Fenköl och vindroder
Fenköl och vindroder
Hej
Vi har en Mamba 33 som vi ev. kommer att "segla långt" med (om det inte blir byte till lite större...). Mamban är ju relativt livlig och jag funderar på om/hur det kan tänkas fungera med vindroder. Tacksam för synpunkter från er som har erfarenheter av vindroder och liknande fenkölade båtar, hur fungerar det och vad har ni för märke på vindrodret?
Pär
Vi har en Mamba 33 som vi ev. kommer att "segla långt" med (om det inte blir byte till lite större...). Mamban är ju relativt livlig och jag funderar på om/hur det kan tänkas fungera med vindroder. Tacksam för synpunkter från er som har erfarenheter av vindroder och liknande fenkölade båtar, hur fungerar det och vad har ni för märke på vindrodret?
Pär
Re: Fenköl och vindroder
Vi får väl försöka få igång diskussionen. Så här tror jag:Pär skrev:Hej
Vi har en Mamba 33 som vi ev. kommer att "segla långt" med (om det inte blir byte till lite större...). Mamban är ju relativt livlig och jag funderar på om/hur det kan tänkas fungera med vindroder. Tacksam för synpunkter från er som har erfarenheter av vindroder och liknande fenkölade båtar, hur fungerar det och vad har ni för märke på vindrodret?
Pär
Rent allmänt brukar oceanseglare förorda vindroder som bättre än autopilot, i synnerhet då det blåser (!). Skälet är att styrautomater (hur de än drivs) måste hänga med i svängarna och att de gärna kan vara progressiva, dvs större fel, (ännu) snabbare, kraftigare utslag. En autopilot som fungerar så bra till en i sammanhanget "liten" båt kommer att dra mycket energi och kräva en styrmaskin med stor kraft. Det får man med vindroder. Så att vindroder fungerar bättre än autopiloter är ingen egentlig fråga - de kanske inte styr lika exakt, men de har alla andra fördelar.
På en Mamba hade jag letat efter ett vindroder med en separat styrfena, med reservationen att akterspegeln då måste vara stark nog . Då får man ett reservroder och kan grovtrimma med huvudrodret. Litar man helt på sitt huvudroder (det är ingen slump att reservroder ofta är ett krav på oceankappseglingar) är vindroder med linor till huvudrodret billigare och frestar mindre på akterspegeln.
Anders S
Re: Fenköl och vindroder
Tack Anders.
Ni andra (jag vet att ni finns), vad har ni för åsikter/kunskaper?
Pär
Ni andra (jag vet att ni finns), vad har ni för åsikter/kunskaper?
Pär
Re: Fenköl och vindroder
När det handlar om kappsegling där automatstyrning används, finns väl knappast nån som numera använder vindroder? Oavsett båtstorlek.
Men jag skulle nog satsat på vindroder i alla fall, för att minska på strömförbrukningen, fast med autopilot som komplement. Man kan ofta(st) montera autopiloten på vindrodret och därigenom utnyttja 'servokraften' från vindrodret och på så sätt spara ström.
Vad gäller fabrikat har jag ingen aning men jag vet att många har åsikter, säkert här också. Enklast är väl att söka på nätet och 'lyssna' på dom som har seglat på dom stora haven. På den här sidan, som iofs är en märkessida för ett visst fabrikat, finns en del intressant läsning http://windpilot.com/n/wind/en
/T
Men jag skulle nog satsat på vindroder i alla fall, för att minska på strömförbrukningen, fast med autopilot som komplement. Man kan ofta(st) montera autopiloten på vindrodret och därigenom utnyttja 'servokraften' från vindrodret och på så sätt spara ström.
Vad gäller fabrikat har jag ingen aning men jag vet att många har åsikter, säkert här också. Enklast är väl att söka på nätet och 'lyssna' på dom som har seglat på dom stora haven. På den här sidan, som iofs är en märkessida för ett visst fabrikat, finns en del intressant läsning http://windpilot.com/n/wind/en
/T
Re: Fenköl och vindroder
Så är det nog. Men då har man också arrangerat det hela med starka styrmotorer, reservdelar och någon sorts energikälla som räcker hela tävlingen. Seriös kappsegling kan ju beskrivas som "mest fart för pengarna" och det är förmodligen en bättre investering i en bra styrautomat än att acceptera ett vindroders sämre prestanda och försöka hitta fart-för-pengarna på annat håll. För långfärdsseglaren kan det vara annorlunda. Men det är korrekt, betalar man multum för ett vindroder skall man ju se vad man kan få för samma pengar med en autopilot. Det man inte får med en autopilot (men kan få på annat sätt) är ett reservroder, något som jag tror är "bra" om man seglar på stora havet. Att segla sin båt utan roder är ibland möjligt, men sällan snabbt. Därav min reflektion om ett autonomt vindroder.T skrev:När det handlar om kappsegling där automatstyrning används, finns väl knappast nån som numera använder vindroder? Oavsett båtstorlek.
Men jag skulle nog satsat på vindroder i alla fall, för att minska på strömförbrukningen, fast med autopilot som komplement. Man kan ofta(st) montera autopiloten på vindrodret och därigenom utnyttja 'servokraften' från vindrodret och på så sätt spara ström.
Vad gäller fabrikat har jag ingen aning men jag vet att många har åsikter, säkert här också. Enklast är väl att söka på nätet och 'lyssna' på dom som har seglat på dom stora haven. På den här sidan, som iofs är en märkessida för ett visst fabrikat, finns en del intressant läsning http://windpilot.com/n/wind/en
/T
Anders S
Re: Fenköl och vindroder
En allmän uppfattning är väl att det är pendelservo som gäller om man ska ha vindroder. Jag har haft Monitor och har nu Aries. Båda två fungerar lika bra.
Det är en skön känsla att båten styrs utan energiförbrukning.
Vindroder med separat styrroder blir väldigt tunga och försvårar manövrar i hamn.
Det är en skön känsla att båten styrs utan energiförbrukning.
Vindroder med separat styrroder blir väldigt tunga och försvårar manövrar i hamn.
Re: Fenköl och vindroder
Tack för svaren hittills.
Janne, vad har du haft för båtar som dina respektive vindroder suttit på, framförallt költyp och "livlighet" om du inte vill uppge båt?
Pär
Janne, vad har du haft för båtar som dina respektive vindroder suttit på, framförallt költyp och "livlighet" om du inte vill uppge båt?
Pär
Re: Fenköl och vindroder
Båda båtarna har varit och är långkölade. En Vindö 50 med Monitor och en Joshua med Aries.
här kan du läsa, mycket bra och kunnigt skrivet, även om den första är enpartsinlaga för Windpilot.
http://www.windpilot.com/n/pdf/bookeng.pdf
http://www.sailnet.com/forums/cruising- ... dvane.html
här kan du läsa, mycket bra och kunnigt skrivet, även om den första är enpartsinlaga för Windpilot.
http://www.windpilot.com/n/pdf/bookeng.pdf
http://www.sailnet.com/forums/cruising- ... dvane.html