Åsikt om solcell

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spider
Diamantmedlem

Re: Åsikt om solcell

Inlägg av Spider » sön 15 dec 2013, 08:55

Mackey skrev:Hej!
Det är ju bra att slippa tull och så har du ju betydligt starkare möjligheter att klaga om produkten är felaktig eller går sönder.

Ett par synpunkter, naturligtvis beroende på hir och var du ska montera solcellen:

1) om någon av solpanelens celler skuggas kommer panelen inte att ge mer än den skuggade cellen ger.Det kan därför vara bättre att ha två mindre celler än en stor.

2) Det framgår inte om panelen är "trampbar", tänk på placeringen.

3) Solceller blir mindre effektiva när de blir varma, har för mig att de kan tappa upp till 10 % vid 50 C (och så varma blir de) så det kan vara lönt att försöka få luftcirkulatin under cellen om det går.

Mackey
Tack för bra funderingar Mackey.
Mina svar nedan.
1. Jag har inte plats för två mindre, det hade absolut varit bättre.
2. Jo följande hittade jag: The flexible solar panel is light, durable and small. It can be bonded directly to a roof.

Its warterproof, perfect to use on yacht, car, boat, snow mobile, golf-cart. Can sit, walk on it.
3. Aldrig bört det, men kanske stämmer. Jag har inte haft det problemet tidigare vad jag vet.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 17 dec 2013, 17:50

Nu har jag beställt.
Det blev ett ytterligare alternativ, jag köper en 50w i taget från Kina, då blir varuvärdet lägre än 1300:- och jag slipper då risken med hög tullsats, dessutom får jag två av varandra oberoende paneler, men som får plats på tänkt plats.. Priset blir ca 300USD plus moms totalt. Återkommer med info när jag fått dom och kan återge hur det fungerade med leverans.

jappelino
Silvermedlem

Inlägg av jappelino » ons 25 dec 2013, 06:38

Jag har loggat strömmen under rätt många år, från min 55 watts panel brukar jag få 10-12 Ah/dag en solig dag.
Nästa version kommer att ge flera mätvärden, kolla in mätmetoden på jappelino.blogg.se

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » ons 25 dec 2013, 13:45

Hej!

Utan att tvivla på mätmetoden tycker jag det verkar vara ett utbyte i underkant för en modern solpanel.

För en fast monterad panel (vågrät eller lutad mot söder) är en tumregel att panelens laddning över dygnet under sommaren är densamma som om man beräknar panelens maxladdning under 4 timmar, i fallet med en 55 W panel altså 55 x 4 = 220 Wh = ca 18 Ah.

Om man låter panelen följa solen får man ungefär dubbelt så mycket laddning sommartid jämfört med en fast (vågrät eller lutad mot söder).

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

jappelino
Silvermedlem

Inlägg av jappelino » ons 25 dec 2013, 15:23

Panelen har varit en Solana från 2001. Den gick sönder i somras pga vatteninträngning. Intressant och se om jag får nya siffror. I och för sig kommer jag nog byta runt lite men jag kan ju kolla om din kokboksregel stämmer. Panelen sitter på ruffluckan och blir ibland skymd. Den energin jag fått har matchat kylskåpet så jag har varit nöjd med det.

Majgrabben
Trogen medlem

Inlägg av Majgrabben » fre 27 dec 2013, 18:46

Hej Spider.
Jag har själv en Maxi 68 som jag köpte 1991 och året efter monterade jag en 25w solpanel som jag
skruvade fast på luckan till förpiken och en laddningsregulator på skottet inne i förpiken där den inte är i vägen. Men med åren har det blivit mer och mer elektriska prylar som drar ström,
Värmare Wallas,1300, kompressorkylbox, TV, Plotter, VHF, + belysning,så jag skaffade en 30w solpanel till som jag satte på styrbords sidan på räcket runt masten med solpanelshållare så den går att vinkla upp då jag ligger i hamn för att få bästa solvinkel, jag klarar nu allt utan att behöva laddning i gästhamnarna. Solpanelerna är kvar på vintern under en transparent presenning så den laddar även dom få ljusa timmarna på vintern, var just igår ute och kollade strömmen och batterierna är fulladdade.
Lycka till.

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » fre 27 dec 2013, 18:54

Majgrabben skrev:Hej Spider.
Jag har själv en Maxi 68 som jag köpte 1991 och året efter monterade jag en 25w solpanel som jag
skruvade fast på luckan till förpiken och en laddningsregulator på skottet inne i förpiken där den inte är i vägen. Men med åren har det blivit mer och mer elektriska prylar som drar ström,
Värmare Wallas,1300, kompressorkylbox, TV, Plotter, VHF, + belysning,så jag skaffade en 30w solpanel till som jag satte på styrbords sidan på räcket runt masten med solpanelshållare så den går att vinkla upp då jag ligger i hamn för att få bästa solvinkel, jag klarar nu allt utan att behöva laddning i gästhamnarna. Solpanelerna är kvar på vintern under en transparent presenning så den laddar även dom få ljusa timmarna på vintern, var just igår ute och kollade strömmen och batterierna är fulladdade.
Lycka till.
Tack för info.
panelen ska sitta på min Windex 92 och är beställd men min son har en Maxi 68. Sökte kontakt i annan tråd med ägare till 68:or som har plastimo rulle, har du det på din? Nu kapade jag min egen tråd ;).

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 22 mar 2015, 18:28

Tänkte bara lyfta och berätta resultatet. Monterade bägge och lyckades dela på montaget så den ena hamnade på fördäck och den andra på akterdäck. Köpte även regulator för USD 7.90 eller nåt liknande. Allt fungerade bra under sommaren, hamnade aldrig i laddbehov och känner mig nöjd. Inga mätvärden från panelerna, men räckte gjorde dom uppenbarligen.

Skriv svar