Nya båtar
Nya båtar
Hej på er
Fick bara lust att skriva lite, efter att jag sett annonser på blocket just i detta fall va r det nya jeanneu 34,9
Men gäller ju många fler ,Kul o se om man bara är framstegs fientlig o konservativ .
Båten hade en ganska modern o tråkig design givetvis åt strykjärnshållet ,samtidigt som man prisade dubbla rattar o roder
Vad är det för fel på en hyfsat stor ratt samt ett djupt o fint roder?
Invändigt ser båten ut som ett charter plan ,och o dekorativa linjer lister o material
Jag förstår givetvis att det är billigare att göra på detta vis ,men båtens pris. Är inte direkt lågt
Så vem får nytta av cost saven.
Personligen tycker jag om lite påkostade inredningar o vackra linjer på skroven,vilket främst nordiska båtar har haft historiskt
Vad tycker ni där ute
//Johan
Fick bara lust att skriva lite, efter att jag sett annonser på blocket just i detta fall va r det nya jeanneu 34,9
Men gäller ju många fler ,Kul o se om man bara är framstegs fientlig o konservativ .
Båten hade en ganska modern o tråkig design givetvis åt strykjärnshållet ,samtidigt som man prisade dubbla rattar o roder
Vad är det för fel på en hyfsat stor ratt samt ett djupt o fint roder?
Invändigt ser båten ut som ett charter plan ,och o dekorativa linjer lister o material
Jag förstår givetvis att det är billigare att göra på detta vis ,men båtens pris. Är inte direkt lågt
Så vem får nytta av cost saven.
Personligen tycker jag om lite påkostade inredningar o vackra linjer på skroven,vilket främst nordiska båtar har haft historiskt
Vad tycker ni där ute
//Johan
Re: Nya båtar
Just nu skulle jag segla vad som helst bara jag får komma ut på havet. TOM en jeanneu
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Nya båtar
Har du någon länk till modellen - hittar ingen info... men de andra Jeanneu-båtarna jag hittar info om här på Sailguide verkar vara rätt underriggade och grundgående? Är det lika med den här? Skulle jag ha ekonomi och lust/behov att satsa på en modernare och rymligare skuta än den jag har idag skulle jag nog hellre sikta på något vassare utan att gå till det extrema, men lika rymligt såsom t ex en Elan 333 eller en Hanse i liknande storlek.
Alla borde ha skägg
Re: Nya båtar
Hej
Såg just den på blocket premiär på Paris mässan tydligen,men många fabrikat har ju börjat med den här stilen
Såg just den på blocket premiär på Paris mässan tydligen,men många fabrikat har ju börjat med den här stilen
Re: Nya båtar
http://www.navigareyachts.com/boats/sun ... segelbatar
Uppenbarligen är detta koncept vad flertalet båtägare söker jämfört med vad du vill ha. Modernt. Sedan som bekant ligger skönheten i betraktarens ögon. Det du tycker är fult eller tråkigt anser en annan vara koolt, och häftigt. Kanske därtill praktiskt. Ljust med gott om plats istället för mörk blygruva typ.
"Vad är det för fel på..." skriver du. Tja, inget annat fel än att för få människor är intresserad att köpa en båt av äldre snitt - vad den skulle kosta nytillverkad idag.
Ser ingenstans att det finns en uttalad tanke att detta skall vara lågpris. Snarare att de lägger sig ett par nivåer ovanför lågprismärket Bavaria. Helt säkert är det så att de människor man riktar sig till inte vill ha en regnskog och träsiderier utan hellre rena och moderna linjer. Kika i bostadsannonserna så kan du få en ledtråd om vart designen bär idag - man slår ner väggar och har ljusa färger och rena öppna ytor. Spegeldörrar och små mörka rum är rätt passé om man säger som så.
Att detta är ett exempel på mode är ganska självklart. En ganska tung, bred båt med små segel kommer segla ganska kass. Men åter igen, det är kanske inte avancerad segling vad målgruppen (primärt) är ute efter.
Uppenbarligen är detta koncept vad flertalet båtägare söker jämfört med vad du vill ha. Modernt. Sedan som bekant ligger skönheten i betraktarens ögon. Det du tycker är fult eller tråkigt anser en annan vara koolt, och häftigt. Kanske därtill praktiskt. Ljust med gott om plats istället för mörk blygruva typ.
"Vad är det för fel på..." skriver du. Tja, inget annat fel än att för få människor är intresserad att köpa en båt av äldre snitt - vad den skulle kosta nytillverkad idag.
Ser ingenstans att det finns en uttalad tanke att detta skall vara lågpris. Snarare att de lägger sig ett par nivåer ovanför lågprismärket Bavaria. Helt säkert är det så att de människor man riktar sig till inte vill ha en regnskog och träsiderier utan hellre rena och moderna linjer. Kika i bostadsannonserna så kan du få en ledtråd om vart designen bär idag - man slår ner väggar och har ljusa färger och rena öppna ytor. Spegeldörrar och små mörka rum är rätt passé om man säger som så.
Att detta är ett exempel på mode är ganska självklart. En ganska tung, bred båt med små segel kommer segla ganska kass. Men åter igen, det är kanske inte avancerad segling vad målgruppen (primärt) är ute efter.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Nya båtar
Tack för länken. Det jag saknade var bilder på rigg och köl samt undervattenskroppen. Kanske är det som beskrivs ovan; mågruppen till båten bryr sig mindre om hur den seglar och det är då ointressant, och därför visar man inte det i reklamen?
Eller?
Inte för att jag seglar runt i världens mest fantastiska båt själv, men som sagt - skulle jag lägga de pengarna hade jag velat att båten inte bara såg modern ut och var rymlig, utan att den faktiskt också var lättseglad och enkel att hantera med fint bett på kryss och bra på övriga bogar också - utan att vara alltför jollelik så man fick en fin semestersegling med familjen som besättning.
Och då tror jag att detta är fel båt.
Eller?
Inte för att jag seglar runt i världens mest fantastiska båt själv, men som sagt - skulle jag lägga de pengarna hade jag velat att båten inte bara såg modern ut och var rymlig, utan att den faktiskt också var lättseglad och enkel att hantera med fint bett på kryss och bra på övriga bogar också - utan att vara alltför jollelik så man fick en fin semestersegling med familjen som besättning.
Och då tror jag att detta är fel båt.
Alla borde ha skägg
Re: Nya båtar
Finns bara en Jeanneau som jag verkligen vill ha och det är Sun Fast 3200, och kanske möjligen JOD 35. De kan ju bevisligen bygga bra båtar men det är väl efterfrågan som styr antar jag. Det konstiga är ju att de flesta hävdar bestämt att de inte vill ha just denna typ av segelbåt, men ändå är det nästan uteslutande det som verkar sälja..
/Niclas
Re: Nya båtar
Jag tycker ändå att de moderna båtarnas skrovform ger potential att segla riktigt bra, jag förstår inte varför man inte utnyttjar den potential som finns i de nya skroven. Jag har konstaterat att vår båt, en X-342, ofta ser ganska liten ut jämfört med de andra båtarna i gästhamnarna; vår båt är lite smalare, lite lägre och allmänt lite trängre, men jämför man masthöjden har vi ofta en mast som är lika hög som på en modern 38-fotare. Varför lägger man inte bara lite mer vikt i kölen och sätter på en lite högre mast med lite större segel på en ny Jeanneau, så får man en riktigt rolig segelbåt utan att det behöver inverka på komforten?! Jag skulle absolut vara spekulant på en sådan båt, men den kanske skulle bli för dyr om man tvingades lägga i mer bly...
En av de största styrkorna jag konstaterat med vår båt är att det är en riktig "blekskenare". När det är riktigt lätt vind ligger många båtar och bara driver på fjärden utan styrförmåga, medan vi kan få driv i båten, bygga upp lite fartvind och behagligt och bekvämt tuffa på i 3-4 knop. Jag tycker inte att det är något problem att båten är lite överriggad, det är ju lätt gjort att hissa upp lite mindre segel på en överriggad båt än tvärtom...
Det finns ju faktiskt nya massproducerade båtar som seglar riktigt bra, t.ex. First 34.7, men nackdelen är att man får ett djupgående på över (under?) två meter vilket i sig gör båten opraktisk för familjesegling.
En av de största styrkorna jag konstaterat med vår båt är att det är en riktig "blekskenare". När det är riktigt lätt vind ligger många båtar och bara driver på fjärden utan styrförmåga, medan vi kan få driv i båten, bygga upp lite fartvind och behagligt och bekvämt tuffa på i 3-4 knop. Jag tycker inte att det är något problem att båten är lite överriggad, det är ju lätt gjort att hissa upp lite mindre segel på en överriggad båt än tvärtom...
Det finns ju faktiskt nya massproducerade båtar som seglar riktigt bra, t.ex. First 34.7, men nackdelen är att man får ett djupgående på över (under?) två meter vilket i sig gör båten opraktisk för familjesegling.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: Nya båtar
Beneteau och Jeanneau har flera "produktlinjer" som är riktade mot olika marknader.
Jeanneaus
Sun Fast -båtarna (3200 och nya 3600) är primärt performance för shorthand offshoreracing. Segelegenskaperna står i första rummet. Komfort - då menas komfort till sjöss under race.
Sun Odyssey -linje är ren cruisning. Samma stora målgrupp som Hanse, Bavaria, och andra cruisingmärken. Stabilitet, trygghet och ytor är det primära.
Det faktum att Sun Odyssey har chines mm är ungefär som att sätta spoiler på en volvo 740. Det handlar bara om utseende för att få ett båt som väger 5300 kg med 57 kvm se snabb ut..
Beneteaus
First -båtarna är mer inriktade på performance.
Oceanis är deras cruisinglinje med ungefär samma fokus som de andra cruisingbåtarna nämnt ovan.
Bavaria gjorde ju något liknande med Bavaria Match tidigare - några båtar som skulle vara snabba. Men de tappade ju kölarna stup i kvarten så den linjen lades ner illa bums.
Att ta en sådan cruisingbåt och "hotta" den är nog rätt osmart. Dyrt, bökigt och man får aldrig ut den prestanda man tror ändå. Båtarna är inte ritade för det... Bra mkt enklare att höja sig ett snäpp och tex titta på Dehler, Arcona, X-yahcts.
Jeanneaus
Sun Fast -båtarna (3200 och nya 3600) är primärt performance för shorthand offshoreracing. Segelegenskaperna står i första rummet. Komfort - då menas komfort till sjöss under race.
Sun Odyssey -linje är ren cruisning. Samma stora målgrupp som Hanse, Bavaria, och andra cruisingmärken. Stabilitet, trygghet och ytor är det primära.
Det faktum att Sun Odyssey har chines mm är ungefär som att sätta spoiler på en volvo 740. Det handlar bara om utseende för att få ett båt som väger 5300 kg med 57 kvm se snabb ut..
Beneteaus
First -båtarna är mer inriktade på performance.
Oceanis är deras cruisinglinje med ungefär samma fokus som de andra cruisingbåtarna nämnt ovan.
Bavaria gjorde ju något liknande med Bavaria Match tidigare - några båtar som skulle vara snabba. Men de tappade ju kölarna stup i kvarten så den linjen lades ner illa bums.
Att ta en sådan cruisingbåt och "hotta" den är nog rätt osmart. Dyrt, bökigt och man får aldrig ut den prestanda man tror ändå. Båtarna är inte ritade för det... Bra mkt enklare att höja sig ett snäpp och tex titta på Dehler, Arcona, X-yahcts.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Nya båtar
Hej igen
För att förtydliga så ämnar jag inte hänga ut just en båttyp ,blev lite besviken när jag såg den nya jeanneu dock,
Tycker de haft hyfsat fina båtar tidigare,men för mig är trenden att allt skall vara superbilligt att producera men slutkonsumenten skall betala fullpris likväl,
Och vad gäller gruvkänsla som någon skrev om så tycker jag inte heller om det ,men de flesta nordiska varv har lyckats undvika det och ändå hålla stilen
Är själv förtjust i båtar som Scanner ,x båtar ,cb365 Lidköpings båtarna osv
//johan
För att förtydliga så ämnar jag inte hänga ut just en båttyp ,blev lite besviken när jag såg den nya jeanneu dock,
Tycker de haft hyfsat fina båtar tidigare,men för mig är trenden att allt skall vara superbilligt att producera men slutkonsumenten skall betala fullpris likväl,
Och vad gäller gruvkänsla som någon skrev om så tycker jag inte heller om det ,men de flesta nordiska varv har lyckats undvika det och ändå hålla stilen
Är själv förtjust i båtar som Scanner ,x båtar ,cb365 Lidköpings båtarna osv
//johan
Re: Nya båtar
Men visst är det en modetrend. Formspråket är uppenbart och det finns dolda budskap i allt. Här är ju budskapet att man är "på" och väljer en "mådääärn båt (en sån som Nisse och Stina har och är så nöjda med) - en trygghetsfaktor, om inte annat. Att välja en gammal(dags) båt var ju ett annat mode, och är fortfarande i vissa kretsar, (usch å fy, ingen såndär uschlig AWB, utan en Riktig Båt skall det vara...). Sedan finns ju den välkända skalan bra-dålig kvalitet, där det också finns modetrender, avseende vilka varv som bygger "bra båtar". Alla de gängse åsikterna i de frågorna är är rätt föränderliga, det skall man veta.
Jag gillar min egen båt (som är klart traditionell, får man säga), men det är ändå roligt att se konstiga, breda, vita, strykjärnsformade segelbåtar, hellre än att se alla gamla, traditionella halvstora, fd familjebåtar stå på land och vänta (troligen förgäves) på bättre tider.
Jag gillar min egen båt (som är klart traditionell, får man säga), men det är ändå roligt att se konstiga, breda, vita, strykjärnsformade segelbåtar, hellre än att se alla gamla, traditionella halvstora, fd familjebåtar stå på land och vänta (troligen förgäves) på bättre tider.
Anders S
Re: Nya båtar
På denna länk kan du se en video där undervattenskroppen visas
http://www.jeanneau.com/boats/Sun-Odyss ... tml#videos
http://www.jeanneau.com/boats/Sun-Odyss ... tml#videos
Re: Nya båtar
Hej alla.
Det finns alltid ett unna av sanning i att man får alltid vad man betalar för.
Sen är det ju så som det är skrivet ovan. Att de största varven ofta har flera
Produktlinjer som riktar sig mot olika marknadssegment. De tillverkar ju tom
Motorbåtar!,
Jämför jag med min Maxi. Som kan sägas vara dåtidens bavaria. Så måste
Jag säga att det kar gått framåt i både kvalité och byggteknik
. Att nya båtar ofta upplevs tyngre idag. Än äldre motsvarande båtar. Beror
På ökade konstruktionskrav för ce märkning m.m mycket mer utrustning är
Redan inkluderad från grunden. Dessutom är många äldre båtars angivna
Vikter rena brochyrvikter.
Känner mig inte klar med min Magic ännu. Men sneglar och dreglar lite
över first 34.7.
Någon som har egna erfarenheter av båttypen?
Det finns alltid ett unna av sanning i att man får alltid vad man betalar för.
Sen är det ju så som det är skrivet ovan. Att de största varven ofta har flera
Produktlinjer som riktar sig mot olika marknadssegment. De tillverkar ju tom
Motorbåtar!,
Jämför jag med min Maxi. Som kan sägas vara dåtidens bavaria. Så måste
Jag säga att det kar gått framåt i både kvalité och byggteknik
. Att nya båtar ofta upplevs tyngre idag. Än äldre motsvarande båtar. Beror
På ökade konstruktionskrav för ce märkning m.m mycket mer utrustning är
Redan inkluderad från grunden. Dessutom är många äldre båtars angivna
Vikter rena brochyrvikter.
Känner mig inte klar med min Magic ännu. Men sneglar och dreglar lite
över first 34.7.
Någon som har egna erfarenheter av båttypen?
Re: Nya båtar
Tack Anders. Nä, den där kölen... det där är inget för mig. Förstår inte varför man sätter en sådan köl på en i övrigt helt OK båt?
Alla borde ha skägg
Re: Nya båtar
Har en kompis som har en 34.7. Det fastnar visst många spännande grejor i Ving-kölen, t.ex. Ankarlinor och bojkättingar. Badbyxor på och cyklop inom räckhåll anmodas när man skall lägga ut!
X-342 SWE 18 "Kexet"