Klarar riggen en fathead stor
Klarar riggen en fathead stor
Min båt (Windex 92) har en B&R rigg. Jag är lite sugen på en fathead men funderar kring akterstaget. Kan man plocka bort det tror ni? Hur mycket klara egentligen vanten via dom svepta spridarna att hålla emot vid undanvind? Att montera dubbla akterstag och släppa lästaget känns som att det blir för mycket bök eftersom jag seglar rätt mycket ensam. Men det är roligt att leka och testa, vill ju dock undvika att tappa masten 
Re: Klarar riggen en fathead stor
Finns det npgon segelmakare i dina tankar kring nya seglet? Kanske kan de svara på frågan.
Alla borde ha skägg
Jodå, dessutom kanske Benns eller Selden vet, men när nyfikenheten kommer på en lördag så är det kul att höra vad andra tror / tycker. Om vi alltid valde att fråga företag så skulle inte forumet behövas 
Hej
Spontant känns det som en dålig ide att plocka bort akterstaget och förlita sig på vanten ,skulle tro det inte är önskvärt ens med original segel ,får du nu ett större o med kanske styvare material blir ju påfrestningen väldigt hög på vanten
Även vridningen ökar antagligen på riggen
Kanske bättre att montera en latta uppe i toppen o slacka på akterstaget vid behov
//Johan
Spontant känns det som en dålig ide att plocka bort akterstaget och förlita sig på vanten ,skulle tro det inte är önskvärt ens med original segel ,får du nu ett större o med kanske styvare material blir ju påfrestningen väldigt hög på vanten
Även vridningen ökar antagligen på riggen
Kanske bättre att montera en latta uppe i toppen o slacka på akterstaget vid behov
//Johan
Det är vad jag förstår en masthead båt.
Skulle nog avråda då de brukar behöva sitt akterstag.
Skulle nog avråda då de brukar behöva sitt akterstag.
Som jag skrev så har den B&R rigg.
Då tittade jag på den här bilden: http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=6186 Som det ser ut på bilden och med min allmänna pessimism och ovilja att riskera att tappa masten, så skulle jag inte tänka tanken ""går det lika bra utan akterstag" för det tror jag inte att det gör.Spider skrev:Som jag skrev så har den B&R rigg.
I Seldens rimtrimhäfte avhandlas B&R-riggen på sidan 51 ( http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... GE&cad=rja ) och där påstår man att B&R-riggen inte behöver akterstag eller barduner. därför att spridarna är så stark svepta. Det är en sanning som bara är sann om spridarna ÄR starkt svepta, och så ser det inte riktigt ut på skissen ovan.
B&R-riggen kännetecknas av att masten stagas upp av de samverkande vanten även då den "står för sig själv". Toppvanten (de kan vara heldragna eller kopplade) går tillbaka till masten själv och bildar mycket stabila krafttrianglar. Masten blir på så sätt närmast självbärande. Tittar man då på avstånden för undervanten (och som de ser ut, kopplade toppvanten) så är det avståndet (basen i krafttriangeln) som ytterst (via wirarnas och infästningens styrka) som avgör om toppvanten skall orka "hålla emot" - det gäller inte bara katastrofscenariot "segelpressen på platt undanvind", utan också klara av att hålla förstaget tillräckligt sträckt.
I ditt fall är det nog så akterstaget sitter där av goda skäl. Det är (tydligen) de som borde veta allra bäst om saken (B&R själva) som ritat båten så...
Anders S
Helt rätt Anders, tyvärr finns varken Bergströ eller Ridder i livet längre. Riggtypen är ju som du skriver en typ som ibland körs utan akterstag. Skickar frågan även till Benns så får vi se vad dom säger, dom har alla exakta mått.
Tex Z31 har B&R rigg och fatheadstor, som tål att seglas utanbackstag/häckstag. Sen är det en prestandafråga om man vill sträcka förstaget (speciellt om man kör genua) på kryssen.
Allt hänger på hur långt akteröver (relativt mastfoten) som vantfästena sitter och, förstås, att de är starka nog och vanten respektive spridarna (som fördelar mycket kraft i längsled med den här konstruktionen) är starka nog. Det går att räkna på det, men då måste man räkna på dels kraftvektorerna, dels på skrovet och dynamiska laster beroende på hur detta är utformat. Rent allmänt är "lätt" och "smalt" bättre än "tungt" och "bärigt" i detta, eftersom båten måste ge efter och följa med i rörelsen.Anders B skrev:Tex Z31 har B&R rigg och fatheadstor, som tål att seglas utanbackstag/häckstag. Sen är det en prestandafråga om man vill sträcka förstaget (speciellt om man kör genua) på kryssen.
Man kan antagligen komma en bit genom att jämföra båtar med liknande huvudmått, men hur väl Z31 och Windex32 liknar varann vet jag inte.
Anders S
Riggens infästning är inget problem, windexen är en "pansarkryssare i styrka". Röstjärnen går ner i en balk konstruktion i båten, spridarna är rejält svepta. Z31 som jämförelse är spännande, ska kolla det. Tack för tipset.
Läste lite nogrannare och du oroar dig för undanvind.
Frågan är om du tänker köra spinnacker, i så fall kan det vara bra med akterstag.
Men det borde gå att lösa backstag, annars så låter det ganska lugnt. Det är ju inget jätte segel även med fathead.
Frågan är om du tänker köra spinnacker, i så fall kan det vara bra med akterstag.
Men det borde gå att lösa backstag, annars så låter det ganska lugnt. Det är ju inget jätte segel även med fathead.
På PUH (som var föregångaren till Z31) hade Johan lösa dynemabackstag som normalt var fästa vid ruffsidan långt fram. Det var nödvändigt att använda backarna - som då fästes vid förtöjningsknaparna bak - vid genuasegling för att sträcka förstaget. Johan använde dom normalt inte då han seglade spinnaker, men när jag var ombord insisterade jag på att dom skulle användas. Det kändes bättre på undandvindarna i 10+ m/s när vi planade för fullt. Om man inte planar blir belastningarna på riggen större (om man seglar med lika mycket segel i samma vind).
Vad kul att det kommer lite bra funderingar.
Jag har kappseglat klart i mitt liv, nu är det bara familjesegling och ganska mycket ensamsegling, fathead är bara för att det är skoj och för att se om jag kan ta ut lite mer fart, speciellt i lättare vindar. Spinnare blir det inte, däremot ev lite code 0. Det är ju en rätt komplicerad rigg med dubbla yttervant och ett undervant + övre och nedre diagonaler alla i rod vilket jag inte vet hur det är hållfasthetsmässigt jämfört med wire.
Jag har kappseglat klart i mitt liv, nu är det bara familjesegling och ganska mycket ensamsegling, fathead är bara för att det är skoj och för att se om jag kan ta ut lite mer fart, speciellt i lättare vindar. Spinnare blir det inte, däremot ev lite code 0. Det är ju en rätt komplicerad rigg med dubbla yttervant och ett undervant + övre och nedre diagonaler alla i rod vilket jag inte vet hur det är hållfasthetsmässigt jämfört med wire.
Jimmy Hellberg kör ju fathead på sin B&R 38 Pacman.
Blir fathead även för mig nu i sommar, på min Maxi 77. Som det ser ut 16.7kvm mot nuvarande knappa 11kvm. Och all denna yta högt upp
Hoppas på mer fart när det är lätt!
Blir dubbla akterstag i Dyneema som sätts an för att få sträck i förstaget på hård kryss och undanvind.
Blir fathead även för mig nu i sommar, på min Maxi 77. Som det ser ut 16.7kvm mot nuvarande knappa 11kvm. Och all denna yta högt upp
Blir dubbla akterstag i Dyneema som sätts an för att få sträck i förstaget på hård kryss och undanvind.