Kjelle skrev:
Finns de rapporter du nämner tillgängliga?
Franska båtar byggs antagligen för sin hemmamarknad med långa öppna kuster, t ex Biscaya. Vi seglar i skyddade vatten så problemen är inte stora. Å andra sidan är väl en lugn och trygg segling något att eftersträva. Fidos länk ger en inblick.
Eller är det så att i framtiden upplever man hav och segling bäst liggande i hamnen?
Provocerande Kjelle
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... GE&cad=rja (Via Blur!) Sedan hänvisar jag som vanligt till Marchaj, Wolfson Unit (Southampton University) med flera.
Givetvis var min lilla skröna om jolleliknane båtar tillspetsad, den också (spetsig i ena änden, alltså).
En rätt grund(!) analys av det gängse formspråket på moderna segelbåtar visar i stort sett bara att man belastar skrov och köl hårdare (mer segel, mer kraft, högre medelhastigheter) än i traditionella konstruktioner (dimensioneringsfråga) och båtarna är givetvis lättare totalt sett, vilket i sig inte är bra eller dåligt. Har segelbåten en bra GZ-kurva (stabil, obenägen att stanna i omvänt läge och med tillräcklig stabilitet och marginaler för tyngdpunktsförskjutningar (till exempel att 3-400 kg utrustning förskjuts till ett olämpligt läge vid en nerslagning eller kapsejsning) så spelar det förstås ingen roll om den ser vådlig och "bred" ut. Tittar man på de gängse parametrarna brukar det som sticker ut vara segelyta/deplacement. Den våta ytan minskar inte med en bred skrovform, däremot kan man få en hydrodynamisk lyftkraft och kanske till och med något som liknar planing.
Min uppfattning är inte att de franska (fabriks)båtarna egentligen är extrema. Vi talar dock inte om one-off franska miniracers... Däremot är ju designtilltag där man tvingas lita på att besättningen kan göra de rätta åtgärderna i alla lägen (vattenbarlast, till exempel) mer lömska. Att en inredning knarrar, om en inte är ingjuten i skrovet är inte särskilt uppseendeväckande. Man kan också fundera på om den designer/konstruktör som inte kan räkna på krafterna i en full bajstank egentligen kan betros med att räkna på en kölinfästning eller ett roder. Här har ju traditionella båtkonstruktioner mer empiri och "tyst kunskap" (hos varvet) att falla tillbaka på, och det kan väl vara något att fundera på - en FEM-beräknad båtkonstruktion blir i teorin billig, stark och hållbar (allt material på rätt ställe, inget material där det inte gör nytta) stark så det räcker och blir över. Finns inte stabila grunddata (där var jag rolig, igen) kanske man inte
kan räkna rätt.
En fransk båt är sannolikt inte räknad på att överleva en grundstötning i hemmavatten, i synnerhet när men vet hur franska atlantkusten ser ut. En skandinavisk båt byggs för att tåla en duns mot stenar i skärgården (för vi seglar så), men vi har inget tidvatten, och en duns är bara en duns, inte en kuling som dunkar båten mot klipporna i flera timmar (det tål få båtar).