Ny värmare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Ny värmare

Inlägg av Segelbo » tor 28 nov 2013, 16:25

Ett av vinterns projekt kommer att bli att ersätta den gamla POD-värmaren med en Eberspächer Hydronic. Jag vet, den gamla fotogenspisen har sina ovedersägliga fördelar, men... Jag är lite nojig med att sova i ett hyfsat slutet utrymme med en öppen låga...
Ett annat skäl är att jag vill vintersegla och alltså kunna fjärrstarta värmaren via sms om landströmmen skulle fallera en februarinatt med snöstorm...
Min fråga: tror ni att Hydronic D3W räcker till en Monsun? Den levererar ju 1600 - 3300 W. Det känns som om D5W skulle vara lite overkill...?
POD-värmaren ger ju inte mer än 1300 W och den tyckte jag var i klenaste laget när det var som kallast i våras...
Någon som har någon installation av det här slaget i båt av ungefär motsvarande storlek?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Ny värmare

Inlägg av Besqua » tor 28 nov 2013, 19:05

Tänk på att strömmåtgången säkert ökar med större värmare, men jag kan förorda en dieseldito då du slipper fler fraktioner i båten, ger värme snabbt om du väljer luftburet system, lycka till
Senast redigerad av 3 Besqua, redigerad totalt 0 gång.
Har jag bråttom tar jag bilen

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Ny värmare

Inlägg av sator » tor 28 nov 2013, 19:47

Hej!

Håller på med samma projekt. Mao ska jag installera en Eber D3LC i min magic. Om allt
blir som tänkt vill säga. :)

Jag skulle ev ta i ett snäpp till om man vill ha riktig värme i en båt vintertid. Beror också
naturligtvis på hur välisolerad båten är!

Titta och jämför i manualerna vilka effektsteg värmaren har. Risken finns att 5kw har för stora
steg i de lägre regionerna. Vilket kan bli knepigt sommar tid. Skiljer det inte mycket. skulle
jag slå till på 5kw. Med tanke på vinteraktiviteterna du planerar :) (låter kul!)

Angående gsmstyrning. så finns det lite lösningar. Vet inte om eber har en egen lösning.
Funderar på att ordna liknande själv. Ska man till båten och mecka i vintern. (planerar ingen vintersegling :)
Så kn det vara gött att det redan är arbets temp.. skönt tidig vår eller sen höst med..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny värmare

Inlägg av Anders S » tor 28 nov 2013, 20:14

Problemet med (för) stor eller (för) liten värmare kan man lösa med två värmare. I Bosses fall kan ju Poden få vara kvar och så kompletterar man med en värmare till. I ett sådant läge kan ju "boostervärmaren" vara en luftvärmare och den man använder mest är vattenburen. Nu tror jag Bosse tycker det är helt bakfram, eftersom Pod:en är vattenvärmaren som skall bytas.

Att en 3Kw vattenpanna bli för liten kan inte vara så ofta? Att överstora värmare värmer "för bra" är ett alldeles verkligt problem, men också att de sotar mindre och går bättre om de går med mer belastning. (Det är därför man inte kan köra på hur låg värme som helst). En möjlighet är då att att medvetet "elda för kråkorna", til exempel att kunna dumpa varmluften ut i sittbrunnstältet om lägsta effekt ger för bra värme på sommaren.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Ny värmare

Inlägg av toaen » fre 29 nov 2013, 07:17

Anders S skrev:Problemet med (för) stor eller (för) liten värmare kan man lösa med två värmare. I Bosses fall kan ju Poden få vara kvar och så kompletterar man med en värmare till. I ett sådant läge kan ju "boostervärmaren" vara en luftvärmare och den man använder mest är vattenburen. Nu tror jag Bosse tycker det är helt bakfram, eftersom Pod:en är vattenvärmaren som skall bytas.

Att en 3Kw vattenpanna bli för liten kan inte vara så ofta? Att överstora värmare värmer "för bra" är ett alldeles verkligt problem, men också att de sotar mindre och går bättre om de går med mer belastning. (Det är därför man inte kan köra på hur låg värme som helst). En möjlighet är då att att medvetet "elda för kråkorna", til exempel att kunna dumpa varmluften ut i sittbrunnstältet om lägsta effekt ger för bra värme på sommaren.
Jag har länge varit inne på Anders tankegång. Valde den minsta av Webasto´s luftvärmare Air Top 2000 ST. Bättre med en värmare som går på helfart

Tanken var att jag skulle komplettera med en Glembringskamnin. Även denna kamin hade jag tänkte ta en av den minsta som de tillverkar tex Universalkaminen IG 92/6 på 2 kW. Den har en skorsten på bara 70 mm diameter, vilket jag tycker är en fördel ur installationssynpunkt. Den varianten jag tänkt mig är en isolerad värmare med slinga för vattenburen värme. På båtmässan för nåt år sen kom jag på att Reflex har en liten kamin som nog hade passat bättre i min båt. Har inte kommit till stånd med projektet med den vattenburna värmaren, men jag har börjat med förberedelser för att installera gångvärme från motorn och det innebär en utbyggnad av den förliga slingan.

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/varmaretankar.html

Om POD-en är ok och fungerar kan den ju va ett komplement. Hade en i en tidigare båt. Fast det blir ju två bränsle.

Men det kan ju finnas många vinklingar på ett problem. :(
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Ny värmare

Inlägg av Segelbo » fre 29 nov 2013, 08:37

Grejen är också att POD:en sitter och tar upp en hel liten garderob. Det är ju inte skitmycket stuvutrymme i en Monsun, så det där skåpet kan man ha bättre nytta av, tänkte jag. Annars är det en utmärkt liten POD.
Är det någon som vill ha en sådan, har jag alltså snart en över. Den är insatt av förra ägarna och inte mer än 3-4 år gammal. Brinner hur fint som helst. En ny kostar 7500 nånting på Hjertmans. Är någon intresserad, PM:a mig.
---
Bosse
Monsun 31, #116

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Ny värmare

Inlägg av janne » fre 29 nov 2013, 10:24

Jag har en 5 kW Reflex i min båt på 40 fot. Den har aldrig behövt gå för fullt, inte ens med 20 minusgrader på utsidan. Mycket hänger dock på isolering som sagts förut av någon.

robin_bockman
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 21 apr 2005, 10:47

Re: Ny värmare

Inlägg av robin_bockman » fre 29 nov 2013, 16:21


peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Ny värmare

Inlägg av peterh » fre 29 nov 2013, 17:31

Jag installerade webastus mellanstora värmare förra vintern. Och den har en alldeles utmärkt reglering ;
Då värmaren närmar sig inställd temp går fläkten ner i hastighet, för att till sist vara nästan ljudlös.
Först när det fortfarande blir för varmt så stänger den av sig ( för att starta igen när båten kallnat några grader.)

I ett tidigare liv och båt hade jag en eberspächer D1, den hade start stop reglering, visst fungerade det men
det blev lite till och från ..
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Ny värmare

Inlägg av Seawolf » mån 02 dec 2013, 11:24

Det kan bli problem med att ersätta en POD-installation med en dieseldriven vattenvärmare. Risken finns att de gamla radiatorerna är för få och att de har 16mm rördiameter/slangar. Den avkylning som radiatorerna ger i kombination med att totala vattenvolymen blir för liten och gör att dieselvärmaren inte ens klarar att fungera på minsta effekten. Dieselvärmarna tycks ha en högsta utgående temperatur på omkring 80 grader och de stoppar om det blir mer. Är dessutom flödet och volymen för små så kan de helt enkelt lösa ut. POD uppger att man max får ut 1.3kW. Man kör antagligen på lite mindre, kanske 1kW, för att minska sotningen pga. osymmetriska vekar.
En 3kW dieselvärmare har minimiläget c:a 1.5 kW, och troligen en lägre maxtemperatur än POD innan avstängning. Jodå, jag har haft detta problem med en 3kW dieselvärmare. Det blev ingen ordning på systemet förrän alla radiatorer byttes från 16 till 22mm rör (dubbla volymen) och större värmeavgång/meter (fast med samma längder).
Däremot har vattenburen värme den fördelen att man kan komplettera med en elpanna för landström. Speciellt om man använder båten tidig vår och sen höst, och gästhamnarna alltid har lediga eluttag, och bryggnäten är svagt belastade.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Ny värmare

Inlägg av Segelbo » mån 02 dec 2013, 19:17

Bra synpunkt, Seawolf, tack! Ska kolla slangdiametern. Har nog för mig att de är vidare än 16 mm...

Annars är det ju inte alla världens pengar eller jobb att byta.
---
Bosse
Monsun 31, #116

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Ny värmare

Inlägg av WhitePearl » fre 06 dec 2013, 09:46

Har själv kört med Eberspächer D5W i mina 3 senaste båtar och är mycket nöjd med dessa installationer.
Som Sewolf påpekar, så är flödet i ett vattenburet system väldigt viktigt. Om dessutom radiatorerna ligger i serie, så ger detta ännu större motstånd.
Skulle rekommendera att du har installerar en 20-22mm "huvudstam" som du sedan gör avstick till respektive radiator/konvektor.

De flesta vattenburna värmare har en stegfunktion där de har olika effektlägen. Eberspächer D3W och D5w har båda en "tröskel" runt 70 grader där de går över på lågeffekt. För att sedan stänga av om den går över ca: 80 grader.
Värmarens storlek måste balanseras mot det värmeuttag man har. Om man tex. har 2m passiva radiatorer, så avger dessa ca: 800 W. Detta innebär att värmaren kommer stänga av/på sig ofta under uppvärmning av båten. Antingen kan man välja att komplettera med fler/längre radiatorer, eller installera en fläktkonvektor.

Jag har själv byggt mina fläktkonvektorer, där en 2x120mm konvektor avger ca: 2kW värme vid 80 gradigt vatten.
http://sywhitestar.se/projektproject/in ... exchanger/


Nu i vintras har jag även byggt individuella regulatorer som reglerar fläkthastigheten baserat på rumstemperatur och vattentemperatur.
http://sywhitestar.se/projektproject/in ... tstyrning/

Översikt över installationen
http://sywhitestar.se/projektproject/in ... emheating/
Senast redigerad av 1 WhitePearl, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Ny värmare

Inlägg av Segelbo » fre 06 dec 2013, 10:26

Lysande! Tack för alla synpunkter. Fin site, WhitePearl!!
---
Bosse
Monsun 31, #116

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Ny värmare

Inlägg av robban999 » lör 07 dec 2013, 13:09

Anders:
"Att en 3Kw vattenpanna bli för liten kan inte vara så ofta? Att överstora värmare värmer "för bra" är ett alldeles verkligt problem, men också att de sotar mindre och går bättre om de går med mer belastning."

Varför? Luft/bränsleblandningen är väl avvägd på samtliga effektsteg, värmaren har hög förbränningstemperatur. Varför skulle den sota?

mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny värmare

Inlägg av Anders S » sön 08 dec 2013, 10:10

robban999 skrev:Anders:
"Att en 3Kw vattenpanna bli för liten kan inte vara så ofta? Att överstora värmare värmer "för bra" är ett alldeles verkligt problem, men också att de sotar mindre och går bättre om de går med mer belastning."

Varför? Luft/bränsleblandningen är väl avvägd på samtliga effektsteg, värmaren har hög förbränningstemperatur. Varför skulle den sota?

mvh
Temperaturen i brännkammaren kan inte vara hur låg som helst, helst skall den vara konstant. Det är därför man inte brukar låta "lägsta effekten" vara mindre än halva nominella "högsta effekt" - temperaturen i brännkammaren beror på hur väl luft- eller vattenströmmen kan ta med värmet från brännkammaren. Därför är det gynnsammare driftfall med en "lagom" stor värmeväxlare, hetare brännkammare, mindre sotbildning, renare avgaser.

Rimligen blir problemen mindre om värmaren doserar bränsle i proportion till temperaturen i förbränningsrummet, men jag tror inte att ens de nyare modellerna gör såpass. En lösning på det här är att ha variabel strömning i konvektorsystemet (forcerad, styrd cirkulation), och på luftvärmare av gammal wallastyp ("balanserat drag") försöker man synka förbränningen med kylningen (värmeavgivningen) genom att helt enkelt synka båda luftströmmarna tillsammans. Men gemensamt för nästan alla värmare är att de har en nedre gräns när de stänger av, därför att de klarar inte att gå (lika) rent under det effektuttaget. Ligger man då nära de nivåerna 90 % av tiden kommer man att behöva sota tidigare än eljest.
Anders S

Skriv svar