster på sjön.
Skylten kommer från amerikansk tankbåt.
Rudder.jpg

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av omega » sön 22 dec 2013, 10:25

Egentligen bättre ,eftersom alla som är med ombord inte känner till sjötermerna.så blir det mindre missförstånd med vanliga ord
//Johan o

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av Peter_K » sön 22 dec 2013, 13:21

Babord och styrbord är bra för att beskriva en sida på båten; däremot har jag inga problem med att säga att man tar till höger efter udden.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av T » sön 22 dec 2013, 15:29

Peter_K skrev:Babord och styrbord är bra för att beskriva en sida på båten; däremot har jag inga problem med att säga att man tar till höger efter udden.
När det handlar om ombord i båten eller precis intill, blir det bara styrbord och babord men när det gäller omgivningarna i stort, funkar nog höger och vänster oftast minst lika bra. Utom när det gäller babordsuddar.

:o
/T
När det gäller tråden om kustbor och sommarskeppare tycker jag moderatorn kunde nöjt sig med att flytta den till klotterplanket, som lite julkul bara...

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av Mackey » tis 24 dec 2013, 11:49

Vi har underlättat för alla landkrabbor som är med oss ombord genom att införa begreppen sopbord och bajsbord som någon form av allitteraron för att underlätta. :?

Sopbord är höger sida på båten där vi har ett däcksfack som används för källsortering av avfall.
Bajsbord är vänster sida, den sida toaletten finns på och det är även på den sidan toaavfallet sugs ut.

När man möter en båt och säger till den som styr att han/hon ska gå på babord sida om båten, vad menar man då? (Jag vet faktiskt inte själv.)
Det knollrar lätt ihop sig i skallen och man får följdfrågor.
Ska jag gå på den mötande båtens babordssida?
Ska jag gå på vår båts babordssida ot den mötande båten?
Ska jag ha den mötande båten på min babordssida?

Gå till höger om båten vi möter funkar bättre, men bäst är kanske att säga att möt båten så att du har den på bajsbords sida. :)

God Jul på er alla!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av M.A.C. » tis 24 dec 2013, 19:13

Mackey skrev:Vi har underlättat för alla landkrabbor som är med oss ombord genom att införa begreppen sopbord och bajsbord som någon form av allitteraron för att underlätta. :?

Sopbord är höger sida på båten där vi har ett däcksfack som används för källsortering av avfall.
Bajsbord är vänster sida, den sida toaletten finns på och det är även på den sidan toaavfallet sugs ut.

När man möter en båt och säger till den som styr att han/hon ska gå på babord sida om båten, vad menar man då? (Jag vet faktiskt inte själv.)
Det knollrar lätt ihop sig i skallen och man får följdfrågor.
Ska jag gå på den mötande båtens babordssida?
Ska jag gå på vår båts babordssida ot den mötande båten?
Ska jag ha den mötande båten på min babordssida?

Gå till höger om båten vi möter funkar bättre, men bäst är kanske att säga att möt båten så att du har den på bajsbords sida. :)

God Jul på er alla!
Mackey
Så ett tredje uttryck gör saken bättre...? ;)
Det handlar väl mycket om hur man använder termerna. Det blir ju lika knollrigt om man säger att man ska gå på högersida om båten. Vems högersida...? När man möts har man ju vänstersidorna mot varandra?
Nej det blir bara precis så krångligt som man själv gör det.
Höger om är ju lika enkelt som styrbord om, eller ta båten på babord sida.
Har svårt att se varför det ska bli krångligt.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av Mackey » ons 25 dec 2013, 12:42

M.A.C. skrev: Så ett tredje uttryck gör saken bättre...? ;)
Ja konstigt nog, alla lär sig nästan direkt vilken sida som är styrbord och vilken som är babord och förväxlar dem aldrig mer eftersom det fins en direkt koppling till verkligheten ombord.

M.A.C. skrev: Det handlar väl mycket om hur man använder termerna.
Håler helt med, men till sjöss har vi ju dessutom många facktermer som inte är självklara för de som inte växt upp med dem.
"Ta trossen utanför mantåget" är ju inte självklart att det betyder "ta snöret på andra sidan staketet".

M.A.C. skrev: Höger om är ju lika enkelt som styrbord om, eller ta båten på babord sida.
Så vad avses med "Ta båten på babord sida." Kan alla ta gift på vad som avses? Skriv gärna just din tolkning av detta.

God fortsättning, på julen menar jag.
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av M.A.C. » ons 25 dec 2013, 17:06

Mackey skrev:
M.A.C. skrev: Höger om är ju lika enkelt som styrbord om, eller ta båten på babord sida.
Så vad avses med "Ta båten på babord sida." Kan alla ta gift på vad som avses? Skriv gärna just din tolkning av detta.
Jo eftersom vi alltför ofta utelämnar ord och saker blir underförstådda så kan det göra saken krånglig när det kommer in ett obekant ord.
"Ta båten på babord sida" är ju att segla förbi så att du har den andra båten på din babord sida.
Man behöver ju inte prata annorlunda bara för man byter ut vänster mot babord, som många verkar göra. Det är nog det som krånglar till det, inte att man använder ett annat ord.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av coppertail » tor 26 dec 2013, 11:14

Inom yrkessjöfarten är den allenarådande terminologin att man möts babord mot babord eller styrbord mot styrbord. Särskilt i mörker förtydligar man med rött mot rött eller grönt/grönt. Vid upphinnande går man om det upphunna fartyget på dess babord, eller mer sällan, styrbordssida. Man blandar alltså inte in det egna fartygets sidor i det fallet.
(Ja, även i USA, tvärtemot vad Lasse L försöker slå i er)

maithly
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 26 dec 2013, 06:57

Flyttat inlägg

Inlägg av maithly » tor 26 dec 2013, 13:11

På sjön kan detta faktiskt spela en roll, om du t.ex. får en galen kursangivelse av din kompis som navigerar, eller för att elektroniken får frispel, så kommer du att reagera och ifrågasätta.

// Välkommen till forumet! Nu tror jag att det var här inlägget borde vara, så jag flyttade det. MOD //
MAITHLY

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av Lasse L » tor 26 dec 2013, 17:55

coppertail skrev:Inom yrkessjöfarten är den allenarådande terminologin att man möts babord mot babord eller styrbord mot styrbord. Särskilt i mörker förtydligar man med rött mot rött eller grönt/grönt. Vid upphinnande går man om det upphunna fartyget på dess babord, eller mer sällan, styrbordssida. Man blandar alltså inte in det egna fartygets sidor i det fallet.
(Ja, även i USA, tvärtemot vad Lasse L försöker slå i er)
Det var elakt skrivet.
Tror du att jag tillverkat skylten för driva med er?
Jag försöker inte slå i er någonting.
Tråden skulle vara en fortsättning på den låsta tråden" Kustbor VS sommarskeppare."

Ville bara visa att höger vänster förekom på amerikansk tanker.
Skylten var monterad framför rorgängaren, bärgades från ex Esso Gothenburg.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av coppertail » tor 26 dec 2013, 19:48

Så att ta en mässingsskylt från femtiotalet som bevis för att man i usa idag använder höger/vänster till sjöss är inte elakt?
För det är ju faktiskt det du påstår i ditt första inlägg.

Höger/vänster fungerar ännu sämre vid ordergivning på engelska.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av Lasse L » tor 26 dec 2013, 19:57

coppertail skrev:Så att ta en mässingsskylt från femtiotalet som bevis för att man i usa idag använder höger/vänster till sjöss är inte elakt?
För det är ju faktiskt det du påstår i ditt första inlägg.

Höger/vänster fungerar ännu sämre vid ordergivning på engelska.
Att hög/vänster användes var för att besättningen inte var så kunniga i amerikanskan.
Oftast var de från "lågbudgetländer".

Tråden skulle vara en fortsättning på den låsta tråden" Kustbor VS sommarskeppare."
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=2961

Hade inte tråden varit låst skulle inlägget få en annan dimension.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av Anders S » fre 27 dec 2013, 00:53

Lasse L skrev:
coppertail skrev:Så att ta en mässingsskylt från femtiotalet som bevis för att man i usa idag använder höger/vänster till sjöss är inte elakt?
För det är ju faktiskt det du påstår i ditt första inlägg.

Höger/vänster fungerar ännu sämre vid ordergivning på engelska.
Att hög/vänster användes var för att besättningen inte var så kunniga i amerikanskan.
Oftast var de från "lågbudgetländer".

Tråden skulle vara en fortsättning på den låsta tråden" Kustbor VS sommarskeppare."
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=2961

Hade inte tråden varit låst skulle inlägget få en annan dimension.
Tycker du verkligen det? Skälet till att förra tråden låstes var att en tråd från 2006 (!), som gick ut på att motorbåtsamatörer på sjön inte kunde köra båt lika bra som någon annan amatör som tydligen kunde det, och den senare retade sig på de förra. Att de yrkesmän som finns på forumet tar heder och ära av de som möjligen inte är riktigt lika mycket yrkesmän är väl inte så meningsfullt? Att det tydligen går att bli ovänner här också verkar klarlagt, trots att ni båda, av allt att döma borde kunna köra båt båda två.

Nu tycker jag att bilden du visade har allmänintresse.

I saken gäller att amerikanska flottan ca 1914 lämnade starboard/port för right/left när det gäller roderkommandon, och sedan dess inte tittat tillbaka. Att detta sedan tagit fäste i amerikanska handelsflottan kan man också tänka sig hända relativt omgående. Detta uppfattas möjligen som litet udda, och jag tror (utan att ha kollat och med exempel) att US Navy också använder en del andra nautiska beteckningar än de mer allmänna brittiska. Det finns en hel del skeppsbyggnadstermer som skiljer, det vet jag.

Däremot ger jag givetvis Coppertail rätt i att höger/vänster fungerar uselt på engelska. Right och left skall det förstås vara.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Höger vänster på sjön

Inlägg av Lasse L » fre 27 dec 2013, 08:36

Däremot ger jag givetvis Coppertail rätt i att höger/vänster fungerar uselt på engelska. Right och left skall det förstås vara.[/quote]
:P

Skriv svar