Gammal diesel i tanken mm

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Gammal diesel i tanken mm

Inlägg av Anders S » tor 31 okt 2013, 08:33

Kalle Kula skrev:
feeling286 skrev:
Men det är jag och vi i vårt båtliv och gemensamma bedömingar av riskhantering...andra har annat sätt att se på saken.

Inget är rätt, inget är fel...bara olika..

Med vänlig hälsning,

/Ola
Du är ALLDELES för diplomatisk. :mrgreen:

Eftersom det är din (och min) f-bannade skyldighet att rädda varandra om den andre är illa ute, så har man en moralisk skyldighet att inte ställa till det för andra i onödan. Det är inte så på landbacken, där kan man skratta åt idioterna som klantar till det för sig, men på sjön måste man göra vad man kan för att rädda stollar och mindre vetande. I gengäld gäller förstås också det omvända, den dag man själv råkar illa ut.

Därför skall man givetvis bekymra sig, på ett sunt sätt, för sin egen trygghet och säkerhet till sjöss. På sjön är det inte en privatsak.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 31 okt 2013, 08:45

feeling286 skrev:I fem år har jag tankat från Statoil i Kållekärr på Tjörn. Slängt i lite grotamar varje höst. Har Max konsumerat 15 liter varje år. Tanken rymmer 30. Hade uppe tanken nu i höstas O kolla. Lite sandkorn va allt jag hitta förutom diesel då.
Har jag bara haft tur ?? Måste vara mycket som spelar in..?

Mvh Johan

Här, som så ofta, skapar man sin egen tur: Prio ett är att inte ha vatten i tanken. Utan vatten, inga problem. 99 ggr av 100 (kvalificerad gissning) kommer vatten in via påfyllningshålet eller felplacerade avluftningshål, sedan blir man inte av med det förrän man tömmer tanken. Kondensvatten talas det om, men de flesta (om inte alla) funderar inte på vilka volymer det kan handla om, och tror att det bor ett litet vädersystem med oavbrutet regnande i tanken. Det gör det inte, och i synnerhet inte om man sätter en silvertejp över avluftningen. Den mängd vatten som ens teoretiskt kan fällas ut i tanken över vintern är mindre än den vattenhalt som är tillåten för ren, fin diesel - alltså kan man få in mer vatten genom att toppa tanken än genom kondens...

Sedan kan man säkerligen skydda bränslet en smula med bakteriemedel. Det har jag tänkt göra i många år och har en flaska i båten. Men om jag pejlar bottensatsen och får upp ren diesel är det inga bekymmer. Skulle jag hitta vatten eller spår av bakterier skulle det bli fart på mig också.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » tor 31 okt 2013, 08:53

Anders S skrev:
Kalle Kula skrev:
feeling286 skrev:
Men det är jag och vi i vårt båtliv och gemensamma bedömingar av riskhantering...andra har annat sätt att se på saken.

Inget är rätt, inget är fel...bara olika..

Med vänlig hälsning,

/Ola
Du är ALLDELES för diplomatisk. :mrgreen:

Eftersom det är din (och min) f-bannade skyldighet att rädda varandra om den andre är illa ute, så har man en moralisk skyldighet att inte ställa till det för andra i onödan. Det är inte så på landbacken, där kan man skratta åt idioterna som klantar till det för sig, men på sjön måste man göra vad man kan för att rädda stollar och mindre vetande. I gengäld gäller förstås också det omvända, den dag man själv råkar illa ut.

Därför skall man givetvis bekymra sig, på ett sunt sätt, för sin egen trygghet och säkerhet till sjöss. På sjön är det inte en privatsak.
:-)

Läs mellan raderna Anders...det är så diplomati fungerar..
:-)

Med vänlig hälsning

/Ola

barkbåt
Guldmedlem

Inlägg av barkbåt » tor 31 okt 2013, 11:24

Instämmer med de senaste "inläggarna". Nu vet vi väl alla att många segelbåtstankar är illa placerade i båten samt saknar inspektionslucka. Jag har monterat ett INSPEKTIONSRÖR i min tank. Det är ett kopparrör av typ gasolrör. Genomföringen i tanken är Biltemas förnicklade genomföring för el med gummipackning (möjligen nu ute ur sortimentet, men 25-495 av plast bör fungera). Kopparröret bockas så att spetsen landar på den lägsta punkten i tanken, och röret är avsedd att sitta kvar på det stället. På ovansidan av tanken sticker ca 8 cm ut.
När jag vill inspektera min tank kopplar jag på min enkla handdrivna oljesug och drar några drag. Det som då kommer upp ger en indikation om man behöver vidtaga ytterligare åtgärder. Blank diesel ger lugn sömn, grumlig diesel och/eller vatten >> åtgärda. Detta är en enkel åtgärd för att säkra sig.
Kan ju vara smart att montera en sådan nu och testa, då vet man om man måste göra något, och man har tid fram till våren att åtgärda enl förslagen i tidigare inlägg. Om blank diesel, testa ånyo till våren så kan du se fram mot en bekymmersfri säsong vad dieseln beträffar. En skvätt grotamar el likn kan väl säkra ytterligare mot bakterieväxt.
Lycka till!
Hälsningar
Barkbåt

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem

Inlägg av mikaelno » sön 03 nov 2013, 12:19

Vad tror ni om denna för att kolla tanken ?
http://www.clasohlson.com/se/Inspektion ... 0#moreinfo

Den lär inte gå att stoppa ner direkt i dieseln utan man får passa på när tanken är lite tom

/Mikael

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » sön 03 nov 2013, 17:43

Jag hittad den här diesel-tillsatsen i båttillbehörsaffären i fredags:
http://www.lesab.eu/products/FuelSet/index.php

Den här tillsatsen påstås lösa upp dieselbakterierna samt göra så att vatten i tanken blandar sig med diesel. De upplösta bakterierna skall sedan kunna passera filtren och förbrännas i motorn. Låter helt fantastiskt.

Frågan är: Är det någon som vet mer om detta? Fungerar det?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » sön 03 nov 2013, 18:39

Fredrik skrev:Jag hittad den här diesel-tillsatsen i båttillbehörsaffären i fredags:

Den här tillsatsen påstås lösa upp dieselbakterierna samt göra så att vatten i tanken blandar sig med diesel. De upplösta bakterierna skall sedan kunna passera filtren och förbrännas i motorn. Låter helt fantastiskt.

Kanske är jag skeptisk som en gammal åsna...

Men...om något låter för bra för att vara sant..så är det oftast så..

Men att säga att jag VET...nä, det är att ta i...

Med vänlig hälsning,

/Ola

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 03 nov 2013, 20:36

Fredrik skrev:Jag hittad den här diesel-tillsatsen i båttillbehörsaffären i fredags:

Om det till ävertyrs skulle lösa upp bakterier så vill inte jag ha in det i min motor.

Jag tvivlar på nyttan.

Vad som gör nytta är en kontenuerlig tillsättning av växthämmare. Så som flyget tillämpar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 03 nov 2013, 21:39

mikaelno skrev:Vad tror ni om denna för att kolla tanken ?

Den lär inte gå att stoppa ner direkt i dieseln utan man får passa på när tanken är lite tom

/Mikael
En sådan får det bli. Det finns fler mörksens boningar i min båt än dieseltanken.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 03 nov 2013, 21:44

peterh skrev:

Om det till ävertyrs skulle lösa upp bakterier så vill inte jag ha in det i min motor.

Jag tvivlar på nyttan.

Vad som gör nytta är en kontenuerlig tillsättning av växthämmare. Så som flyget tillämpar.
Ja, det låter sundare, även om få flygplan flyger med dieselmotorer och bränsle av vår typ. Men ett medel som löser upp bakteriernas döda kroppar och restprodukter låter ju vanskligt, SÄRSKILT om det fungerar. Då tror jag mer på att tömma tanken så gott det går, sedimentera (flotera) bränslet, rena detta, eller köra upp det i panna, bilen eller destruera det och så ta ut eländet, kanske i kemikaliebekämpad form, utan att låta det passera motorn.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » sön 03 nov 2013, 22:03

Anders S skrev:
mikaelno skrev:Vad tror ni om denna för att kolla tanken ?

/Mikael
En sådan får det bli. Det finns fler mörksens boningar i min båt än dieseltanken.
Finns på samma ställe en variant till med inbyggd display, lite dyrare förstås men känns lite mer fältmässig..
Allt i ett, utan att behöva datorn.

Sedan finns det säkert andra fördelar med att faktiskt ha datorn i andra änden av en sladd..

H-437
Trogen medlem

Inlägg av H-437 » sön 24 nov 2013, 22:56

Hej!

Jag gjorde så att jag sög ur all gammal diesl med hjälp av en vakumsug/oljepump via tilloppet på tanken.
Lyckades även trycka ned sugens slang i tankens botten och sög upp det jag kunde komma åt tills dess att den sög luft.
Därefter bytte jag grovfilter och finfilter på motorn.
Ingenstans i filtren fanns tecken på gegga/bakterier och i det jag sög ur tanken syntes heller inget direkt annat än att dieseln var rätt mörk i färgen.
När filtren var bytta tog jag loss bränslereturen och handpumpade igenom ca 1,5liter diesel så att förhoppningsvis ingen gammal diesel stod kvar i motorn.

Därefter fylldes tanken full med ny blankdiesel och tillsats.
Nu hoppas jag att detta räcker och att det funkar felfritt till våren.
PÅ längre sikt kommer jag att montera en wema inspektionslucka men det får bli till nästa höst.

/ H

Skriv svar